Tato diplomová práce se zaměřuje na žáky 9. třídy základní školy. Zkoumá, jaké mají žáci 9. tříd zkušenosti s konzumací alkoholických nápojů a jaký vliv má na ně prostředí, ve kterém se pohybují. Zaměřuje se na vliv rodinného prostředí, vliv přátel, trávení volného času a na subjektivně vnímanou dostupnost alkoholických nápojů žáků 9. tříd. Na závěr se diplomová práce zaměřuje na to, zda existují rozdíly mezi jednotlivými základními škola-mi, co se týká konzumace a zkušeností s alkoholickými nápoji. Věková hranice, kdy děti začínají konzumovat alkoholické nápoje, se snižuje. Situace s pitím alkoholických nápojů nezletilých je v České republice nejhorší z celé Evropy a rapidně se zhoršila po revoluci. V rámci řešení problému byl zvolen kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření. Výsledky z dotazníkového šetření budou předány všem základním školám, které se vý-zkumu zúčastnily a budou pro ně zpětnou vazbou, zda je této problematice potřeba věnovat více preventivních opatření.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on 9th class students at primary schools. It examines what kind of expe-rience students of the 9th class have with the consumption of alcoholic beverages and what influence they have to students where they are. The thesis focuses on influence of the fami-ly environment, friends, leisure time activities and the subjectively perceived availability of alcoholic beverages of 9th class students. At the end of the thesis there is a comparison with selected primary schools regarding to consumption and experience with alcoholic bev-erages. The age limit when students begin to consume alcoholic beverages decreases. Drinking of alcoholic beverages in the Czech Republic is the worst in Europe and has worsened rapidly after the velvet revolution. In order to solve the problem, quantitative research was chosen as a questionnaire survey. The results of the questionnaire survey will be handed over to primary schools that were involved in quantitative research. The results from the research will be feedback for the primary schools if there is a need for more pre-ventive measures.
Klíčová slova
Klíčová slova: alkohol, dospívající, závislost, prostředí, rodina, přátelé
ABSTRACT ABSTRACTABSTRACTABSTRACT
Tato diplomová práce se zaměřuje na žáky 9. třídy základní školy. Zkoumá, jaké mají žáci 9. tříd zkušenosti s konzumací alkoholických nápojů a jaký vliv má na ně prostředí, ve kterém se pohybují. Zaměřuje se na vliv rodinného prostředí, vliv přátel, trávení volného času a na subjektivně vnímanou dostupnost alkoholických nápojů žáků 9. tříd. Na závěr se diplomová práce zaměřuje na to, zda existují rozdíly mezi jednotlivými základními škola-mi, co se týká konzumace a zkušeností s alkoholickými nápoji. Věková hranice, kdy děti začínají konzumovat alkoholické nápoje, se snižuje. Situace s pitím alkoholických nápojů nezletilých je v České republice nejhorší z celé Evropy a rapidně se zhoršila po revoluci. V rámci řešení problému byl zvolen kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření. Výsledky z dotazníkového šetření budou předány všem základním školám, které se vý-zkumu zúčastnily a budou pro ně zpětnou vazbou, zda je této problematice potřeba věnovat více preventivních opatření.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on 9th class students at primary schools. It examines what kind of expe-rience students of the 9th class have with the consumption of alcoholic beverages and what influence they have to students where they are. The thesis focuses on influence of the fami-ly environment, friends, leisure time activities and the subjectively perceived availability of alcoholic beverages of 9th class students. At the end of the thesis there is a comparison with selected primary schools regarding to consumption and experience with alcoholic bev-erages. The age limit when students begin to consume alcoholic beverages decreases. Drinking of alcoholic beverages in the Czech Republic is the worst in Europe and has worsened rapidly after the velvet revolution. In order to solve the problem, quantitative research was chosen as a questionnaire survey. The results of the questionnaire survey will be handed over to primary schools that were involved in quantitative research. The results from the research will be feedback for the primary schools if there is a need for more pre-ventive measures.
Klíčová slova
Klíčová slova: alkohol, dospívající, závislost, prostředí, rodina, přátelé
ABSTRACT ABSTRACTABSTRACTABSTRACT
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti závislosti na alkoholu, vlivu prostředí a prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti závislosti na alkoholu, vlivu prostředí a prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-731-5004-2.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 176 s. ISBN 978-80-7367-267-6.
OATES, Kim. 20 rad pro rodiče, aneb, Praktický návod, jak bez větších karambolů vychovat své děti. Brno: Barrister, 2016, 188 s. ISBN 978-807485-080-6.
TOWNSEND, John Sims. Hranice a dospívající. Praha: Návrat domů, 2009, 248 s. ISBN 978-80-7255-191-0.
ÜEHLINGER, Claude a Marlyse TSCHUI. Když někdo blízký pije: rady pro rodiny osob závislých na alkoholu. Praha: Portál, 2009, 144 s. ISBN 978-807367-610-0.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-731-5004-2.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 176 s. ISBN 978-80-7367-267-6.
OATES, Kim. 20 rad pro rodiče, aneb, Praktický návod, jak bez větších karambolů vychovat své děti. Brno: Barrister, 2016, 188 s. ISBN 978-807485-080-6.
TOWNSEND, John Sims. Hranice a dospívající. Praha: Návrat domů, 2009, 248 s. ISBN 978-80-7255-191-0.
ÜEHLINGER, Claude a Marlyse TSCHUI. Když někdo blízký pije: rady pro rodiny osob závislých na alkoholu. Praha: Portál, 2009, 144 s. ISBN 978-807367-610-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zahajila prezentaci diplomové práce úvodem do teoretické části, následoval vhled do výzkumné části, kde blíže představila metodologii výzkumu. Interpretovala jednotlivé výsledky výzkumu. Uvedla všeobecná doporučení pro praxi. Odpověděla na otázky vedoucího práce. Dotazy komise: Mohla byste část zgeneralizovat z těch výsledků? Studentka dotaz zodpověděla. Komise neměla doplňující dotazy.