V současné době se na formování genderové identity podílejí média, která jsou pod tlakem marketingu a zadavatelů inzerce. S tvorbou genderových identity souvisí teorie mediální konstrukce reality a teorie vzorů. Nedokonalý a za-staralý patriarchální systém nedokázal reagovat na ženskou emancipaci, proto se 20. století objevuje pojem krize mužské identity. Možné řešení se objevilo v konceptu nového muže. Z něj vycházejí i dvě marketingové konstrukce mužské identity - metrosexuál a později übersexuál. Obě tyto konstrukce se promítají do současných mužských časopisů, a to jak do redakčního obsahu, tak i reklamních apelů v inzerátech.
Anotace v angličtině
In current epoch the gender identity is shaped by media which are under pres-sure of marketing and advertisers. There are two medial theories which relate to construction of gender identity: Medial construction of social reality and Role models. Defective and elderly patriarchy failed to reply the emancipation of women, therefore the concept of men in cisis comes out. The possible solution appears in the concept of New Man. This concept is involved in two marketing construction of male identi-ties - metrosexual and later ubersexual. Both of them can be found in current male magazines - editorial mater and advertising appeals in advertisement.
Klíčová slova
gender, identita, média, mediální účinky, maskulinita, metrosexuál, muž, reklamní apely, sociální konstrukce, teorie vzorů, übersexuál
Klíčová slova v angličtině
advertising appeals, gender, identity, man, masculinity, media, media effects, metrosexual, social construction, role model, ubersexual
Rozsah průvodní práce
87 s., 8 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V současné době se na formování genderové identity podílejí média, která jsou pod tlakem marketingu a zadavatelů inzerce. S tvorbou genderových identity souvisí teorie mediální konstrukce reality a teorie vzorů. Nedokonalý a za-staralý patriarchální systém nedokázal reagovat na ženskou emancipaci, proto se 20. století objevuje pojem krize mužské identity. Možné řešení se objevilo v konceptu nového muže. Z něj vycházejí i dvě marketingové konstrukce mužské identity - metrosexuál a později übersexuál. Obě tyto konstrukce se promítají do současných mužských časopisů, a to jak do redakčního obsahu, tak i reklamních apelů v inzerátech.
Anotace v angličtině
In current epoch the gender identity is shaped by media which are under pres-sure of marketing and advertisers. There are two medial theories which relate to construction of gender identity: Medial construction of social reality and Role models. Defective and elderly patriarchy failed to reply the emancipation of women, therefore the concept of men in cisis comes out. The possible solution appears in the concept of New Man. This concept is involved in two marketing construction of male identi-ties - metrosexual and later ubersexual. Both of them can be found in current male magazines - editorial mater and advertising appeals in advertisement.
Klíčová slova
gender, identita, média, mediální účinky, maskulinita, metrosexuál, muž, reklamní apely, sociální konstrukce, teorie vzorů, übersexuál
Klíčová slova v angličtině
advertising appeals, gender, identity, man, masculinity, media, media effects, metrosexual, social construction, role model, ubersexual
Zásady pro vypracování
1. Kriticky zhodnoťte teoretické a empirické přístupy k mediálním efektům se zaměřením na roli médií při formování genderových identit.
2. V hypotéze definujte jaký je význam a uplatnění marketingových pojmů metrosexuál a ubersexuál v kontextu českých médií a marketingových komunikací.
3. V analytické části se zaměřte na současnou mužskou identitu a nové typy mužů - metrosexuála a ubersexuála.
4. V projektové části se zaměřte na současnou mužskou identitu v českých médiích, specifikujte vzory českých mužských identit.
Zásady pro vypracování
1. Kriticky zhodnoťte teoretické a empirické přístupy k mediálním efektům se zaměřením na roli médií při formování genderových identit.
2. V hypotéze definujte jaký je význam a uplatnění marketingových pojmů metrosexuál a ubersexuál v kontextu českých médií a marketingových komunikací.
3. V analytické části se zaměřte na současnou mužskou identitu a nové typy mužů - metrosexuála a ubersexuála.
4. V projektové části se zaměřte na současnou mužskou identitu v českých médiích, specifikujte vzory českých mužských identit.
Seznam doporučené literatury
McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace. 1. vyd. Portál Praha 2002. Počet stran 448. ISBN 80-7178-714-0
Fridan, B. Feminine Mystique. 1. vyd. Pragma Praha 2002. Počet stran 596. ISBN 80-7205-893-2
Badinterová, E. XY. O mužské identitě. 1. vyd. Paseka Praha 2005. Počet stran 266. ISBN 80-7185-727-0
Gauntlett, D. Media, Gender & Identity. 1. vyd. Routledge London 2002. ISBN 0-415-18959
Salzman, M., Matathia, I., O'Reilly, A. The Future of Men. 1. vyd. (paperback edition). Palgrave Macmillan New York 2006. Počet stran 242. ISBN 1-4039-6882-9
Seznam doporučené literatury
McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace. 1. vyd. Portál Praha 2002. Počet stran 448. ISBN 80-7178-714-0
Fridan, B. Feminine Mystique. 1. vyd. Pragma Praha 2002. Počet stran 596. ISBN 80-7205-893-2
Badinterová, E. XY. O mužské identitě. 1. vyd. Paseka Praha 2005. Počet stran 266. ISBN 80-7185-727-0
Gauntlett, D. Media, Gender & Identity. 1. vyd. Routledge London 2002. ISBN 0-415-18959
Salzman, M., Matathia, I., O'Reilly, A. The Future of Men. 1. vyd. (paperback edition). Palgrave Macmillan New York 2006. Počet stran 242. ISBN 1-4039-6882-9