Cílem diplomové práce bylo zmapovat problematiku rehospitalizací psychiatrických pacientů po absolvování resocializačního programu se zaměřením na zvýšení úrovně jejich sociálních schopností a dovedností. Teoretická část se zabývá pojmy jako je sociální pedagogika, sociální práce, psychiatrie, resocializace a resocializační programy, kdy vycházíme z doporučených zdrojů. Dále diplomová práce kritický nahlíží na současný stav ve společnosti, kdy se na lidi s duševním onemocněním nahlíží s despektem, a zamýšlí se nad tím, zda destigmatizace psychiatrie a systematické řešení léčby a rehabilitačních programů přispěje k tomu, aby osoby s duševním onemocněním dosahovaly kvality život jako ostatní zdraví lidé naší společnosti.
Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum, který byl proveden pomocí dotazníkového šetření. Cílem výzkumného šetření bylo prokázání souvislosti faktu, že absolvování resocializačního programu má pozitivní vliv na kvalitu života osob s duševním onemocněním, že po absolvování tohoto programu dojde ke zvýšení úrovně jejich sociálních dovedností a dojde ke snížení opakovaných pobytů ve zdravotnickém zařízení.
Na základě vyzkoumaných dat reflektuji význam a přínos resocializačních programů pro osoby s duševním onemocněním a nezastupitelnou roli sociálního pedagoga v tomto procesu resocializace.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to describe the issue of rehospitalisation of psychiatric pa-tients after completing the resocialization program with a view to increase the level of their social skills and abilities. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with concepts such as social pedagogy, social work, psychiatry, resocialization and resocia-lization programs, etc. The diploma thesis critically examines the current state of society where people with mental illness are looked with despect and deals with the question if the destigmatisation of psychiatry and systematic solutions of treatment and rehabilitation pro-grams could together contribute to the fact that people with mental illness reach a quality life as the other healthy people in our society.
The practical part contains quantitative research, which was carried out using a questionnaire survey. The aim of the research was to prove the fact that the re-socialization program has a positive impact on the quality of life of people with mental illness, that having completed the program leads to increase the level of their social skills and will reduce the number of repeated stays in the health care facility.
On the basis of the research data I reflect the importance and benefits of rehabilitation programs for people with mental illness and the irreplaceable role of social educators in this process of resocialization.
Klíčová slova
sociální pedagogika, sociální práce, sociální služby, sociální dovednosti, psychiatrie, resocializace, resocializační program, terénní práce, multidisciplinární tým.
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social work, social services, social skills, psychiatry, resocialization, resocialization program, field work, multidisciplinary team.
Rozsah průvodní práce
104
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo zmapovat problematiku rehospitalizací psychiatrických pacientů po absolvování resocializačního programu se zaměřením na zvýšení úrovně jejich sociálních schopností a dovedností. Teoretická část se zabývá pojmy jako je sociální pedagogika, sociální práce, psychiatrie, resocializace a resocializační programy, kdy vycházíme z doporučených zdrojů. Dále diplomová práce kritický nahlíží na současný stav ve společnosti, kdy se na lidi s duševním onemocněním nahlíží s despektem, a zamýšlí se nad tím, zda destigmatizace psychiatrie a systematické řešení léčby a rehabilitačních programů přispěje k tomu, aby osoby s duševním onemocněním dosahovaly kvality život jako ostatní zdraví lidé naší společnosti.
Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum, který byl proveden pomocí dotazníkového šetření. Cílem výzkumného šetření bylo prokázání souvislosti faktu, že absolvování resocializačního programu má pozitivní vliv na kvalitu života osob s duševním onemocněním, že po absolvování tohoto programu dojde ke zvýšení úrovně jejich sociálních dovedností a dojde ke snížení opakovaných pobytů ve zdravotnickém zařízení.
Na základě vyzkoumaných dat reflektuji význam a přínos resocializačních programů pro osoby s duševním onemocněním a nezastupitelnou roli sociálního pedagoga v tomto procesu resocializace.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to describe the issue of rehospitalisation of psychiatric pa-tients after completing the resocialization program with a view to increase the level of their social skills and abilities. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with concepts such as social pedagogy, social work, psychiatry, resocialization and resocia-lization programs, etc. The diploma thesis critically examines the current state of society where people with mental illness are looked with despect and deals with the question if the destigmatisation of psychiatry and systematic solutions of treatment and rehabilitation pro-grams could together contribute to the fact that people with mental illness reach a quality life as the other healthy people in our society.
The practical part contains quantitative research, which was carried out using a questionnaire survey. The aim of the research was to prove the fact that the re-socialization program has a positive impact on the quality of life of people with mental illness, that having completed the program leads to increase the level of their social skills and will reduce the number of repeated stays in the health care facility.
On the basis of the research data I reflect the importance and benefits of rehabilitation programs for people with mental illness and the irreplaceable role of social educators in this process of resocialization.
Klíčová slova
sociální pedagogika, sociální práce, sociální služby, sociální dovednosti, psychiatrie, resocializace, resocializační program, terénní práce, multidisciplinární tým.
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social work, social services, social skills, psychiatry, resocialization, resocialization program, field work, multidisciplinary team.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychiatrie, resocializace a kompetencí sociálního pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychiatrie, resocializace a kompetencí sociálního pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 334 stran. ISBN 978-80-7290-881-3.
POTMĚŠILOVÁ, Petra et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Praha: Parta, 2013. 186 s. ISBN 978-80-7320-179-1.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 215 s. ISBN 978-80-262-0643-9.
PROBSTOVÁ, Václava a PĚČ, Ondřej. Psychiatrie pro sociální pracovníky: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 246 s. ISBN 978-80-262-0731-3.
HÖSCHL, Cyril, ed., Libiger, Jan, ed. a Švestka, Jaromír, ed. Psychiatrie. 1. vyd. Praha: Tigis, 2002. 895 s. ISBN 80-900130-1-5.
MÜLLEROVÁ, Lenka. Sociální pedagogika, sociální patologie. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2014. 188 s. ISBN 978-80-87839-34-8.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 334 stran. ISBN 978-80-7290-881-3.
POTMĚŠILOVÁ, Petra et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Praha: Parta, 2013. 186 s. ISBN 978-80-7320-179-1.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 215 s. ISBN 978-80-262-0643-9.
PROBSTOVÁ, Václava a PĚČ, Ondřej. Psychiatrie pro sociální pracovníky: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 246 s. ISBN 978-80-262-0731-3.
HÖSCHL, Cyril, ed., Libiger, Jan, ed. a Švestka, Jaromír, ed. Psychiatrie. 1. vyd. Praha: Tigis, 2002. 895 s. ISBN 80-900130-1-5.
MÜLLEROVÁ, Lenka. Sociální pedagogika, sociální patologie. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2014. 188 s. ISBN 978-80-87839-34-8.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil důvody volby tématu diplomové práce. Vymezil teoretickou část, dále pak se soustředil na praktickou část, kde představil cíle práce a výzkumné otázky. Podrobněji se věnoval prezentaci praktické části, kde blíže specifikoval realizaci výzkumu. Následovala podrobná interpretace výsledků výzkumu . V závěru student shrnul výsledky. Zodpověděl na otázky stanovené v posudcích práce. \par
Dotaz komise: Použíl jste jako doplňující metodu rozhovor? Student dotaz zodpověděl. \par Komise neměla doplňujcí dotazy.