Diplomová práce se zabývá rodičovskými kompetencemi bývalých uživatelek azylového domu. V diplomové práci se tudíž zaměřujeme na matky s dětmi, které si zajistily samostatné bydlení po odchodu z azylového domu. Je rozdělena na dvě části a to teoretickou a empirickou. V teoretické části definujeme současnou rodinu a její funkce s uceleným přehledem rodičovských kompetencí. Následně objasňujeme pomoc ve vztahu k rodinám při řešení sociálně nepříznivé situace se ztrátou bydlení a návratem do běžného života. V empirické části je výzkumným záměrem zjistit, jaké jsou rodičovské kompetence uživatelek azylového domu po jejich odchodu do běžného života pomocí kvalitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with parental competencies of former shelter users. In my diploma thesis, therefore, we focus on mothers with children who have ensured themselves independent housing after leaving the shelter. It is divided into two parts, theoretical and empirical. In the theoretical part we define a present family and its functions with a comprehensive overview of parental competencies. Further we explain the help in relation to families in solving a socially unfavorable situation with the loss of housing and a return to everyday life. In the empirical part, the research purpose is to find out what the parental competencies of the shelter users are after their departure to a common life, with the help of qualitative research.
Klíčová slova
Rodičovské kompetence, rodina, funkce rodiny, prevence, sociálně nepříznivá situace, vzdělávací program, azylový dům, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi.
Klíčová slova v angličtině
Parental competencies, family, family functions, prevention, socially unfavorable situation, educational program, shelter, social activation services for families with children.
Rozsah průvodní práce
92 (157 376 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rodičovskými kompetencemi bývalých uživatelek azylového domu. V diplomové práci se tudíž zaměřujeme na matky s dětmi, které si zajistily samostatné bydlení po odchodu z azylového domu. Je rozdělena na dvě části a to teoretickou a empirickou. V teoretické části definujeme současnou rodinu a její funkce s uceleným přehledem rodičovských kompetencí. Následně objasňujeme pomoc ve vztahu k rodinám při řešení sociálně nepříznivé situace se ztrátou bydlení a návratem do běžného života. V empirické části je výzkumným záměrem zjistit, jaké jsou rodičovské kompetence uživatelek azylového domu po jejich odchodu do běžného života pomocí kvalitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with parental competencies of former shelter users. In my diploma thesis, therefore, we focus on mothers with children who have ensured themselves independent housing after leaving the shelter. It is divided into two parts, theoretical and empirical. In the theoretical part we define a present family and its functions with a comprehensive overview of parental competencies. Further we explain the help in relation to families in solving a socially unfavorable situation with the loss of housing and a return to everyday life. In the empirical part, the research purpose is to find out what the parental competencies of the shelter users are after their departure to a common life, with the help of qualitative research.
Klíčová slova
Rodičovské kompetence, rodina, funkce rodiny, prevence, sociálně nepříznivá situace, vzdělávací program, azylový dům, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi.
Klíčová slova v angličtině
Parental competencies, family, family functions, prevention, socially unfavorable situation, educational program, shelter, social activation services for families with children.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rodičovských kompetencí a rodin ohrožených sociálním vyloučením.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných informací, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rodičovských kompetencí a rodin ohrožených sociálním vyloučením.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných informací, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3., rozš. a aktua-liz. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-x.
SINGLY, François de. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-249-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3., rozš. a aktua-liz. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-x.
SINGLY, François de. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-249-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně nastínila teoretická východiska práce, dále se věnovala popisu výzkumné strategie. Studentka uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle, popsala výzkumný soubor. Uveden byl postup zpracování získaných dat. Následně se zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření, avšak v omezené míře (komise se na výsledky doptávala). Členové komise se doptávali na význam a obsah rodičovské kompetence. Zjišťování finanční gramotnosti respondentek a na vhodnost zvoleného typu výzkumu. Studentka představila doporučení pro praxi a odpovídala na otázky k obhajobě. \par\par