Agresivita jako součást člověka, ve větší či menší míře, ovlivňuje jeho chování a tím i jeho sociální roli ve společenstvích, v nichž žije. Tato bakalářská práce se zabývá agresivitou dětí ve školním prostředí. Její první část vymezuje pojmy agresivita, agrese a faktory, které je ovlivňují. Druhá část se věnuje sociální skupině a roli v ní, třetí část se věnuje školnímu prostředí, klimatu školy a školní třídy. Praktická část práce je zaměřena na kvantitativní výzkum žáků, jejichž projevy agresivního chování jsou nejvýraznější v rámci třídního kolektivu, a snaží se zmapovat jejich roli a postavení v třídním kolektivu.
Anotace v angličtině
Aggressiveness as a part of human being, can more or less affect his behavior and so his social role in communities where he lives. The bachelor thesis deals with aggressiveness of children in a school surrounding. The first part defines the terms as aggressiveness, aggression and factors that may have impact on them. The second chapter is devoted to social group and social role, the third part deals with school environment, school climate and classroom climate. The practival part focuses on quantitative research of the students, whose manifestation of aggressive behavior is the most conspicuous in the class and tries to determine their role and position within the class.
Klíčová slova
agresivita, agrese, sociální role, třídní kolektiv
Klíčová slova v angličtině
aggressiveness, aggression, social role, class
Rozsah průvodní práce
59 s. (64 450 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Agresivita jako součást člověka, ve větší či menší míře, ovlivňuje jeho chování a tím i jeho sociální roli ve společenstvích, v nichž žije. Tato bakalářská práce se zabývá agresivitou dětí ve školním prostředí. Její první část vymezuje pojmy agresivita, agrese a faktory, které je ovlivňují. Druhá část se věnuje sociální skupině a roli v ní, třetí část se věnuje školnímu prostředí, klimatu školy a školní třídy. Praktická část práce je zaměřena na kvantitativní výzkum žáků, jejichž projevy agresivního chování jsou nejvýraznější v rámci třídního kolektivu, a snaží se zmapovat jejich roli a postavení v třídním kolektivu.
Anotace v angličtině
Aggressiveness as a part of human being, can more or less affect his behavior and so his social role in communities where he lives. The bachelor thesis deals with aggressiveness of children in a school surrounding. The first part defines the terms as aggressiveness, aggression and factors that may have impact on them. The second chapter is devoted to social group and social role, the third part deals with school environment, school climate and classroom climate. The practival part focuses on quantitative research of the students, whose manifestation of aggressive behavior is the most conspicuous in the class and tries to determine their role and position within the class.
Klíčová slova
agresivita, agrese, sociální role, třídní kolektiv
Klíčová slova v angličtině
aggressiveness, aggression, social role, class
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti agresivity, sociálních rolí a postavení žáků v třídním kolektivu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníku a polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti agresivity, sociálních rolí a postavení žáků v třídním kolektivu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníku a polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-308-0.
SVOBODA, Jan. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0603-3.
PONĚŠICKÝ, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-593-0.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál 1997. ISBN 80-7178-123-1.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-308-0.
SVOBODA, Jan. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0603-3.
PONĚŠICKÝ, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-593-0.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál 1997. ISBN 80-7178-123-1.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále vymezila teoretická východiska práce. Studentka prezentovala praktickou část práce - výzkumné otázky, výzkumné cíle, apod. Představen byl výzkumný soubor a způsob jeho výběru. Následně prezentovala výsledky výzkumného šetření a odpovídala na otázky k obhajobě z posudků. Studentka prezentovala také diskuzi. Studentka byla k obhajobě připravená.