Kreativní kódování a výpočetní umění jsou relativně nová forma umělecké tvorby, která nabírá popularitu společně se stabilním vzrůstem nových technologií, které podporují tuto formu umělecké tvorby. Cílem tohoto projektu je prozkoumat možnosti programování v rámci vizuálních médií. Specifičtěji řečeno, možnosti kódování za účelem tvorby uměleckého díla. První část diplomové práce se zabývá fenoménem kreativního kódování, jeho definicí, historií, různými způsoby užití a nástroji pro jeho tvorbu. Druhá část popisuje proces a vývoj vlastní interaktivní instalace založené na předchozí analýze. Tento typ instalací se v dnešní době stává relativně populárními, tím pádem jednou z výzev je stvořit unikátní přístup k této tvorbě. Projekt je psán v programovacím jazyce Processing. Instalace se skládá z několika grafických objektů, měnících se a dá se říct rostoucích obrázků a animací, vygenerovaných kódem, které jsou promítány na zeď. Obrázky jsou v interakci s divákem, mění své tvary nebo rychlost pohybu, na základě změn v pohybu provedených divákem. Princip této interaktivity je ztvárněn pomocí technologií s detektory pohybu. Finální instalace se bude nacházet na tmavém místě, kde každý návštěvník bude moci navázat kontakt s obrázky, měnit jejich vzhled a možné pořadí projekce. Celkový dojem bude podpořen zvoleným audio materiálem.
Anotace v angličtině
Creative coding, algorithmic and computational art is a relatively new form of artistic creation that is gaining traction with a steady flow of new technologies to support it. This project shifts attention to programming as an artistic tool and a modern form of expression. The first part of the thesis is dedicated to the phenomenon of creative coding, its definition, history, various fields of usage and tools of its creation. The second part describes the process of development an original interactive installation based on the previous analysis. The final application is written in the Processing programming language; it displays a series of changing images that are being projected on a wall. Interactivity is supported by a motion detecting system, that reacts to visitor's presence in a room, and due to that movement brings some changes to the images.
Klíčová slova
kreativní kódování, algoritmické umění, výpočetní umění, programování, interaktivní instalace, Processing, detekce pohybu.
Kreativní kódování a výpočetní umění jsou relativně nová forma umělecké tvorby, která nabírá popularitu společně se stabilním vzrůstem nových technologií, které podporují tuto formu umělecké tvorby. Cílem tohoto projektu je prozkoumat možnosti programování v rámci vizuálních médií. Specifičtěji řečeno, možnosti kódování za účelem tvorby uměleckého díla. První část diplomové práce se zabývá fenoménem kreativního kódování, jeho definicí, historií, různými způsoby užití a nástroji pro jeho tvorbu. Druhá část popisuje proces a vývoj vlastní interaktivní instalace založené na předchozí analýze. Tento typ instalací se v dnešní době stává relativně populárními, tím pádem jednou z výzev je stvořit unikátní přístup k této tvorbě. Projekt je psán v programovacím jazyce Processing. Instalace se skládá z několika grafických objektů, měnících se a dá se říct rostoucích obrázků a animací, vygenerovaných kódem, které jsou promítány na zeď. Obrázky jsou v interakci s divákem, mění své tvary nebo rychlost pohybu, na základě změn v pohybu provedených divákem. Princip této interaktivity je ztvárněn pomocí technologií s detektory pohybu. Finální instalace se bude nacházet na tmavém místě, kde každý návštěvník bude moci navázat kontakt s obrázky, měnit jejich vzhled a možné pořadí projekce. Celkový dojem bude podpořen zvoleným audio materiálem.
