Diplomová práce popisuje vliv reklamy na děti a její možné negativní dopady na dětské publikum, které je z hlediska reklamního působení zvláštní skupinou. Dokládá, že reklama jako součást marketingových komunikací má efektivní nástroje k ovlivnění dětské psychiky a formování návyků a životního stylu. Práce postihuje některé prostředky a nástroje směřující k potlačení negativního vlivu reklamy na děti, např. oblast právní regulace reklamy. Dalšími tématy jsou etická dimenze reklamy zaměřené na děti, etická samoregulace a společenská odpovědnost reklamy. V souvislosti s výrazným vlivem masových médií v postmoderní materiálně saturované společnosti a s potřebou zvyšování mediální gramotnosti populace, především dětí, je v této práci patřičný prostor věnován mediální výchově jako nové součásti koncepce vzdělávacího procesu na českých základních a středních školách.
Anotace v angličtině
The diploma work describes an influence of advertising on children and her possible negative impact on child's audience, that is a special group from standpoint of advertising effect. It exemplifies, that advertisement as part of marketing communication has efficient tools to interference child's psyche, to form customs and life style. The work explains some tools oriented on suppression of negative advertising effect on children, e.g. on the field of law advertising regulation. There are another work topics: ethical dimension of advertising intent on children, ethical self-regulation and social responsibility advertising. In connection with expressive effect of mass media in post-modern material saturated communities and with needs of raising medial literacy population, above all children, the work pays attention to medial education as a new part of educational process on Czech basic and secondary school.
advertising, marketing communication, children, advertising regulation, ethical dimension of advertising, social responsibility advertising, medial literacy, medial education, educational process
Rozsah průvodní práce
104 s., 55 s. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce popisuje vliv reklamy na děti a její možné negativní dopady na dětské publikum, které je z hlediska reklamního působení zvláštní skupinou. Dokládá, že reklama jako součást marketingových komunikací má efektivní nástroje k ovlivnění dětské psychiky a formování návyků a životního stylu. Práce postihuje některé prostředky a nástroje směřující k potlačení negativního vlivu reklamy na děti, např. oblast právní regulace reklamy. Dalšími tématy jsou etická dimenze reklamy zaměřené na děti, etická samoregulace a společenská odpovědnost reklamy. V souvislosti s výrazným vlivem masových médií v postmoderní materiálně saturované společnosti a s potřebou zvyšování mediální gramotnosti populace, především dětí, je v této práci patřičný prostor věnován mediální výchově jako nové součásti koncepce vzdělávacího procesu na českých základních a středních školách.
Anotace v angličtině
The diploma work describes an influence of advertising on children and her possible negative impact on child's audience, that is a special group from standpoint of advertising effect. It exemplifies, that advertisement as part of marketing communication has efficient tools to interference child's psyche, to form customs and life style. The work explains some tools oriented on suppression of negative advertising effect on children, e.g. on the field of law advertising regulation. There are another work topics: ethical dimension of advertising intent on children, ethical self-regulation and social responsibility advertising. In connection with expressive effect of mass media in post-modern material saturated communities and with needs of raising medial literacy population, above all children, the work pays attention to medial education as a new part of educational process on Czech basic and secondary school.
advertising, marketing communication, children, advertising regulation, ethical dimension of advertising, social responsibility advertising, medial literacy, medial education, educational process
Zásady pro vypracování
1. Popište motivaci výběru tématu, charakterizujte základní odbornou literaturu jako východisko studia tematiky, zhodnoťte množství a kvalitu literatury z hlediska zkoumané problematiky.
2. Definujte cíl práce a stanovte pracovní hypotézy, charakterizujte základní vědecké metody analýzy tematiky.
3. V teroretické části analyzujte pojem reklama, vnímání reklamy, vliv reklamy.
4. Analyzujte současný stav mediální výchovy v českém školství.
5. Zhodnoťte cíle práce.
Zásady pro vypracování
1. Popište motivaci výběru tématu, charakterizujte základní odbornou literaturu jako východisko studia tematiky, zhodnoťte množství a kvalitu literatury z hlediska zkoumané problematiky.
