Diplomová práce se zabývá pohledem pracovníků a klientů nízkoprahových zařízení
pro děti a mládež na hranice vztahu v této sociální službě. Teoretická část vymezuje základní terminologii spojenou se zařízením, věnuje se charakteristice pracovníků a cílové skupiny. Především však pojednává o nezbytné součásti poskytování služby, čímž je vytvoření kvalitního vztahu s profesionálně nastavenými hranicemi. Představuje tvorbu hranic a s ní spojená úskalí, odhaluje způsoby možné ochrany. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané problematiky praktická část předkládá kvalitativní výzkum s cílem zjistit pohledy pracovníků a klientů vybraných zařízení na hranice vztahu v dané službě. Výzkum provedený prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů odhaluje, jak jsou hranice ve vztahu vnímány, jakým způsobem jsou nastavovány, co obnáší jejich udržování a vlivem jakých faktorů dochází k možnému překročení hranic.
Anotace v angličtině
The Masters Dissertation studies the relationship borders between social workers and their clinets in low-threshold facility for children and youth from the social workers and clients point of view. The theoretical part provides a basic terminology about the low trashold facility, characterizes the social workers same as the target group. Primarily, the dissertation focuses on the social service essential, which is the creation of the quality relationship with the professionally marked borders. The theoretical part introduces the creation of the borders same as it defines its problems. Further it reveals some possible ways of protection. The practical part provides the qualitative research, which is based on the knowledge acquired from the theoretical part. The aim of the research is to detect the socaial worker´s and client´s point of view on the relation borders in a selected social facility. The research undertaken by semi-structured interview reveals how the relation borders are perceived, how they are built, what involves the relation maintanance, or which factors influence the relation border crossing.
Klíčová slova
vztah, hranice, sociální pracovník, klient, nízkoprahové zařízení pro děti
a mládež
Klíčová slova v angličtině
relation, border, social worker, client, low treshold facility for children
and youth
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá pohledem pracovníků a klientů nízkoprahových zařízení
pro děti a mládež na hranice vztahu v této sociální službě. Teoretická část vymezuje základní terminologii spojenou se zařízením, věnuje se charakteristice pracovníků a cílové skupiny. Především však pojednává o nezbytné součásti poskytování služby, čímž je vytvoření kvalitního vztahu s profesionálně nastavenými hranicemi. Představuje tvorbu hranic a s ní spojená úskalí, odhaluje způsoby možné ochrany. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané problematiky praktická část předkládá kvalitativní výzkum s cílem zjistit pohledy pracovníků a klientů vybraných zařízení na hranice vztahu v dané službě. Výzkum provedený prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů odhaluje, jak jsou hranice ve vztahu vnímány, jakým způsobem jsou nastavovány, co obnáší jejich udržování a vlivem jakých faktorů dochází k možnému překročení hranic.
Anotace v angličtině
The Masters Dissertation studies the relationship borders between social workers and their clinets in low-threshold facility for children and youth from the social workers and clients point of view. The theoretical part provides a basic terminology about the low trashold facility, characterizes the social workers same as the target group. Primarily, the dissertation focuses on the social service essential, which is the creation of the quality relationship with the professionally marked borders. The theoretical part introduces the creation of the borders same as it defines its problems. Further it reveals some possible ways of protection. The practical part provides the qualitative research, which is based on the knowledge acquired from the theoretical part. The aim of the research is to detect the socaial worker´s and client´s point of view on the relation borders in a selected social facility. The research undertaken by semi-structured interview reveals how the relation borders are perceived, how they are built, what involves the relation maintanance, or which factors influence the relation border crossing.
Klíčová slova
vztah, hranice, sociální pracovník, klient, nízkoprahové zařízení pro děti
a mládež
Klíčová slova v angličtině
relation, border, social worker, client, low treshold facility for children
and youth
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociální psychologie a sociální práce.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociální psychologie a sociální práce.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201008/contents/nkc20102108688_1.pdf
KLÍMA, Petr, ed. et al. Kontaktní práce:analogie textů České asociace streetwork. 2 vyd. Praha: Česká asociace streetwork, 2009. ISBN 978-80-254-4001-8.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 80-7178-429-X.
MATOUŠEK, Oldřich a Alois KŘIŠŤAN. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, 570 s. ISBN 978-80-262-0366-7.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. Studijní texty. ISBN 80-86429-36-9. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200910/contents/cpk20051527717_1.pdf
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201008/contents/nkc20102108688_1.pdf
KLÍMA, Petr, ed. et al. Kontaktní práce:analogie textů České asociace streetwork. 2 vyd. Praha: Česká asociace streetwork, 2009. ISBN 978-80-254-4001-8.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 80-7178-429-X.
MATOUŠEK, Oldřich a Alois KŘIŠŤAN. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, 570 s. ISBN 978-80-262-0366-7.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. Studijní texty. ISBN 80-86429-36-9. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200910/contents/cpk20051527717_1.pdf
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla teoretická východiska práce, dále se věnovala popis výzkumné strategie - výzkumný cíl, výzkumné otázky, druh výběru výzkumného souboru a jeho popis. Následně se zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření a doporučení pro praxi. Studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise. Celkově byla studentka k obhajobě adekvátně připravená. \par