Předmětem diplomové práce je detailnější zkoumání reklamních rozhlasových spotů vysílaných na regionální stanici Rádio Zlín, a to z hlediska jazykových prostředků výslovnostních stylů. Teoretická část vychází ze studia odborné literatury zaměřené jednak na oblast výslovnostních stylů, dále pak na rozhlasovou reklamní tvorbu. Na jejím základě je zpracovaná analýza mluvené řeči v reklamních spotech. Její výsledky současně s výsledky dotazníkového postojového šetření se staly podkladem k vyhodnocení současné situace mluvené řeči v reklamních spotech Rádia Zlín. Současně pak k navrženým doporučením pro zadavatele rozhlasových inzercí, aby ukázaly, jakým způsobem lze jazykovými prostředky dosáhnout vyššího komunikačního efektu.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is a circumstantial inquiry of radio commercials broadcasted by the regional station Radio Zlín, namely in terms of linguistic means of enunciative locustions. The theoretical part of this work goes from technical literature specialized in enunciative locustions and further more in radio commercials production. On that basis an analysis of spoken language in radio commercials has been worked out. Its results along with results from an opinion survey became the basis for the evaluation of the contemporary situation of spoken language in Radio Zlín commercials. Besides theses results lead to suggested recommendations for submitters of radio commercials, in order to achieve a higher communication effect by force of linguistic means.
Enunciative locustions, spoken language, radio commercials, radio zlin, regional, analysis
Rozsah průvodní práce
75 s., 25 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je detailnější zkoumání reklamních rozhlasových spotů vysílaných na regionální stanici Rádio Zlín, a to z hlediska jazykových prostředků výslovnostních stylů. Teoretická část vychází ze studia odborné literatury zaměřené jednak na oblast výslovnostních stylů, dále pak na rozhlasovou reklamní tvorbu. Na jejím základě je zpracovaná analýza mluvené řeči v reklamních spotech. Její výsledky současně s výsledky dotazníkového postojového šetření se staly podkladem k vyhodnocení současné situace mluvené řeči v reklamních spotech Rádia Zlín. Současně pak k navrženým doporučením pro zadavatele rozhlasových inzercí, aby ukázaly, jakým způsobem lze jazykovými prostředky dosáhnout vyššího komunikačního efektu.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is a circumstantial inquiry of radio commercials broadcasted by the regional station Radio Zlín, namely in terms of linguistic means of enunciative locustions. The theoretical part of this work goes from technical literature specialized in enunciative locustions and further more in radio commercials production. On that basis an analysis of spoken language in radio commercials has been worked out. Its results along with results from an opinion survey became the basis for the evaluation of the contemporary situation of spoken language in Radio Zlín commercials. Besides theses results lead to suggested recommendations for submitters of radio commercials, in order to achieve a higher communication effect by force of linguistic means.
Enunciative locustions, spoken language, radio commercials, radio zlin, regional, analysis
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární prameny z oblasti mluveného projevu se zaměřením na jazykové prostředky výslovnostních stylů v českém jazyce.
2. Popište základní principy teorie a praxe rozhlasové reklamy a specifikujte postavení rozhlasu v systému marketingových komunikací.
3. Vymezte teoretická východiska pro analýzu vybraných reklamních spotů Rádia Zlín a stanovte pracovní hypotézy.
4. Proveďte analýzu vybraných rozhlasových reklamních spotů v regionálním rozhlase Rádio Zlín.
5. Zrealizujte dotazníkové šetření, jehož cílem bude zjištění názorů a postojů cílových segmentů Rádia Zlín.
6. Zhodnoťte výsledky analýzy jednotlivých rozhlasových spotů a dotazníkového šetření.
7. Na základě výsledků analýzy a dotazníkového šetření ověřte platnost pracovních hypotéz a zhodnoťte současný stav mluvené řeči v reklamních rozhlasových spotech s ohledem na využívání jazykových prostředků výslovnostních stylů.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární prameny z oblasti mluveného projevu se zaměřením na jazykové prostředky výslovnostních stylů v českém jazyce.
2. Popište základní principy teorie a praxe rozhlasové reklamy a specifikujte postavení rozhlasu v systému marketingových komunikací.
3. Vymezte teoretická východiska pro analýzu vybraných reklamních spotů Rádia Zlín a stanovte pracovní hypotézy.
4. Proveďte analýzu vybraných rozhlasových reklamních spotů v regionálním rozhlase Rádio Zlín.
5. Zrealizujte dotazníkové šetření, jehož cílem bude zjištění názorů a postojů cílových segmentů Rádia Zlín.
6. Zhodnoťte výsledky analýzy jednotlivých rozhlasových spotů a dotazníkového šetření.
7. Na základě výsledků analýzy a dotazníkového šetření ověřte platnost pracovních hypotéz a zhodnoťte současný stav mluvené řeči v reklamních rozhlasových spotech s ohledem na využívání jazykových prostředků výslovnostních stylů.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠEK, Jaroslav. Kultura a technika mluvené řeči. 1. vyd. Zlín: UTB FMK,2003. 85s. ISBN 80-7318-150-9
ČECHOVÁ, Marie. Čeština: řeč a jazyk. 1. vyd. Praha: ISV, 1995 380s. ISBN 80-85866-12-9
ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině. 1. vyd. Praha: Leda, 2000. 258s. ISBN 80-85927-75-6
PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny s obecným úvodem do problematiky oboru. 1.vyd. Praha: Karolinum, 1994. 366s. ISBN 80-7066-843-1
POSTLER, Milan. Média v reklamě: Televize, rozhlas, tisk. 1. vyd. Praha: VŠE, 2003. 104s. ISBN 80-245-0629-7
KOTLER, Philip. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada, 2001 719s. ISBN 80-247-0016-6
KRČMOVÁ, Marie. Fonetika a fonologie: Zvuková stavba současné češtiny. 3. vyd. Brno: Rektorát MU 1994. 148s. ISBN 80-210-1376-1
LUKAVSKÝ, Radovan. Kultura mluveného slova. 1. vyd. Praha 2000. 104s. ISBN 80-85883-61-9
Seznam doporučené literatury
BARTOŠEK, Jaroslav. Kultura a technika mluvené řeči. 1. vyd. Zlín: UTB FMK,2003. 85s. ISBN 80-7318-150-9
ČECHOVÁ, Marie. Čeština: řeč a jazyk. 1. vyd. Praha: ISV, 1995 380s. ISBN 80-85866-12-9
ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině. 1. vyd. Praha: Leda, 2000. 258s. ISBN 80-85927-75-6
PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny s obecným úvodem do problematiky oboru. 1.vyd. Praha: Karolinum, 1994. 366s. ISBN 80-7066-843-1
POSTLER, Milan. Média v reklamě: Televize, rozhlas, tisk. 1. vyd. Praha: VŠE, 2003. 104s. ISBN 80-245-0629-7
KOTLER, Philip. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada, 2001 719s. ISBN 80-247-0016-6
KRČMOVÁ, Marie. Fonetika a fonologie: Zvuková stavba současné češtiny. 3. vyd. Brno: Rektorát MU 1994. 148s. ISBN 80-210-1376-1
LUKAVSKÝ, Radovan. Kultura mluveného slova. 1. vyd. Praha 2000. 104s. ISBN 80-85883-61-9