2. Definujte cíl práce a stanovte pracovní hypotézy, charakterizujte základní vědecké metody analýzy tematiky.
3. V teroretické části analyzujte pojem reklama, vnímání reklamy, vliv reklamy.
4. Analyzujte současný stav mediální výchovy v českém školství.
5. Zhodnoťte cíle práce.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, B. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: SLON, 1995. 199 s. ISBN 80-85850-11-7
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., KRAUS, J., SVOBODOVÁ, I. Čeština, jak ji znáte i neznáte. 1. vyd. Praha: Academia, 1996. 259 s. ISBN 200-0589-7
LAPČÍK, M. Úvod do teorie masové komunikace I: studijní texty pro distanční studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Filozofická fakulta, 2001. 31 s.
LAPČÍK, M. Úvod do teorie masové komunikace II: studijní texty pro distanční studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Filozofická fakulta, 2002. 37 s.
KLIMEŠ, L. Slovník cizích slov. 6. vyd. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2002. 862 s. ISBN 80-7235-023-4
Kolektiv autorů. Zakázané formy reklamy. 1. vyd. Praha: Forum, 2005. Volné listy v pořadači, 23 cm. ISBN 80-903624-0-0
Kolektiv autorů a konzultantů. Malá ilustrovaná encyklopedie A-Ž. Praha: Encyklopedický dům, 1999. 1213 s. ISBN 80-86044-12-2
KŘÍŽEK, Z., CRHA, I. Život s reklamou.1. vyd. Praha: Grada publishing, 2002. 168 s. ISBN 80-247-0213-4
KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. Karolinum, 1995. 307 s. ISBN 80-7184-134-X
McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-714-0. (Z anglického originálu Mass Communication Theory An Introduction přeložili Jan Jirák a Marcel Kabát, 1999.) OGILVY, D. Zpověď muže, který umí reklamu. Praha: Pragma, 1963, 1987 by David Ogilvy. 178 s. ISBN 80-7205-824-X. (Z anglického originálu Confessions of An Advertising Man přeložil Martin Dobeš.)
OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. a kol. Praktická encyklopedie žurnalistiky. 2. vyd. Praha: Libri, 2002. 240 s. ISBN 80-7277-108-6
PAVLŮ, D. a kol. Marketingové komunikace a firemní strategie. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací, 2004. ISBN 80-7318-178-9
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, B. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: SLON, 1995. 199 s. ISBN 80-85850-11-7
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., KRAUS, J., SVOBODOVÁ, I. Čeština, jak ji znáte i neznáte. 1. vyd. Praha: Academia, 1996. 259 s. ISBN 200-0589-7
LAPČÍK, M. Úvod do teorie masové komunikace I: studijní texty pro distanční studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Filozofická fakulta, 2001. 31 s.
LAPČÍK, M. Úvod do teorie masové komunikace II: studijní texty pro distanční studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Filozofická fakulta, 2002. 37 s.
KLIMEŠ, L. Slovník cizích slov. 6. vyd. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2002. 862 s. ISBN 80-7235-023-4
Kolektiv autorů. Zakázané formy reklamy. 1. vyd. Praha: Forum, 2005. Volné listy v pořadači, 23 cm. ISBN 80-903624-0-0
Kolektiv autorů a konzultantů. Malá ilustrovaná encyklopedie A-Ž. Praha: Encyklopedický dům, 1999. 1213 s. ISBN 80-86044-12-2
KŘÍŽEK, Z., CRHA, I. Život s reklamou.1. vyd. Praha: Grada publishing, 2002. 168 s. ISBN 80-247-0213-4
KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. Karolinum, 1995. 307 s. ISBN 80-7184-134-X
McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-714-0. (Z anglického originálu Mass Communication Theory An Introduction přeložili Jan Jirák a Marcel Kabát, 1999.) OGILVY, D. Zpověď muže, který umí reklamu. Praha: Pragma, 1963, 1987 by David Ogilvy. 178 s. ISBN 80-7205-824-X. (Z anglického originálu Confessions of An Advertising Man přeložil Martin Dobeš.)
OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. a kol. Praktická encyklopedie žurnalistiky. 2. vyd. Praha: Libri, 2002. 240 s. ISBN 80-7277-108-6
PAVLŮ, D. a kol. Marketingové komunikace a firemní strategie. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací, 2004. ISBN 80-7318-178-9