Závěrečná práce k tématu filozoficko-etický rozměr sociální pedagogiky jako životní pomoci, je v současné době velice aktuální téma. Sociální pedagogika je velmi obsáhlý obor, který sdružuje hodně kategorií. Důležitý je současný pohled na práci sociálního pedagoga a jeho uplatnění v praxi. Je důležité prozkoumat, jak by mohl sociální pedagog přispět ke zlepšení práce v dětském domově se školou, kde jsou vychovávány děti s poruchami chování, které pochází převážně
z nefunkčních nebo afunkčních rodin. Lze uplatnit nějaký druh spolupráce sociálního pedagoga
s dítětem, rodinou, sociálními pracovníky, školou a úřady? Stojí o spolupráci sociálního pedagoga učitelé a vychovatelé v dětských domovech se školou? V čem a jak by jim spolupráce se sociálním pedagogem byla prospěšná a v jakých formách? Tyto a ještě další podrobnosti budou zjišťovány, prostřednictvím kvantitativního pedagogického výzkumu a dotazníkového šetření. Výzkum bude vyhodnocen a budou provedeny závěry a doporučení pro další praktické využití v zařízeních dětských domovů se školou.
Anotace v angličtině
The main topic of this dissertation "Philosophically-ethical dimension of social pedagogy as a quality of life assistance ", is a very crucial topic nowadays. Social pedagogy is a highly comprehensive discipline that brings together a lot of categories. A present-day view at the work of social pedagogues and their application in practice is very important. At the same time, it is also very decisive to examine how the social pedagogue can contribute to improve the work at children'
s home with school, where children, with behavioural disturbances, from mostly dysfunctional or affective families are raised. Therefore, a few questions can be raised: would it be possible to apply some kind of cooperation between the social pedagogue and child, family, social workers, school or authorities? Would teachers and educators in the children's homes with school be interested in cooperation with the social pedagogue? In what way, form and how could the cooperation with the social pedagogue be beneficial to them? These and also other particulars are going to be determined using a quantitative pedagogical research and survey. The survey is going to be evaluated and conclusions and recommendations for further practical usage in the children's home with school are going to be made.
Klíčová slova
sociální pedagogika, sociální pedagog, filozofie, etika, rodina, dětský domov se školou, praktická pomoc, edukace.
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social pedagogue, philosophy, ethics, family, children's home with school, practical help, education
Rozsah průvodní práce
83 s
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce k tématu filozoficko-etický rozměr sociální pedagogiky jako životní pomoci, je v současné době velice aktuální téma. Sociální pedagogika je velmi obsáhlý obor, který sdružuje hodně kategorií. Důležitý je současný pohled na práci sociálního pedagoga a jeho uplatnění v praxi. Je důležité prozkoumat, jak by mohl sociální pedagog přispět ke zlepšení práce v dětském domově se školou, kde jsou vychovávány děti s poruchami chování, které pochází převážně
z nefunkčních nebo afunkčních rodin. Lze uplatnit nějaký druh spolupráce sociálního pedagoga
s dítětem, rodinou, sociálními pracovníky, školou a úřady? Stojí o spolupráci sociálního pedagoga učitelé a vychovatelé v dětských domovech se školou? V čem a jak by jim spolupráce se sociálním pedagogem byla prospěšná a v jakých formách? Tyto a ještě další podrobnosti budou zjišťovány, prostřednictvím kvantitativního pedagogického výzkumu a dotazníkového šetření. Výzkum bude vyhodnocen a budou provedeny závěry a doporučení pro další praktické využití v zařízeních dětských domovů se školou.
Anotace v angličtině
The main topic of this dissertation "Philosophically-ethical dimension of social pedagogy as a quality of life assistance ", is a very crucial topic nowadays. Social pedagogy is a highly comprehensive discipline that brings together a lot of categories. A present-day view at the work of social pedagogues and their application in practice is very important. At the same time, it is also very decisive to examine how the social pedagogue can contribute to improve the work at children'
s home with school, where children, with behavioural disturbances, from mostly dysfunctional or affective families are raised. Therefore, a few questions can be raised: would it be possible to apply some kind of cooperation between the social pedagogue and child, family, social workers, school or authorities? Would teachers and educators in the children's homes with school be interested in cooperation with the social pedagogue? In what way, form and how could the cooperation with the social pedagogue be beneficial to them? These and also other particulars are going to be determined using a quantitative pedagogical research and survey. The survey is going to be evaluated and conclusions and recommendations for further practical usage in the children's home with school are going to be made.
Klíčová slova
sociální pedagogika, sociální pedagog, filozofie, etika, rodina, dětský domov se školou, praktická pomoc, edukace.
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social pedagogue, philosophy, ethics, family, children's home with school, practical help, education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice sociální pedagogiky jako životní pomoci, etiky v oblasti pedagogiky a výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Realizace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice sociální pedagogiky jako životní pomoci, etiky v oblasti pedagogiky a výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Realizace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociální pedagogika. Vybrané problémy. Vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 1994. ISBN 80-223-0817-X.
BENDL, Stanislav a kol. Vychovatelství. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
DYTRYCH, Jan. MARTÍNEK, Zdeněk. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: GRADA, 1995. ISBN 807-16-91-92-5.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9817-2.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociální pedagogika. Vybrané problémy. Vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 1994. ISBN 80-223-0817-X.
BENDL, Stanislav a kol. Vychovatelství. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
DYTRYCH, Jan. MARTÍNEK, Zdeněk. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: GRADA, 1995. ISBN 807-16-91-92-5.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9817-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil základní teoretická východiska své práce. Dále prezentoval praktickou část, kde byla uvedena výzkumná strategie, seznamil komisi s výzkumným problémem a věnoval se interpretaci dat. Dále odpovídal na otázky uvedené v posudcích práce. Komise oceňovala praktickou stránku práce, poukazala na velké formální nedostatky práce, zejména gramatických a stylistických chyb. \par Vysvětlete etický rozměr této práce. Student dotaz zodpověděl. \par\par \par\par Využil jste opravdu všechny zdroje, které uvádíte? Dotaz zodpověděl.\par\par\par