Cílem této práce je nahlédnutí do teorie úzkosti učitelů anglického jazyka, faktorů a ná-sledků provázející tuto psychickou poruchu a v neposlední řadě nabídnout nějaké řešení těchto situací. V teoretické části také najdeme informace o historii učitelské profese zaměřené především na anglický jazyk, kde se dozvíme, jak se různé metody výuky formovaly během doby.
Praktická část se zabývá výzkumem úzkosti učitelů anglického jazyka s přihlédnutím k věkové skupině 31 až 40 let. Výzkum pracuje s výsledky dotazníku a škály, které byly distribuovány a následně vyhodnocovány
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to look into the theory of the English teacher anxiety, factors and consequences that accompany this psychical disorder and to offer a solution for those situations. In the theoretical part, you can find information about the history of the teacher's profession focused mainly on the English language, where we find out how different methods have been formed through the time.
The practical part includes the research of the English teacher anxiety with the focus on the age group of 31- 40 years. The research is based on the results of the questionnaire and scale, which were distributed across the teachers and evaluated consequently.
Klíčová slova
Úzkost z mluvení anglického jazyka, úzkost učitelů, výuka anglického jazyka v České republice, učitelská profese
Klíčová slova v angličtině
English speaking anxiety, teacher's anxiety, teaching English in the Czech Republic, teacher's profession
Rozsah průvodní práce
50 s. (64 529 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této práce je nahlédnutí do teorie úzkosti učitelů anglického jazyka, faktorů a ná-sledků provázející tuto psychickou poruchu a v neposlední řadě nabídnout nějaké řešení těchto situací. V teoretické části také najdeme informace o historii učitelské profese zaměřené především na anglický jazyk, kde se dozvíme, jak se různé metody výuky formovaly během doby.
Praktická část se zabývá výzkumem úzkosti učitelů anglického jazyka s přihlédnutím k věkové skupině 31 až 40 let. Výzkum pracuje s výsledky dotazníku a škály, které byly distribuovány a následně vyhodnocovány
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to look into the theory of the English teacher anxiety, factors and consequences that accompany this psychical disorder and to offer a solution for those situations. In the theoretical part, you can find information about the history of the teacher's profession focused mainly on the English language, where we find out how different methods have been formed through the time.
The practical part includes the research of the English teacher anxiety with the focus on the age group of 31- 40 years. The research is based on the results of the questionnaire and scale, which were distributed across the teachers and evaluated consequently.
Klíčová slova
Úzkost z mluvení anglického jazyka, úzkost učitelů, výuka anglického jazyka v České republice, učitelská profese
Klíčová slova v angličtině
English speaking anxiety, teacher's anxiety, teaching English in the Czech Republic, teacher's profession
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium odborné literatury
Formulace cílů práce a teoretické zpracování tématu
Vytvoření dotazníku, jeho distribuce
Vyhodnocení dotazníku a interpretace výsledků
Formulace závěru
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium odborné literatury
Formulace cílů práce a teoretické zpracování tématu
Vytvoření dotazníku, jeho distribuce
Vyhodnocení dotazníku a interpretace výsledků
Formulace závěru
Seznam doporučené literatury
Čepon, Slavica. 2016. "Teachers´and Students´ Perspectives on the Reasons for Speaking Anxiety in English for Specific Purposes." ESP Today.
Kráľová, Zdena. 2016. Foreign Language Anxiety. Nitra: Constantine the Philosopher University in Nitra.
Kráľová, Zdena, and Gabriela Petrova. 2017. "Causes and Consequences of Foreign Language Anxiety. "Xlinguae Journal 10, no. 3: 110-122.
Kráľová, Zdena, and Gabriela Tanistrakova. 2017. "The Subtypes of Foreign Language Anxiety. "Slavonic Pedagogic Studies Journal 6, no. 2: 347-358.
Ur, Penny. 1984. Teaching Listening Comprehension. Cambridge: Cambridge University Press.
Seznam doporučené literatury
Čepon, Slavica. 2016. "Teachers´and Students´ Perspectives on the Reasons for Speaking Anxiety in English for Specific Purposes." ESP Today.
Kráľová, Zdena. 2016. Foreign Language Anxiety. Nitra: Constantine the Philosopher University in Nitra.
Kráľová, Zdena, and Gabriela Petrova. 2017. "Causes and Consequences of Foreign Language Anxiety. "Xlinguae Journal 10, no. 3: 110-122.
Kráľová, Zdena, and Gabriela Tanistrakova. 2017. "The Subtypes of Foreign Language Anxiety. "Slavonic Pedagogic Studies Journal 6, no. 2: 347-358.
Ur, Penny. 1984. Teaching Listening Comprehension. Cambridge: Cambridge University Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: What is the difference between qualitative and quantitative research methods?
A: Qualitative research, it does not consist of many questions. In my qualitative analysis I used
with quantitative I used scale, there were many questions which were measurable. It is for open questions more.
Q: Was it part of a bigger project?
A: Yes, it was.
Q: How do you define pronunciation?
A: The teachers are worried about their pronunciation, they are anxious because their students have better English than they do.
Q: How do you evaluate pronunciation? On what standard? How can we measure it?
A: I used dictionary pronunciation. It could be measured by how it is pronounced.
Q: What elements does the term prononciation include?
A: It has phonetic features, assimilation in voicing, the lenght of vowels, consonants.
Q: You give recommendation how to deal with anxiety.
A: Psychological training, skill training, to change the negative behavior of the one who is anxious.
They feel ashamed because they do not speak really well so they have a negative relationship with speaking.
Q: Skill based and system based. How do you overcome either of these?
A: Skill based: teachers are worried about practical skills. So you need skill training, study abroad.