Tato diplomová práce pojednává o matkách s dětmi, kteří se ocitly v tíživé životní situaci a vyhledaly proto služby azylového domu. V teorii nastíníme celkovou problematiku rodiny, patologické jevy, které se vyskytují v rodinách, a také se zaměříme na neúplnou rodinu, protože děti, které využívají službu azylového domu, jsou zejména vychovávány jedním rodičem a to matkou. Azylový dům je sociální služba, proto se v druhé kapitole zaměříme na sociální služby obecně. Jelikož empirická část pojednává o výchově, poslední kapitola bude zaměřena na výchovu dětí. Také popíšeme výchovu v azylovém domě a prostředky, které matky k dosažení efektivního výchovného působení používají. Dále definujeme výchovu k volnému času a nabídku volnočasových aktivit v azylovém domě.
V empirické části se zaměříme na výzkumné cíle a odpovíme na dílčí výzkumné otázky, které jsme si určili. Praktická část je zpracována pomocí kvalitativního výzkumu, tedy díky rozhovorům s klientkami azylových domů. Získané data byly přepsány a pomocí otevřeného kódování utvořeny čtyři hlavní kategorie, které nám v závěru přinesly odpovědi na hlavní výzkumnou otázku.
Annotation in English
This diploma thesis deals with mothers with children who find themselves in a difficult life situation and therefore find services of a asylum home. In theory, we outline the general family issues, the pathological phenomenom that occur in families, and we will also focus on an incomplete family, because children who use the asylum home are mostly reised by their mother. The Asylum House is a social service therefore we will focus on social servi-ces in the second chapter in general. As the empirical part deals with education, the last chapter will focus on the education of children. We will also describe the upbringing in the asylum home and the means that mothers use to achieve an effective educational outreach. Furthermore, we define leisure time training and offer leisure time activities in the shelter.
In the empirical part, we will focus on the research goals and answer the partial research questions we have identified. The practical part is elaborated through qualitative research, thanks to interviews with clients of asylum homes. The data obtained has been rewrite and four main categories have been created using open encoding, which in the end brought us the answers to the main research question.
Family, family education, social services, asylum home, educational methods, leisure time.
Length of the covering note
64 str. (113 510 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce pojednává o matkách s dětmi, kteří se ocitly v tíživé životní situaci a vyhledaly proto služby azylového domu. V teorii nastíníme celkovou problematiku rodiny, patologické jevy, které se vyskytují v rodinách, a také se zaměříme na neúplnou rodinu, protože děti, které využívají službu azylového domu, jsou zejména vychovávány jedním rodičem a to matkou. Azylový dům je sociální služba, proto se v druhé kapitole zaměříme na sociální služby obecně. Jelikož empirická část pojednává o výchově, poslední kapitola bude zaměřena na výchovu dětí. Také popíšeme výchovu v azylovém domě a prostředky, které matky k dosažení efektivního výchovného působení používají. Dále definujeme výchovu k volnému času a nabídku volnočasových aktivit v azylovém domě.
V empirické části se zaměříme na výzkumné cíle a odpovíme na dílčí výzkumné otázky, které jsme si určili. Praktická část je zpracována pomocí kvalitativního výzkumu, tedy díky rozhovorům s klientkami azylových domů. Získané data byly přepsány a pomocí otevřeného kódování utvořeny čtyři hlavní kategorie, které nám v závěru přinesly odpovědi na hlavní výzkumnou otázku.
Annotation in English
This diploma thesis deals with mothers with children who find themselves in a difficult life situation and therefore find services of a asylum home. In theory, we outline the general family issues, the pathological phenomenom that occur in families, and we will also focus on an incomplete family, because children who use the asylum home are mostly reised by their mother. The Asylum House is a social service therefore we will focus on social servi-ces in the second chapter in general. As the empirical part deals with education, the last chapter will focus on the education of children. We will also describe the upbringing in the asylum home and the means that mothers use to achieve an effective educational outreach. Furthermore, we define leisure time training and offer leisure time activities in the shelter.
In the empirical part, we will focus on the research goals and answer the partial research questions we have identified. The practical part is elaborated through qualitative research, thanks to interviews with clients of asylum homes. The data obtained has been rewrite and four main categories have been created using open encoding, which in the end brought us the answers to the main research question.
Family, family education, social services, asylum home, educational methods, leisure time.
Research Plan
Vypracování rešerše a prostudování odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, rodiny a azylových domů.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Vypracování rešerše a prostudování odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, rodiny a azylových domů.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
MATOUŠEK, O., 2016. Slovník sociální práce Vydání třetí., Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-1154-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016, 437 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
KIMPLOVÁ, Tereza. Základy psychologie manželského a rodinného soužití. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008, 87 s. ISBN 978-80-7368-619-2.
LEVICKÁ, Jana a Zuzana TRUHLÁŘOVÁ. Issues of contemporary family in the international context. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 137 s.
ISBN 978-80-7435-571-4.
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál, 2008, 152 s. ISBN 978-80-7367-392-5.
Recommended resources
MATOUŠEK, O., 2016. Slovník sociální práce Vydání třetí., Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-1154-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016, 437 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
KIMPLOVÁ, Tereza. Základy psychologie manželského a rodinného soužití. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008, 87 s. ISBN 978-80-7368-619-2.
LEVICKÁ, Jana a Zuzana TRUHLÁŘOVÁ. Issues of contemporary family in the international context. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 137 s.
ISBN 978-80-7435-571-4.
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál, 2008, 152 s. ISBN 978-80-7367-392-5.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
schemes
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se věnovala popisu výzkumné strategie. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a představila výzkumný soubor. Studentka dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Následně odpovídala na otázky k obhajobě a na otázky členů komise (výsledky výzkumu jsou spíše povrchní, specifikovat nepříznivou životní situaci, málo zdrojů, formální stránky práce). Studentka se měla vyjádřit k výhradám, které jsou uvedené v posudku oponentky - studentka se vyjádřila spíše částečně. Prezentováno bylo i doporučení pro praxi. Studentka byla schopna reagovat na otázky členů komise a k obhajobě byla adekvátně připravená.\par \par\par