Tato bakalářská práce se zabývá péčí o nevidomé v nemocničním zařízení. Ve třech kapitolách popisuje, jak by se zdravotnický personál měl chovat, pokud přijde do styku s nevidomou osobou. Poukazuje na základní pravidla komunikace a správného vcítění se do této problematiky. Praktická část má za úkol zjistit, zda zdravotní personál ví, jak s člověkem, který přišel o svůj zrak komunikovat a také zjistit, jak se sám nevidomý cítí, když je hospitalizován v nemocničním prostředí. Výzkum probíhal prostřednictvím dotazníku a rozhovorů se samotnými nevidomými.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with care for patients who are blind in hospital/healthcare facility. In three chapters it describes how health personnel should behave when they come in con-tact with a blind person. In this issue it points out to the basic rules of communication and correct empathy. The practical part is to find out whether the health personnel know how to communicate with the person who has lost sight and how he can not see himself when he is hospitalized. The research was conducted through a questionnaire and an interview with the blind person.
Keywords
Zrak, nevidomý, nemocniční zařízení, personál, vcítění, péče
Keywords in English
Vision, blind, hospital facility, staff, empathy, care
Length of the covering note
93 s. (21 248).
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá péčí o nevidomé v nemocničním zařízení. Ve třech kapitolách popisuje, jak by se zdravotnický personál měl chovat, pokud přijde do styku s nevidomou osobou. Poukazuje na základní pravidla komunikace a správného vcítění se do této problematiky. Praktická část má za úkol zjistit, zda zdravotní personál ví, jak s člověkem, který přišel o svůj zrak komunikovat a také zjistit, jak se sám nevidomý cítí, když je hospitalizován v nemocničním prostředí. Výzkum probíhal prostřednictvím dotazníku a rozhovorů se samotnými nevidomými.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with care for patients who are blind in hospital/healthcare facility. In three chapters it describes how health personnel should behave when they come in con-tact with a blind person. In this issue it points out to the basic rules of communication and correct empathy. The practical part is to find out whether the health personnel know how to communicate with the person who has lost sight and how he can not see himself when he is hospitalized. The research was conducted through a questionnaire and an interview with the blind person.
Keywords
Zrak, nevidomý, nemocniční zařízení, personál, vcítění, péče
Keywords in English
Vision, blind, hospital facility, staff, empathy, care
Research Plan
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti problematiky ošetřovatelské péče o nevidomé osoby.
Vymezení kriterií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku a rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných informací.
Prezentace výsledků výzkumu, diskuze a návrh doporučení pro praxi.
Research Plan
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti problematiky ošetřovatelské péče o nevidomé osoby.
Vymezení kriterií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku a rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných informací.
Prezentace výsledků výzkumu, diskuze a návrh doporučení pro praxi.
Recommended resources
BENDOVÁ, Petra, Kateřina JEŘÁBKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1436-8.
DYLEVSKÝ, Ivan. Základy funkční anatomie člověka. Praha: České vysoké učení technické, 2013. ISBN 978-80-0105249-5.
KIMPLOVÁ, Tereza. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-917-9.
KIMPLOVÁ, Tereza a Marta KOLAŘÍKOVÁ. Jak žít s těžkým zrakovým postižením? Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-831-3.
VAN HECKE, Madeleine L. Blind spots: why smart people do dumb things. Amherst, N.Y.: Prometheus Books, 2007. ISBN 978-159-1025-092.
VYTEJČKOVÁ, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
Recommended resources
BENDOVÁ, Petra, Kateřina JEŘÁBKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1436-8.
DYLEVSKÝ, Ivan. Základy funkční anatomie člověka. Praha: České vysoké učení technické, 2013. ISBN 978-80-0105249-5.
KIMPLOVÁ, Tereza. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-917-9.
KIMPLOVÁ, Tereza a Marta KOLAŘÍKOVÁ. Jak žít s těžkým zrakovým postižením? Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-831-3.
VAN HECKE, Madeleine L. Blind spots: why smart people do dumb things. Amherst, N.Y.: Prometheus Books, 2007. ISBN 978-159-1025-092.
VYTEJČKOVÁ, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Jak jste stanovila kritéria ve Vaší práci pro zhodnocení informovanosti. (člen komise) Studentka reagovala na dotazy a připomínky komise pohotově. Vyjadřovala své názory a snažila se je vhodně obhájit.