Cíl: Zjistit, jaké potřeby mají rodiče dětí s dětskou mozkovou obrnou, míru jejich naplnění a využívání copingových strategií.
Metodika: Výzkum byl prováděn kvalitativní metodou, technikou polostrukturovaného nestandardizovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo celkem 5 respondentů.
Rozhovor byl veden s rodiči dětí, trpících dětskou mozkovou obrnou, kteří navíc splňovali předem nastavená kritéria: věk dítěte 1 18 let, ochota spolupráce, souhlas s provedením rozhovorů. Byla provedena analýza dat a následné třídění do kategorií a podkategorií.
Výsledky: Výzkum poukázal na několik potřeb rodičů, které se u jednotlivých rodin liší, avšak některé se shodují. Mezi hlavní potřeby rodičů patřily: potřeba vzájemné opory
a pevných vztahů, potřeba vnější pomoci, potřeba financí, potřeba zdraví, potřeba času, potřeba odpočinku, potřeba optimismu. K vyrovnanosti s diagnózou napomáhaly rodičům copingové strategie, především rodina.
Závěr: Dětská mozková obrna představuje svými projevy řadu komplikací, které rodinu omezují. Každá rodina má individuální potřeby, možnosti a míru naplnění.
Annotation in English
Aim: To find out what needs parents of children with cerebral palsy have, measure
of their fulfilment and using of coping strategies.
Methodology: The research was carried out by qualitative method, by a semi-structured
non-standardized interview technique. The research group consisted of 5 respondents.
The interview was conducted with parents of children suffering from cerebral palsy.
They also met predefined criteria: child age 1 to 18, willingness to cooperate, consent
to interviews. There was performed data analysis and subsequent classification
in categories and subcategories.
Results: The research pointed out several needs of parents that differ from one family
to another, but some were identical. The main needs of parents included: the need
for mutual support and firm relationships, the need for external assistance, the need
for finances, the need for health, the need for time, the need for rest, the need for optimism. Coping strategies, especially the family, have helped parents to face up to diagnosis.
Conclusion: Symptoms of cerebral palsy present a number of complications that limit
the family. Each family has individual needs, opportunities and measure of fulfillment.
Keywords
Dětská mozková obrna, potřeby rodičů, handicap, vyrovnanost
Cíl: Zjistit, jaké potřeby mají rodiče dětí s dětskou mozkovou obrnou, míru jejich naplnění a využívání copingových strategií.
Metodika: Výzkum byl prováděn kvalitativní metodou, technikou polostrukturovaného nestandardizovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo celkem 5 respondentů.
Rozhovor byl veden s rodiči dětí, trpících dětskou mozkovou obrnou, kteří navíc splňovali předem nastavená kritéria: věk dítěte 1 18 let, ochota spolupráce, souhlas s provedením rozhovorů. Byla provedena analýza dat a následné třídění do kategorií a podkategorií.
Výsledky: Výzkum poukázal na několik potřeb rodičů, které se u jednotlivých rodin liší, avšak některé se shodují. Mezi hlavní potřeby rodičů patřily: potřeba vzájemné opory
a pevných vztahů, potřeba vnější pomoci, potřeba financí, potřeba zdraví, potřeba času, potřeba odpočinku, potřeba optimismu. K vyrovnanosti s diagnózou napomáhaly rodičům copingové strategie, především rodina.
Závěr: Dětská mozková obrna představuje svými projevy řadu komplikací, které rodinu omezují. Každá rodina má individuální potřeby, možnosti a míru naplnění.
Annotation in English
Aim: To find out what needs parents of children with cerebral palsy have, measure
of their fulfilment and using of coping strategies.
Methodology: The research was carried out by qualitative method, by a semi-structured
non-standardized interview technique. The research group consisted of 5 respondents.
The interview was conducted with parents of children suffering from cerebral palsy.
They also met predefined criteria: child age 1 to 18, willingness to cooperate, consent
to interviews. There was performed data analysis and subsequent classification
in categories and subcategories.
Results: The research pointed out several needs of parents that differ from one family
to another, but some were identical. The main needs of parents included: the need
for mutual support and firm relationships, the need for external assistance, the need
for finances, the need for health, the need for time, the need for rest, the need for optimism. Coping strategies, especially the family, have helped parents to face up to diagnosis.
Conclusion: Symptoms of cerebral palsy present a number of complications that limit
the family. Each family has individual needs, opportunities and measure of fulfillment.
Keywords
Dětská mozková obrna, potřeby rodičů, handicap, vyrovnanost
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti potřeb rodičů dětí s dětskou mozkovou obrnou.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Realizace výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných výsledků.
Shrnutí a prezentace výsledků výzkumu.
Research Plan
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti potřeb rodičů dětí s dětskou mozkovou obrnou.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Realizace výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných výsledků.
Shrnutí a prezentace výsledků výzkumu.
Recommended resources
BATSHAW, Mark, Nancy ROIZEN a Gaetano LOTRECCHIANO, ed. Childern with disabilities. 7th ed. Baltimore: Paul H. Brookes, c2013. ISBN 978-1-59857-194-3.
KUDLÁČEK, Miroslav. Svět dětské mozkové obrny: nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0178-6.
KUNHARTOVÁ, Monika, Miloň POTMĚŠIL a Petra POTMĚŠILOVÁ. Náročné otcovství: být otcem dítěte s postižením. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3600-9.
MAREŠOVÁ, Eva, Pavla JOUDOVÁ a Stanislav SEVERA. Dětská mozková obrna: možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-703-5.
VÁGNEROVÁ, Marie, Iva STRNADOVÁ a Lenka KREJČOVÁ. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.
Recommended resources
BATSHAW, Mark, Nancy ROIZEN a Gaetano LOTRECCHIANO, ed. Childern with disabilities. 7th ed. Baltimore: Paul H. Brookes, c2013. ISBN 978-1-59857-194-3.
KUDLÁČEK, Miroslav. Svět dětské mozkové obrny: nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0178-6.
KUNHARTOVÁ, Monika, Miloň POTMĚŠIL a Petra POTMĚŠILOVÁ. Náročné otcovství: být otcem dítěte s postižením. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3600-9.
MAREŠOVÁ, Eva, Pavla JOUDOVÁ a Stanislav SEVERA. Dětská mozková obrna: možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-703-5.
VÁGNEROVÁ, Marie, Iva STRNADOVÁ a Lenka KREJČOVÁ. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.
Enclosed appendices
CD
Appendices bound in thesis
schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Popište přesně, jak jste při analýze dat (vytvoření kategorií popsaných na str. 42) postupovala. Analyzované rozhovory předložte komisi ideálně ve finální podobě před vytvořením konečných kategorií. (oponent) Studentka adekvátně a přiléhavě odpověděla na dotaz.