Bakalářská práce se zabývá finanční gramotností dětí z dětských domovů ve srovnání s dětmi, které vyrůstají v biologické rodině ve věku 14-18 let. Teoretická část je zaměřena na finanční vzdělávání v ČR, na cílovou skupinu této práce z hlediska vývojové psychologie a ústavní výchovu. Praktická část je zaměřena na znalosti dětí v oblasti financí, jak umí hospodařit s penězi a možnost dostupnosti informací ve finanční oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the financial literacy of children from children's homes compared to children who grow up in a biological family aged 14-18 years. The theoretical part is focused on financial education in the Czech Republic, on the target group of this thesis in terms of developmental psychology and institutional education. The practical part focuses on children's knowledge of finance, how to manage money and the availability of information in the financial field.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, finanční vzdělávání, ústavní výchova, dítě jako dospívající
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, financial education, institutional education, child as a teenager
Rozsah průvodní práce
81 s. (77 030)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá finanční gramotností dětí z dětských domovů ve srovnání s dětmi, které vyrůstají v biologické rodině ve věku 14-18 let. Teoretická část je zaměřena na finanční vzdělávání v ČR, na cílovou skupinu této práce z hlediska vývojové psychologie a ústavní výchovu. Praktická část je zaměřena na znalosti dětí v oblasti financí, jak umí hospodařit s penězi a možnost dostupnosti informací ve finanční oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the financial literacy of children from children's homes compared to children who grow up in a biological family aged 14-18 years. The theoretical part is focused on financial education in the Czech Republic, on the target group of this thesis in terms of developmental psychology and institutional education. The practical part focuses on children's knowledge of finance, how to manage money and the availability of information in the financial field.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, finanční vzdělávání, ústavní výchova, dítě jako dospívající
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, financial education, institutional education, child as a teenager
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, ústavní péče, biologické rodiny a jejího vlivu na finanční gramotnost dítěte.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, ústavní péče, biologické rodiny a jejího vlivu na finanční gramotnost dítěte.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
EYRE, Linda. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANIADO, Nessia. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portal, 1998. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
SOKOL, Jan. Člověk jako osoba. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-6826.
VYBÍHAL, Václav a kol. Slabikář finanční gramotnosti. Praha: Cofet, 2011. ISBN 978-80-904396-1-0.
Seznam doporučené literatury
EYRE, Linda. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANIADO, Nessia. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portal, 1998. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
SOKOL, Jan. Člověk jako osoba. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-6826.
VYBÍHAL, Václav a kol. Slabikář finanční gramotnosti. Praha: Cofet, 2011. ISBN 978-80-904396-1-0.
Přílohy volně vložené
1 cd
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále se zaměřila na praktickou část bakalářské práce. Následně uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle, apod. Studentka dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Prezentováno bylo také doporučení pro praxi. Členové komise se doptávali na výzkumný soubor a závěry výzkumu. Dále na podporu finanční gramotnosti. Práce obsahovala drobné chyby např. v dotazníku některé položky, formální nedostatky, téma bylo hodnoceno kladně. Studentka odpovídala na otázky z posudků oponentky. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.