Tématem diplomové práce jsou emoce a emoční regulace dětí mladšího školního věku navštěvujících školní družinu na vybraných základních školách ve Vsetíně.
V teoretické části se zaměřuje na vymezení základní terminologie, klasifikaci lidských emocí a jejich funkce. Druhá kapitola se zabývá vývojem emocí, prožíváním emocí a emoční regulací. O emoční inteligenci a zvládání úzkosti, obav a stresu u dětí mladšího školního věku pojednáváme ve třetí kapitole. Pozornost věnujeme tomu, jak tyto emoce mírnit, jaké jsou strategie pro zvládání stresu dětí. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, na základě vlastního empirického zkoumání, zda existuje významný rozdíl v míře zjevné úzkosti u dětí mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the emotions and emotional regulation of younger school aged children attending an after-school clubs at selected primaryschools in Vsetín. The theoretical part focuses on defining of basic terminology,
classification of human emotions and their function. The second chapter deals with the development of emotions, experiencing emotions and emotional regulation. The emotional intelligence and management of anxiety, worry and stress of younger school aged children are discussed in the third chapter. Attention is paid to moderation of these emotions and to the strategies for coping with the children´s stress. The main objective of the research is to determine, based on our own empirical investigation, whether there is a significant difference in the degree of apparent anxiety of younger school aged children.
Klíčová slova
emoce, emoční regulace, emoční inteligence, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
emotions, emotional regulation, emotional intelligence, younger school aged children
Rozsah průvodní práce
79 s. (122 603 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce jsou emoce a emoční regulace dětí mladšího školního věku navštěvujících školní družinu na vybraných základních školách ve Vsetíně.
V teoretické části se zaměřuje na vymezení základní terminologie, klasifikaci lidských emocí a jejich funkce. Druhá kapitola se zabývá vývojem emocí, prožíváním emocí a emoční regulací. O emoční inteligenci a zvládání úzkosti, obav a stresu u dětí mladšího školního věku pojednáváme ve třetí kapitole. Pozornost věnujeme tomu, jak tyto emoce mírnit, jaké jsou strategie pro zvládání stresu dětí. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, na základě vlastního empirického zkoumání, zda existuje významný rozdíl v míře zjevné úzkosti u dětí mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the emotions and emotional regulation of younger school aged children attending an after-school clubs at selected primaryschools in Vsetín. The theoretical part focuses on defining of basic terminology,
classification of human emotions and their function. The second chapter deals with the development of emotions, experiencing emotions and emotional regulation. The emotional intelligence and management of anxiety, worry and stress of younger school aged children are discussed in the third chapter. Attention is paid to moderation of these emotions and to the strategies for coping with the children´s stress. The main objective of the research is to determine, based on our own empirical investigation, whether there is a significant difference in the degree of apparent anxiety of younger school aged children.
Klíčová slova
emoce, emoční regulace, emoční inteligence, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
emotions, emotional regulation, emotional intelligence, younger school aged children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k problematice emoční inteligence, regulace emočního prožívání a autoregulace u dětí mladšího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k problematice emoční inteligence, regulace emočního prožívání a autoregulace u dětí mladšího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence: proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Praha: Metafora, spol. s r. o., 2011, 315 s. ISBN 978-80-7359-334-6.
NAKONEČNÝ, Milan. Emoce. Praha: Triton, 2012, 501 s. ISBN 978-80-7387-614-2.
PLUMMER, Deborah M. Učíme děti zvládat úzkost, obavy a stres. Praha: Portál, s. r. o., 2013, 133 s. ISBN 978-80-262-0377-3.
SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vydání 4. Praha: Portál, s. r. o., 2014, 267 s. ISBN 978-80-262-0651-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání 2., rozšířené a přepracované. Praha: Karolinum, 2014, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence: proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Praha: Metafora, spol. s r. o., 2011, 315 s. ISBN 978-80-7359-334-6.
NAKONEČNÝ, Milan. Emoce. Praha: Triton, 2012, 501 s. ISBN 978-80-7387-614-2.
PLUMMER, Deborah M. Učíme děti zvládat úzkost, obavy a stres. Praha: Portál, s. r. o., 2013, 133 s. ISBN 978-80-262-0377-3.
SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vydání 4. Praha: Portál, s. r. o., 2014, 267 s. ISBN 978-80-262-0651-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání 2., rozšířené a přepracované. Praha: Karolinum, 2014, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 CD DOM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále prezentovala výzkumnou strategii. Představen byl dotazník, výzkumný cíl, výzkumné otázky, výzkumný problém a výzkumný soubor. Studentka formulovala hypotézy a popsala jejich verifikaci. Následně se měla věnovat prezentaci výsledků výzkumu. Dále odpovídala na otázky z posudků. Členové komise se doptávali na některé závěry práce, které nebyly jasně prezentovány. Práce byla hodnocena pozitivně. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená a byla schopna odpovídat na otázky členů komise. \par \par\par