Diplomová práce se zabývá problematikou možného uplatnění sociálního pedagoga při výchově ke zdraví. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení zdraví a jeho základních determinant, oblasti podpory zdraví a konceptu výchovy ke zdraví. Další část pojednává o aspektech výchovy ke zdraví v práci sociálního pedagoga. Poslední kapitola je věnovaná vybraným cílovým skupinám sociální pedagogiky, na které se zaměřuje výzkumné šetření práce. Praktická část je realizována formou kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření. Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem se může sociální pedagog uplatnit při podpoře zdraví u následujících cílových skupin sociální pedagogiky dětí a mládeže, seniorů a osob ohrožených sociálním vyloučením.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possible use of social pedagogue in health education. The theoretical part is focused on the definition of health and its basic determinants, areas of health promotion and the concept of health education. The next part deals with aspects of health education in the work of a social pedagogue. The last chapter is devoted to selected target groups of social pedagogy, which are focused on research work. The practical part is realized by means of quantitative research through a questionnaire survey. The aim of this diploma thesis is to find out how social pedagogue can be used to support health in the following target groups of social pedagogy - children and youth, seniors and persons threatened by social exclusion.
Klíčová slova
zdraví, výchova ke zdraví, sociální pedagog
Klíčová slova v angličtině
health, health education, social pedagogue
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou možného uplatnění sociálního pedagoga při výchově ke zdraví. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení zdraví a jeho základních determinant, oblasti podpory zdraví a konceptu výchovy ke zdraví. Další část pojednává o aspektech výchovy ke zdraví v práci sociálního pedagoga. Poslední kapitola je věnovaná vybraným cílovým skupinám sociální pedagogiky, na které se zaměřuje výzkumné šetření práce. Praktická část je realizována formou kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření. Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem se může sociální pedagog uplatnit při podpoře zdraví u následujících cílových skupin sociální pedagogiky dětí a mládeže, seniorů a osob ohrožených sociálním vyloučením.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possible use of social pedagogue in health education. The theoretical part is focused on the definition of health and its basic determinants, areas of health promotion and the concept of health education. The next part deals with aspects of health education in the work of a social pedagogue. The last chapter is devoted to selected target groups of social pedagogy, which are focused on research work. The practical part is realized by means of quantitative research through a questionnaire survey. The aim of this diploma thesis is to find out how social pedagogue can be used to support health in the following target groups of social pedagogy - children and youth, seniors and persons threatened by social exclusion.
Klíčová slova
zdraví, výchova ke zdraví, sociální pedagog
Klíčová slova v angličtině
health, health education, social pedagogue
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti základních determinant zdraví, výchovy ke zdraví a kompetencí sociálního pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti základních determinant zdraví, výchovy ke zdraví a kompetencí sociálního pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Teórie sociálnej pedagogiky: edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť Slovenskej akadémie vied, 2011. ISBN 978-80-970675-0-2.
ČELEDOVÁ, Libuše a Rostislav ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Teórie sociálnej pedagogiky: edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť Slovenskej akadémie vied, 2011. ISBN 978-80-970675-0-2.
ČELEDOVÁ, Libuše a Rostislav ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se zaměřila na popis výzkumné strategie a představení metodologie výzkumu. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky, sběr a analýzu dat. Následně se věnovala interpretaci dat. Členové komise se doptávali na význam některých položek v dotazníku, které jsou spíše povrchní, na rozdíl mezi realitou a výsledky výzkumného šetření. Studentka uvedla doporučení pro praxi. Následně měla odpovídat na otázky z posudků, studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.\par