Diplomová práce cílí na využití prostředí virtuální třídy pro zvýšení efektivity a atraktivity vzdělávacího procesu. Výhodou tohoto prostředí je možnost použití z libovolného místa v libovolném čase jen za předpokladu dostupnosti datových sítí. Teoretická část práce mapuje dostupná softwarová prostředí virtuální třídy a dále pak možnosti využití konkrétního systému ve výuce na základní škole. Cílem praktické části práce je nejprve analyzovat aktuální stav těchto technologií na vybrané škole, navrhnout plán pro její zavedení, navrhnout a popsat postup při tvorbě kurzu v prostředí virtuální třídy a doplnit ho o názorné ukázky aplikovatelné příklady metodických listů pro vyučovací hodiny, jenž využití virtuální třídy zahrnují. Dalším praktickým výstupem je pak video tutoriál, který cílí na učitele, kteří s prací v prostředí virtuální třídy začínají. Celkové vyhodnocení přínosů a efektivity edukačního řešení je pak realizováno dotazníkovým šetřením, které tvoří poslední kapitolu praktické části diplomové práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is aiming on the usage environment of the virtual class to increase the efficiency and attractiveness of the educational process. The advantage of this environment is the ability to use from anywhere at any time, provided the availability of data networks. The theoretical part of the thesis maps the available virtual environment software and the possibilities of using the particular system in the primary school. The aim of the practical part of the thesis at first analyze the current state of these technologies at the selected school, propose a plan for its implementation, to design and describe the procedure of creating a course in a virtual class environment and to supplement it with illustrative examples of the applicable methodological sheets for lessons that include use virtual classes. Another practical output is the video tutorial, which aiming teachers who start working in a virtual class environment. The overall evaluation of the benefits and effectiveness of the educational solution is carried out by a questionnaire inquiry, which forms the last chapter of the practical part of the diploma thesis.
Klíčová slova
E-learning, Blended learning, Virtuální třída, Google Classroom, Video tutoriál, Software, Editor, Výzkum
Klíčová slova v angličtině
E-learning, Blended learning, Virtual Classroom, Google Classroom, Video tutorial, Software, Editor, Research
Rozsah průvodní práce
99 s. (128 413 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce cílí na využití prostředí virtuální třídy pro zvýšení efektivity a atraktivity vzdělávacího procesu. Výhodou tohoto prostředí je možnost použití z libovolného místa v libovolném čase jen za předpokladu dostupnosti datových sítí. Teoretická část práce mapuje dostupná softwarová prostředí virtuální třídy a dále pak možnosti využití konkrétního systému ve výuce na základní škole. Cílem praktické části práce je nejprve analyzovat aktuální stav těchto technologií na vybrané škole, navrhnout plán pro její zavedení, navrhnout a popsat postup při tvorbě kurzu v prostředí virtuální třídy a doplnit ho o názorné ukázky aplikovatelné příklady metodických listů pro vyučovací hodiny, jenž využití virtuální třídy zahrnují. Dalším praktickým výstupem je pak video tutoriál, který cílí na učitele, kteří s prací v prostředí virtuální třídy začínají. Celkové vyhodnocení přínosů a efektivity edukačního řešení je pak realizováno dotazníkovým šetřením, které tvoří poslední kapitolu praktické části diplomové práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is aiming on the usage environment of the virtual class to increase the efficiency and attractiveness of the educational process. The advantage of this environment is the ability to use from anywhere at any time, provided the availability of data networks. The theoretical part of the thesis maps the available virtual environment software and the possibilities of using the particular system in the primary school. The aim of the practical part of the thesis at first analyze the current state of these technologies at the selected school, propose a plan for its implementation, to design and describe the procedure of creating a course in a virtual class environment and to supplement it with illustrative examples of the applicable methodological sheets for lessons that include use virtual classes. Another practical output is the video tutorial, which aiming teachers who start working in a virtual class environment. The overall evaluation of the benefits and effectiveness of the educational solution is carried out by a questionnaire inquiry, which forms the last chapter of the practical part of the diploma thesis.
Klíčová slova
E-learning, Blended learning, Virtuální třída, Google Classroom, Video tutoriál, Software, Editor, Výzkum
Klíčová slova v angličtině
E-learning, Blended learning, Virtual Classroom, Google Classroom, Video tutorial, Software, Editor, Research
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši k danému tématu. Zaměřte se na problematiku e-learningu, speciálně pak na prostředí virtuální třídy.
Popište možnosti využití nástroje Google Classroom a dalších edukačních cloudových nástrojů v prostředí základní školy.
