Obsahem a cílem diplomové práce je zmapovat možné mechanismy vzniku sociálního znevýhodnění, jejich příčiny vzniku a dopad na životní podmínky ve společnosti. První část teoretické práce se zabývá znevýhodněným jedincem a rodinou z hlediska možností vyloučení ze společnosti, dále se práce zabývá legislativním ukotvením, které může znevýhodněné jedince a rodiny eliminovat. Vysvětluje mechanismy vzniku, vztahující se k sociálnímu znevýhodnění rodiny a jeho dopadu na budoucí život. Diplomová práce ve své teoretické části šetří současné podmínky sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem praktické části je za pomoci kazuistik zmapovat nakolik jsou bývalí klienti z dětského domova připraveni na přirozený život ve společnosti.
Anotace v angličtině
The content and objectives of this thesis is to explore mechanisms of social disadvantage origin, its causes and impact on living standards in society. First section of the theoretical thesis is involved with disadvantaged individual and family in terms of society exclusion and law attachement, which can eliminate disadvantaged individual and family. It explains mechanisms that contribute to social disadvantage in family and its impact on adult life. Theoretical part of this thesis investigates current conditions of social disadvantaged envi-ronment. Practical part of the thesis aims for casuistry exploration of former institutional care clients and their readiness for real life in society.
Klíčová slova
sociální znevýhodnění, mechanismy sociálního znevýhodnění, sociálně znevýhodněná rodina, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
social disadvantage, mechanisms of social disadvantage, social disadvantaged family, institutional care
Rozsah průvodní práce
74 s. (127 820)
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem a cílem diplomové práce je zmapovat možné mechanismy vzniku sociálního znevýhodnění, jejich příčiny vzniku a dopad na životní podmínky ve společnosti. První část teoretické práce se zabývá znevýhodněným jedincem a rodinou z hlediska možností vyloučení ze společnosti, dále se práce zabývá legislativním ukotvením, které může znevýhodněné jedince a rodiny eliminovat. Vysvětluje mechanismy vzniku, vztahující se k sociálnímu znevýhodnění rodiny a jeho dopadu na budoucí život. Diplomová práce ve své teoretické části šetří současné podmínky sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem praktické části je za pomoci kazuistik zmapovat nakolik jsou bývalí klienti z dětského domova připraveni na přirozený život ve společnosti.
Anotace v angličtině
The content and objectives of this thesis is to explore mechanisms of social disadvantage origin, its causes and impact on living standards in society. First section of the theoretical thesis is involved with disadvantaged individual and family in terms of society exclusion and law attachement, which can eliminate disadvantaged individual and family. It explains mechanisms that contribute to social disadvantage in family and its impact on adult life. Theoretical part of this thesis investigates current conditions of social disadvantaged envi-ronment. Practical part of the thesis aims for casuistry exploration of former institutional care clients and their readiness for real life in society.
Klíčová slova
sociální znevýhodnění, mechanismy sociálního znevýhodnění, sociálně znevýhodněná rodina, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
social disadvantage, mechanisms of social disadvantage, social disadvantaged family, institutional care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k sociálnímu znevýhodnění rodiny, sociální exkluzi a inkluzi dětí ze znevýhodněného prostředí.
Příprava metodiky a výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k sociálnímu znevýhodnění rodiny, sociální exkluzi a inkluzi dětí ze znevýhodněného prostředí.
Příprava metodiky a výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-262-0031-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0643-9.
MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, Základy sociologie. ISBN 80-85850-61-3.
SIROVÁTKA, Tomáš a Ondřej HORA. Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Boskovice: Fakulta sociálních studií (Institut pro výzkum reprodukce a integrace společnosti) Masarykovy univerzity v Brně v nakl. Albert, 2008, ISBN 978-80-7326-140-5.
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, ISBN 8024403374.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-262-0031-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0643-9.
MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, Základy sociologie. ISBN 80-85850-61-3.
SIROVÁTKA, Tomáš a Ondřej HORA. Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Boskovice: Fakulta sociálních studií (Institut pro výzkum reprodukce a integrace společnosti) Masarykovy univerzity v Brně v nakl. Albert, 2008, ISBN 978-80-7326-140-5.
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, ISBN 8024403374.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil teoretická východiska práce, dále se zaměřil na metodologii výzkumného šetření. Uvedl typ výzkumu, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Stěžejní část byla tvořena prezentací výsledků výzkumného šetření. Student uvedl doporučení pro praxi a odpovídal na otázky k obhajobě z posudků. Členové komise se doptávali na některé závěry a nejčastější problémy, se kterými se děti z dětského domova setkávají. Student o problematice dokázal hovořit, ale praktická část práce obsahuje rezervy. Student byl k obhajobě adekvátně připraven. \par \par\par