Bakalářská práce se zabývá problematikou kvalifikačního vzdělávání sester. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána historie vzdělávání sester, možnosti vzdělávání všeobecných sester v současné době v souvislosti s legislativou, profese všeobecné sestry a praktické sestry a jejich kompetence, vzdělávání sester ve vybraných zemích Evropské unie a profesní organizace sester a jejich úloha při prosazování vzdělávání a kompetencí sester. Kvantitativní výzkum byl proveden technikou nestandardizovaného dotazníku u 120 respondentů. Cílem výzkumu bylo zjistit povědomí studentů 4. ročníků středních zdravotnických škol (budoucích praktických sester) o změnách v kvalifikačním vzdělávání všeobecných sester a v kompetencích sester (praktických i všeobecných) v souvislosti s legislativou. Chtěli jsme také zjistit názory studentů na současné možnosti kvalifikačního vzdělávání sester. Na základě analýzy a vyvození závěrů ze získaných dat byl navržen edukační leták, který by měl pomoci studentům středních zdravotnických škol zajistit lepší informovanost v oblasti kvalifikačního vzdělávání sester.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with problems of nursing qualification education. The thesis is divided into the theoretical and practical part. In the theoretical part there is a description of the history of nursing education, possibilities of general nursing education in the context of legislation, general nurse and nursing profession and their competencies, nursing education in selected countries of the European Union and professional nursing organizations and their role in promoting education and competencies of nurses. Quantitative research was conducted by using a non-standardized questionnaire technique in 120 respondents. The aim of the research was to identify the students of the fourth grade of the secondary nursing schools (future nurses) about changes in the qualification education of nurses and in the competencies of the nurses (practical and general) in connection with the legislation. We also wanted to find out the opinions of students on the current possibilities of qualifying nursing education. On the basis of the analysis and drawing conclusions from the obtained data, an educational leaflet was designed to help students of secondary nursing schools to provide better information in the area of nursing qualification education.
students of secondary nursing schools, general nurse, practical nurse, qualification education, competencies, opinions
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou kvalifikačního vzdělávání sester. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána historie vzdělávání sester, možnosti vzdělávání všeobecných sester v současné době v souvislosti s legislativou, profese všeobecné sestry a praktické sestry a jejich kompetence, vzdělávání sester ve vybraných zemích Evropské unie a profesní organizace sester a jejich úloha při prosazování vzdělávání a kompetencí sester. Kvantitativní výzkum byl proveden technikou nestandardizovaného dotazníku u 120 respondentů. Cílem výzkumu bylo zjistit povědomí studentů 4. ročníků středních zdravotnických škol (budoucích praktických sester) o změnách v kvalifikačním vzdělávání všeobecných sester a v kompetencích sester (praktických i všeobecných) v souvislosti s legislativou. Chtěli jsme také zjistit názory studentů na současné možnosti kvalifikačního vzdělávání sester. Na základě analýzy a vyvození závěrů ze získaných dat byl navržen edukační leták, který by měl pomoci studentům středních zdravotnických škol zajistit lepší informovanost v oblasti kvalifikačního vzdělávání sester.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with problems of nursing qualification education. The thesis is divided into the theoretical and practical part. In the theoretical part there is a description of the history of nursing education, possibilities of general nursing education in the context of legislation, general nurse and nursing profession and their competencies, nursing education in selected countries of the European Union and professional nursing organizations and their role in promoting education and competencies of nurses. Quantitative research was conducted by using a non-standardized questionnaire technique in 120 respondents. The aim of the research was to identify the students of the fourth grade of the secondary nursing schools (future nurses) about changes in the qualification education of nurses and in the competencies of the nurses (practical and general) in connection with the legislation. We also wanted to find out the opinions of students on the current possibilities of qualifying nursing education. On the basis of the analysis and drawing conclusions from the obtained data, an educational leaflet was designed to help students of secondary nursing schools to provide better information in the area of nursing qualification education.
students of secondary nursing schools, general nurse, practical nurse, qualification education, competencies, opinions
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti vzdělávání sester.
Stanovení cílů a metodiky výzkumu.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti vzdělávání sester.
Stanovení cílů a metodiky výzkumu.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BUŽGOVÁ, Radka a Ilona PLEVOVÁ. Ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
ČESKO. Zákon č. 201/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). In: Sbírka zákonů České Republiky. 2017, částka 72. ISSN 1211-1244.
ČESKO. Vyhláška č. 55 ze dne 1. března 2011 o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. In: Sbírka zákonů České Republiky. 2011, částka 20. ISSN 1211-1244.
KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
POTTER, Patricia Ann. Fundamentals of nursing. 8th ed. St. Louis: Elsevier, c2013. ISBN 978-0-323-07933-4.
Seznam doporučené literatury
BUŽGOVÁ, Radka a Ilona PLEVOVÁ. Ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
ČESKO. Zákon č. 201/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). In: Sbírka zákonů České Republiky. 2017, částka 72. ISSN 1211-1244.
ČESKO. Vyhláška č. 55 ze dne 1. března 2011 o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. In: Sbírka zákonů České Republiky. 2011, částka 20. ISSN 1211-1244.
KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
POTTER, Patricia Ann. Fundamentals of nursing. 8th ed. St. Louis: Elsevier, c2013. ISBN 978-0-323-07933-4.
Přílohy volně vložené
1 leták
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce: Jaký máte záměr s výsledky tohoto výzkumu a s vytvořeným letákem "Současné možnosti kvalifikačního vzdělávání sester"? Zaslat ředitelům zdravotnických škol k lepší informovanosti, je možné zaslat i vrchním sestrám i širší zdravotnické pracovníky
Pokud byste vytvořila leták na téma "Zkrácená forma studia na VOŠZ pro všeobecné sestry", co by tento leták podporoval? Je vůbec tato forma vhodná?
Oponent práce: Jaké další důvody, kromě jak uvádíte "nových informací" vedou dle Vašeho názoru, k nízké informovanosti studentů oboru Praktická sestra o činnostech ke kterým získají kompetence po absolvování studia?
Jaký je Váš názor (jako obsolventky bakalářského studia) na problematiku vzdělávání 4+1? Není možné získat dostatečné vzdělání. Nesouhlasím s tím.
Proč jste nevyužila vytvořený "leták" rovněž pro zvýšení informovanosti studentů o jejich budoucích kompetencích? Obávala jsem se obrovského množství informací.
Nyní jste s novým tématem a obsahem letáku spokojena?