Diplomová práce pojednává o determinantech vzdělávání u osob 50+ a jejich vlivu na kvalitu života. Cílem diplomové práce je zjištění subjektivní spokojenosti osob 50+ v různých oblastech jejich života a faktorů, jež ovlivňují účast na dalším vzdělávání. Teoretická část diplomové práce vymezuje pojmy související s tématem celoživotního vzdělávání, celoživotního učení, vzdělávání dospělých, determinanty a mýty, agemanagementu u osob 50+, vztahu sociální pedagogiky a vzdělávání, přístupu ke kvalitě života, dimenzemi kvality života. Praktická část diplomové práce obsahuje popis realizace výzkumného šetření a prezentaci výsledků, zda dosažené vzdělání osob 50+ má vliv na dalším vzdělávání, jak osoby 50+ vnímají vliv vzdělávání na kvalitu života, bariéry v účasti na dalším vzdělávání a jejich ověřováním. V závěru je uvedeno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis deals with Determinants of Education in people aged 50+, and an impact on the quality of their life. The aim of the thesis is to find subjective satisfaction of 50+ people in different areas of their life, and factors that influence participation in their further education. The Theoretical part of thesis defines concepts related to the topic of Lifelong learning, Adult education, Determinants and myths, Agemanagement of 50+ people, relationship of Social Pedagogy and Education, and access and dimensions and access to quality of their life. The Practical part of the thesis describes the realization of Survey and presentation of the results; whether the achieved education of 50+ people has influence on their further education, how the 50+ people perceive the influence of education on the quality of life, the barriers to participation in further education and validation. The Conclusion part includes recommendation for practice.
Klíčová slova
celoživotní vzdělávání, vzdělávání dospělých, agemanagement, kvalita života
Klíčová slova v angličtině
Lifelong learning, Adult Education, Agemanagement, Quality of life
Rozsah průvodní práce
108s. (181 862 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o determinantech vzdělávání u osob 50+ a jejich vlivu na kvalitu života. Cílem diplomové práce je zjištění subjektivní spokojenosti osob 50+ v různých oblastech jejich života a faktorů, jež ovlivňují účast na dalším vzdělávání. Teoretická část diplomové práce vymezuje pojmy související s tématem celoživotního vzdělávání, celoživotního učení, vzdělávání dospělých, determinanty a mýty, agemanagementu u osob 50+, vztahu sociální pedagogiky a vzdělávání, přístupu ke kvalitě života, dimenzemi kvality života. Praktická část diplomové práce obsahuje popis realizace výzkumného šetření a prezentaci výsledků, zda dosažené vzdělání osob 50+ má vliv na dalším vzdělávání, jak osoby 50+ vnímají vliv vzdělávání na kvalitu života, bariéry v účasti na dalším vzdělávání a jejich ověřováním. V závěru je uvedeno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis deals with Determinants of Education in people aged 50+, and an impact on the quality of their life. The aim of the thesis is to find subjective satisfaction of 50+ people in different areas of their life, and factors that influence participation in their further education. The Theoretical part of thesis defines concepts related to the topic of Lifelong learning, Adult education, Determinants and myths, Agemanagement of 50+ people, relationship of Social Pedagogy and Education, and access and dimensions and access to quality of their life. The Practical part of the thesis describes the realization of Survey and presentation of the results; whether the achieved education of 50+ people has influence on their further education, how the 50+ people perceive the influence of education on the quality of life, the barriers to participation in further education and validation. The Conclusion part includes recommendation for practice.
Klíčová slova
celoživotní vzdělávání, vzdělávání dospělých, agemanagement, kvalita života
Klíčová slova v angličtině
Lifelong learning, Adult Education, Agemanagement, Quality of life
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých a kvality života v rámci pedagogického, sociologického a psychologického přístupu.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých a kvality života v rámci pedagogického, sociologického a psychologického přístupu.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2 aktualizované a rozšířené. Praha: Gada Publishing a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
CHRÁSKA, Miroslav. 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1369-4.
KNOTOVÁ, Dana. 2011. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-223-9.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: Průvodce po lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portal, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
VETEŠKA, Jaroslav a Tureckiová MICHAELA. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing a.s., 2004. ISBN 978-80-247-1770-8.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2 aktualizované a rozšířené. Praha: Gada Publishing a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
CHRÁSKA, Miroslav. 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1369-4.
KNOTOVÁ, Dana. 2011. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-223-9.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: Průvodce po lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portal, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
VETEŠKA, Jaroslav a Tureckiová MICHAELA. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing a.s., 2004. ISBN 978-80-247-1770-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně popsala teoretickou část diplomové práce. Následně se věnovala popisu praktické části práce - uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a hypotézy. Popsán byl také výzkumný soubor. Následně studentka prezentovala výsledky výzkumu. Členové komise se vyjadřovali k nevhodně formulovaným hypotézám a zvolené metodologii. Studentka odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. Výzkumné cíle nejsou jasně definovány, výzkumné otázky mohly být lépe formulovány. \par\par