Anotace v angličtině
Creative coding, algorithmic and computational art is a relatively new form of artistic creation that is gaining traction with a steady flow of new technologies to support it. This project shifts attention to programming as an artistic tool and a modern form of expression. The first part of the thesis is dedicated to the phenomenon of creative coding, its definition, history, various fields of usage and tools of its creation. The second part describes the process of development an original interactive installation based on the previous analysis. The final application is written in the Processing programming language; it displays a series of changing images that are being projected on a wall. Interactivity is supported by a motion detecting system, that reacts to visitor's presence in a room, and due to that movement brings some changes to the images.
Klíčová slova
kreativní kódování, algoritmické umění, výpočetní umění, programování, interaktivní instalace, Processing, detekce pohybu.
1. Rešerše k tématu práce
2. Analýza pro zpracování tématu
3. Variantní návrhy řešení
4. Postup zpracování vybrané varianty řešení
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše k tématu práce
2. Analýza pro zpracování tématu
3. Variantní návrhy řešení
4. Postup zpracování vybrané varianty řešení
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
1. Pavel A. Orlov. Programming for Artists. Moscow: Avatar, 2015 - 247p. ISBN 978-5-903781-16-4;
2. Penny de Byl. Creating Procedural Artworks with Processing, a Holistic Guide. United States: CreateSpace Independent Publishing Platform, 1 edition, 2017 - 386p. ISBN-10: 153286180X. ISBN-13: 978-1532861802;
3. Joshua Noble. Programming Interactivity. Beijing |Farnham: O'Reilly Media; 2 edition, 2012 - 728p. ISBN-10: 144931144X. ISBN-13: 978-1449311445;
4. Greg Borenstein. Making Things See: 3D vision with Kinect, Processing, Arduino, and MakerBot. Beijing |Farnham: Maker Media, Inc; 1 edition, 2012 - 440p. ISBN-10: 1449307078. ISBN-13: 978-1449307073;
5. Andrew Richardson. Data-driven Graphic Design: Creative Coding for Visual Communication. London: Bloomsbury Publishing, 2016 - 196p. ISBN-10: 1472578309. ISBN-13: 978-1472578303;
6. Matt Pearson. Generative Art. Shelter Island: Manning Publications; 1 edition, 2011 - 240p. ISBN-10: 193518262. ISBN-13: 978-1935182627.
Seznam doporučené literatury
1. Pavel A. Orlov. Programming for Artists. Moscow: Avatar, 2015 - 247p. ISBN 978-5-903781-16-4;
2. Penny de Byl. Creating Procedural Artworks with Processing, a Holistic Guide. United States: CreateSpace Independent Publishing Platform, 1 edition, 2017 - 386p. ISBN-10: 153286180X. ISBN-13: 978-1532861802;
3. Joshua Noble. Programming Interactivity. Beijing |Farnham: O'Reilly Media; 2 edition, 2012 - 728p. ISBN-10: 144931144X. ISBN-13: 978-1449311445;
4. Greg Borenstein. Making Things See: 3D vision with Kinect, Processing, Arduino, and MakerBot. Beijing |Farnham: Maker Media, Inc; 1 edition, 2012 - 440p. ISBN-10: 1449307078. ISBN-13: 978-1449307073;
5. Andrew Richardson. Data-driven Graphic Design: Creative Coding for Visual Communication. London: Bloomsbury Publishing, 2016 - 196p. ISBN-10: 1472578309. ISBN-13: 978-1472578303;
6. Matt Pearson. Generative Art. Shelter Island: Manning Publications; 1 edition, 2011 - 240p. ISBN-10: 193518262. ISBN-13: 978-1935182627.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se ve své práci věnovala interativnímu kódování, odprezentovala proces své tvorby, včetně počátečních skic. Vysvětlila hlavní myšlenku a zvolenou barevnost. Po krátné prezentaci proběhla praktická ukázka - studenti mohli vlastním pohybem kreslit nebo generovat kruhové obrazce a měnit jejich tvar a velikost v závislosti na vzdálenosti od kinectu.
Připomínka komise - až návštěvník pochopí jak celá instalace funguje, což je pohyb dopředu a dozadu, přestává být pro něho dostatečně atraktivní.