Účelem předkládané práce je výzkum nákupních zvyklostí a možných rozdílů nebo změn mezi generacemi X a Y v době sdílené ekonomiky. Teoretická část práce vysvětluje základy ekonomiky sdílení a síly, které ji řídí, obecné chování spotřebitelů, faktory které ho ovlivňují, druhy chování a kroky, které spotřebitelé podnikají při nákupu. Další část teorie se zaměřuje na marketingový výzkum, proces marketingového výzkumu a taktéž různé výzkumné metody. V neposlední řadě jsou podrobně vysvětleny charakteristiky Generací X a Y, stejně jako generační mezera vnímaná veřejností. Praktická část vychází z výzkumu provedeného dotazníkem. Předposlední část práce shrnuje závěry vyvozené z výsledků dotazníku. Závěr je poslední částí práce.
Anotace v angličtině
The purpose of the presented work is to research shopping habits and the possible differences, or changes among generations X and Y in the age of the sharing economy. The theoretical part of the work explains the sharing economy basics, and the forces that drive the sharing economy, consumer behavior in general, factors that are influencing it, types of the behavior and the steps the consumers are taking while making a shopping decision. Another part of the theory focuses on the marketing research, the process of marketing research and different research methods. Last but not least, the characteristics of Generation X and Y are explained in detail, as well as the generation gap perceived by the public. The practical part is built upon a research conducted by the questionnaire method. The one but last part of the thesis summarizes the findings deduced from the results of the questionnaire. The final part of the work is the conclusion.
Klíčová slova
Generace X, Generace Y, sdílená ekonomika, spotřebitelské chování, marketingový výzkum, generační propast
Klíčová slova v angličtině
Generation X, Generation Y, Millennials, sharing economy, consumer behavior, marketing research, generation gap
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
AN
Anotace
Účelem předkládané práce je výzkum nákupních zvyklostí a možných rozdílů nebo změn mezi generacemi X a Y v době sdílené ekonomiky. Teoretická část práce vysvětluje základy ekonomiky sdílení a síly, které ji řídí, obecné chování spotřebitelů, faktory které ho ovlivňují, druhy chování a kroky, které spotřebitelé podnikají při nákupu. Další část teorie se zaměřuje na marketingový výzkum, proces marketingového výzkumu a taktéž různé výzkumné metody. V neposlední řadě jsou podrobně vysvětleny charakteristiky Generací X a Y, stejně jako generační mezera vnímaná veřejností. Praktická část vychází z výzkumu provedeného dotazníkem. Předposlední část práce shrnuje závěry vyvozené z výsledků dotazníku. Závěr je poslední částí práce.
Anotace v angličtině
The purpose of the presented work is to research shopping habits and the possible differences, or changes among generations X and Y in the age of the sharing economy. The theoretical part of the work explains the sharing economy basics, and the forces that drive the sharing economy, consumer behavior in general, factors that are influencing it, types of the behavior and the steps the consumers are taking while making a shopping decision. Another part of the theory focuses on the marketing research, the process of marketing research and different research methods. Last but not least, the characteristics of Generation X and Y are explained in detail, as well as the generation gap perceived by the public. The practical part is built upon a research conducted by the questionnaire method. The one but last part of the thesis summarizes the findings deduced from the results of the questionnaire. The final part of the work is the conclusion.
Klíčová slova
Generace X, Generace Y, sdílená ekonomika, spotřebitelské chování, marketingový výzkum, generační propast
Klíčová slova v angličtině
Generation X, Generation Y, Millennials, sharing economy, consumer behavior, marketing research, generation gap
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů a zdrojů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza shromážděných materiálů s ohledem na vybrané generace
Formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů a zdrojů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza shromážděných materiálů s ohledem na vybrané generace
Formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Bergh, Joeri Van Den, and Mattias Behrer. 2011. How Cool Brands Stay Hot: Branding to Generation Y. London: Kogan Page.
Botsman, Rachel, and Roo Rogers. 2010. What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. New York: Harper Business.
Crane, Andrew, and Dirk Matten. 2017. Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization. 4th ed. Oxford: Oxford University Press.
Hitchcock, Darcy, and Marsha Willard. 2009. The Business Guide to Sustainability: Practical Strategies and Tools for Organizations. 2nd ed. New York: Routledge.
Sandararajan, Arun. 2017. The Sharing Economy: The End of Employment and the Rise of Crowd-Based Capitalism. Cambridge, MA: MIT Press.
Seznam doporučené literatury
Bergh, Joeri Van Den, and Mattias Behrer. 2011. How Cool Brands Stay Hot: Branding to Generation Y. London: Kogan Page.
Botsman, Rachel, and Roo Rogers. 2010. What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. New York: Harper Business.
Crane, Andrew, and Dirk Matten. 2017. Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization. 4th ed. Oxford: Oxford University Press.
Hitchcock, Darcy, and Marsha Willard. 2009. The Business Guide to Sustainability: Practical Strategies and Tools for Organizations. 2nd ed. New York: Routledge.
Sandararajan, Arun. 2017. The Sharing Economy: The End of Employment and the Rise of Crowd-Based Capitalism. Cambridge, MA: MIT Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q: In what countries and to what extent is dumpster diving more popular than in Slovakia? A: Scandinavia and Australia, food is very expensive there.
Q: Explain the way the respondents were recruited. From this perspective critically evaluate the validity of the information obtained. A: Two Facebook groups.
Q: Considering the research findings, could you identify sectors of the economy, where the observed differences might be visible in consumer behavior of both generations in the most significant way? What does this mean for the marketing activities of companies operating in these industries? A: (The student explained and answered.)