Diplomová práce se zabývá tématem mezigeneračních aktivit dětí předškolního věku a seniorů, a to pohledem rodičů těchto dětí. Teoretická část pojednává o jednotlivých kategoriích osob zúčastňujících se mezigeneračních aktivit, formě rodinného soužití, mezigeneračním učení a mezigeneračních programech. Praktická část je realizována formou kvalitativního výzkumu. Ve výzkumné části práce byly uskutečněny polostrukturované rozhovory s rodiči dětí předškolního věku žijícími na Brněnsku. Cílem práce bylo zjistit, jaký pohled zaujímají rodiče na mezigenerační aktivity svých dětí a seniorů, a to v rámci předškolního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on intergenerational activities of preschool childrens and se-niors, from the Point of View of this childrens. The theoretical part deals with the individualthe categories of persons participating in intergenerational activities, the form of family cohabitation, intergenerational learning and intergenerational programs. In the practical part is implemented the qualitative research. The research part of the diploma the-sis was realized semistructured interviews with parents of pre-school children, who are li-ving in Brno. The aim of the thesis was to find out what parents think about the intergenerational activities of their children and seniors in pre-school education.
Klíčová slova
Mezigenerační aktivity, mezigenerační programy, děti předškolního věku, předškolní věk, děti, rodiče, senioři, mateřská škola, domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
Intergenerational activities, intergenerational programs, preschool children, pre-school age, children, parents, seniors, kindergarten, home for elderly people
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem mezigeneračních aktivit dětí předškolního věku a seniorů, a to pohledem rodičů těchto dětí. Teoretická část pojednává o jednotlivých kategoriích osob zúčastňujících se mezigeneračních aktivit, formě rodinného soužití, mezigeneračním učení a mezigeneračních programech. Praktická část je realizována formou kvalitativního výzkumu. Ve výzkumné části práce byly uskutečněny polostrukturované rozhovory s rodiči dětí předškolního věku žijícími na Brněnsku. Cílem práce bylo zjistit, jaký pohled zaujímají rodiče na mezigenerační aktivity svých dětí a seniorů, a to v rámci předškolního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on intergenerational activities of preschool childrens and se-niors, from the Point of View of this childrens. The theoretical part deals with the individualthe categories of persons participating in intergenerational activities, the form of family cohabitation, intergenerational learning and intergenerational programs. In the practical part is implemented the qualitative research. The research part of the diploma the-sis was realized semistructured interviews with parents of pre-school children, who are li-ving in Brno. The aim of the thesis was to find out what parents think about the intergenerational activities of their children and seniors in pre-school education.
Klíčová slova
Mezigenerační aktivity, mezigenerační programy, děti předškolního věku, předškolní věk, děti, rodiče, senioři, mateřská škola, domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
Intergenerational activities, intergenerational programs, preschool children, pre-school age, children, parents, seniors, kindergarten, home for elderly people
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k mezigeneračním aktivitám dětí předškolního věku, rodinnému prostředí a komunikaci v rodině.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s rodiči předškolních dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k mezigeneračním aktivitám dětí předškolního věku, rodinnému prostředí a komunikaci v rodině.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s rodiči předškolních dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Zlatica. Sociální pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-87182-15-4.
Gavora, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. České vyd. Přeložil Vladimír Jůva, přeložil Vendula Hlavatá. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Jirásková, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5.
Kraus, Bohuslav. Základy sociální pedagogiky. Prah: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
Rabušicová Milada a kol. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Zlatica. Sociální pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-87182-15-4.
Gavora, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. České vyd. Přeložil Vladimír Jůva, přeložil Vendula Hlavatá. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Jirásková, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5.
Kraus, Bohuslav. Základy sociální pedagogiky. Prah: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
Rabušicová Milada a kol. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se věnovala prezentaci výzkumné strategie a popisu metodologie. Studentka uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle a představila výzkumný soubor. Následně se věnovala prezentaci výsledků výzkumného šetření. Odpovídala na otázky z posudků. Členové komise se doptávali na přínos práce. Doporučení aktivit pro posílení mezigenerační solidarity - studentka odpovídala, avšak vágně. Studentka se v problematice orientovala adekvátně. \par\par