Předkládaná diplomová práce se zabývá institucionální péčí pro seniory v kontextu prevence sociální exkluze a aktivitami v instituci, jako nástrojem prevence sociální exkluze, z pohledu seniorů. Cílem práce je posoudit roli institucionální péče pro seniory v prevenci sociální exkluze i význam aktivit nabízených institucí v životě seniorů. Práce přibližuje pojmy sociální exkluze, volný čas, stáří a aktivní stárnutí. Dále přibližuje institucionální péči pro seniory a nabídku aktivit v tomto zařízení. Výzkumná část klade důraz na subjektivní názor uživatelů institucionální péče na aktivity jako náplň volného času pro seniory v instituci a na změny v životě seniorů, které přechodem do instituce nastaly. Pomocí ne-standardizovaného dotazníku a rozhovorů analyzuje preferenci i přínos aktivit z oblasti kulturní, sociální a pohybové a subjektivní pohled seniorů na život v instituci. Výsledky mohou přiblížit problém laické veřejnosti a pomoci profesionálům v inovaci stávajících podmínek.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with institutional care for the elderly in the context of prevention of social exclusion. It also considers activities in the institution as a means of preventing social exclusion, as viewed by the seniors. The aim of the thesis is to evaluate the role of institutional care for the elderly in the prevention of social exclusion as well as the impor-tance of activities offered by the institution in the life of seniors. The paper approaches the concepts of social exclusion, leisure time, old age and active aging. It also focuses on insti-tutional care for the elderly and the offer of activities in this facility. The research part emphasizes the subjective view of the institutional care users on activities as a leisure time for the elderly in the institution and on the changes in the life of the elderly, which occurred during the transition to the institution. Using a non-standardized questionnaire and inter-views, the thesis analyses the preference and contribution of cultural, social, and physical events and evaluates subjective views of seniors to living in the institution. The results can bring the problem to the general public and help professionals improve existing conditions.
Klíčová slova
Senior, sociální exkluze, aktivity, institucionální péče, volný čas, aktivní stárnutí
Klíčová slova v angličtině
Senior, social exclusion, activities, institutional care, leisure time, active ageing
Rozsah průvodní práce
100
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá institucionální péčí pro seniory v kontextu prevence sociální exkluze a aktivitami v instituci, jako nástrojem prevence sociální exkluze, z pohledu seniorů. Cílem práce je posoudit roli institucionální péče pro seniory v prevenci sociální exkluze i význam aktivit nabízených institucí v životě seniorů. Práce přibližuje pojmy sociální exkluze, volný čas, stáří a aktivní stárnutí. Dále přibližuje institucionální péči pro seniory a nabídku aktivit v tomto zařízení. Výzkumná část klade důraz na subjektivní názor uživatelů institucionální péče na aktivity jako náplň volného času pro seniory v instituci a na změny v životě seniorů, které přechodem do instituce nastaly. Pomocí ne-standardizovaného dotazníku a rozhovorů analyzuje preferenci i přínos aktivit z oblasti kulturní, sociální a pohybové a subjektivní pohled seniorů na život v instituci. Výsledky mohou přiblížit problém laické veřejnosti a pomoci profesionálům v inovaci stávajících podmínek.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with institutional care for the elderly in the context of prevention of social exclusion. It also considers activities in the institution as a means of preventing social exclusion, as viewed by the seniors. The aim of the thesis is to evaluate the role of institutional care for the elderly in the prevention of social exclusion as well as the impor-tance of activities offered by the institution in the life of seniors. The paper approaches the concepts of social exclusion, leisure time, old age and active aging. It also focuses on insti-tutional care for the elderly and the offer of activities in this facility. The research part emphasizes the subjective view of the institutional care users on activities as a leisure time for the elderly in the institution and on the changes in the life of the elderly, which occurred during the transition to the institution. Using a non-standardized questionnaire and inter-views, the thesis analyses the preference and contribution of cultural, social, and physical events and evaluates subjective views of seniors to living in the institution. The results can bring the problem to the general public and help professionals improve existing conditions.
Klíčová slova
Senior, sociální exkluze, aktivity, institucionální péče, volný čas, aktivní stárnutí
Klíčová slova v angličtině
Senior, social exclusion, activities, institutional care, leisure time, active ageing
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb pro seniory, volnočasových aktivit a geragogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu za pomocí rozhovoru a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb pro seniory, volnočasových aktivit a geragogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu za pomocí rozhovoru a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ,Milena. Aktivní senior. Vydání první. Liberec: Prowel, 2015. ISBN 978-80-260-7601-8.
JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9.
PRŮŠA, Ladislav, Pavel BAREŠ, Martin HOLUB a Milan ŠLAPÁK. Vybrané aspekty péče o seniory z hlediska sociálního začleňování. Praha: VÚPSV, 2015. ISBN 978-80-7416-234-3.
CISARIKOVÁ, E. Inovácie a nové trendy v domove sociálnych služieb. In: Sociální pedagogika ve střední Evropě inovace a nové trendy: sborník příspěvků z mezinárodní konference 2010. Brno: Institut mezioborových studií, 2010, s. 261 - 269. ISBN 978-80-87182-15-4.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Život jako dar: soubor přednášek. 1. vydání. Brno: MSD, 2015, 326 s. ISBN 978-80-7392-243-6.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ,Milena. Aktivní senior. Vydání první. Liberec: Prowel, 2015. ISBN 978-80-260-7601-8.
JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9.
PRŮŠA, Ladislav, Pavel BAREŠ, Martin HOLUB a Milan ŠLAPÁK. Vybrané aspekty péče o seniory z hlediska sociálního začleňování. Praha: VÚPSV, 2015. ISBN 978-80-7416-234-3.
CISARIKOVÁ, E. Inovácie a nové trendy v domove sociálnych služieb. In: Sociální pedagogika ve střední Evropě inovace a nové trendy: sborník příspěvků z mezinárodní konference 2010. Brno: Institut mezioborových studií, 2010, s. 261 - 269. ISBN 978-80-87182-15-4.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Život jako dar: soubor přednášek. 1. vydání. Brno: MSD, 2015, 326 s. ISBN 978-80-7392-243-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vymezila teoretická východiska práce, dále se soustředila na praktickou část práce. Prezentovala výzkumné otázky, výsledky výzkumu. V závěru shrnula vysledky práce. Odpovídala na otázky vedoucího a oponenta. Dotazy komise: Obecně vysvětlit sociální exkluze? Co znamená sociální exkluze pro uživatele domova pro seniory? Konkrétně vymezte, v čem jsou vyloučení?Studentka na dotaz odpověděla adekvátně. V diplomové práci nezjišťujete sociální exkluzi, zjišťujete především kvalitu života. Studentka zodpověděla dotaz. Jaké jsou hlavní zjištění výzkumného šetření, specifikujte. Studentka dotaz zodpověděla. Komise zdůraznila chybějící aktivity pro seniory mimo domov. Studentka dotaz zodpověděla. Komise upozornila na preciznější postup při realizaci smíšeného výzkumu. Jaké náležitosti měla vaše případová studie?Studentka dotaz neadekvátně zodpověděla. \par