Analyzujte aktuální stav využití e-learningu popřípadě nástrojů pro virtualizaci třídy na vybrané základní škole.
Vytvořte video tutoriál popisující základní práci v prostředí nástroje Google Classroom.
Vytvořte v prostředí Google Clssroom virtuální třídu na vybrané základní škole. V prostředí virtuální třídy vytvořte předmět a naplňte vhodnými výukovými materiály.
Zhodnoťte formou dotazníkového šetření přínosy a rizika využití virtuální třídy ve výuce.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši k danému tématu. Zaměřte se na problematiku e-learningu, speciálně pak na prostředí virtuální třídy.
Popište možnosti využití nástroje Google Classroom a dalších edukačních cloudových nástrojů v prostředí základní školy.
Analyzujte aktuální stav využití e-learningu popřípadě nástrojů pro virtualizaci třídy na vybrané základní škole.
Vytvořte video tutoriál popisující základní práci v prostředí nástroje Google Classroom.
Vytvořte v prostředí Google Clssroom virtuální třídu na vybrané základní škole. V prostředí virtuální třídy vytvořte předmět a naplňte vhodnými výukovými materiály.
Zhodnoťte formou dotazníkového šetření přínosy a rizika využití virtuální třídy ve výuce.
Seznam doporučené literatury
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
CURRIE, Brad. Hacking Google for education: 99 ways to leverage google tools in classrooms, schools, and districts. Cleveland, OH: Times 10 Publications, 2017. ISBN 9780998570501.
CLARK, Holly. The google infused classroom: your step-by-step guide to making thinking visible and amplifying student voice. Irvine, CA: EdTechTeam Press, 2017. ISBN 978-1945167164.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
KAŠPÁRKOVÁ, Svatava. Učení a vyučování. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN 978-80-7454-298-5.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Ilustroval Hana ŠEFROVÁ. Brno: Barrister \& Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.
VEHOVSKÁ, Jana. E-learningová podpora výuky informačních technologií na ZŠ nástrojem Google Classroom. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2017, 97 s. Dostupné také z: http://hdl.handle.net/10563/41027. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta aplikované informatiky, Ústav informatiky a umělé inteligence. Vedoucí práce Jašek, Roman.
Seznam doporučené literatury
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
CURRIE, Brad. Hacking Google for education: 99 ways to leverage google tools in classrooms, schools, and districts. Cleveland, OH: Times 10 Publications, 2017. ISBN 9780998570501.
CLARK, Holly. The google infused classroom: your step-by-step guide to making thinking visible and amplifying student voice. Irvine, CA: EdTechTeam Press, 2017. ISBN 978-1945167164.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
KAŠPÁRKOVÁ, Svatava. Učení a vyučování. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN 978-80-7454-298-5.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Ilustroval Hana ŠEFROVÁ. Brno: Barrister \& Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.
VEHOVSKÁ, Jana. E-learningová podpora výuky informačních technologií na ZŠ nástrojem Google Classroom. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2017, 97 s. Dostupné také z: http://hdl.handle.net/10563/41027. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta aplikované informatiky, Ústav informatiky a umělé inteligence. Vedoucí práce Jašek, Roman.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byla komise seznámena s posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena rozprava během které byly položeny následující dotazy a připomínky:
Kladně hodnotím především skutečnost, že
autor neopomenul žádný z dílčích kroků dané problematiky. Provedl analýzu stávajícího stavu, dále
návrh a implementaci virtuální třídy. Tento návrh pak využil při pedagogickém procesu a provedl
jeho vyhodnocení.
Vyhodnocení dotazníkového šetření je zpracováno na velmi vysoké úrovni. Připomínku je nutné
vznést pouze k formulacím hypotéz. Bohužel pouze hypotéza H3 je formulována správně. (prod. doc. Chramcov)
Bohužiaľ vidím i nedostatky vo vašej práci:
1. hlavne v didaktickej časti: nedotiahnuté definovanie didaktických princípov,
2. analýza virtuálnej triedy z pohľadu edukačnej reality a didaktického významu
(konštatovania o výhodách a použití z akéhokoľvek miesta v čase, už úplne v didaktickej
transdisciplinarite neplatia)je nedostatočná,
3. metodický list je výborný, ale bez stanovovania vyšších ?levelov? Bloomovej taxonómie sú
zbytočné.
4. Úplné postrádanie princípov metodiky výskumu. Stačí zmienka o hypotézach, ktoré
hypotézami podľa mňa vôbec nie sú.
5. Niektoré ?úžasné? jazykové ekvilibristiky (tu ale je pravda konštatovať, že autor v tom nie
je sám a odpustiť občas niečo, ale je to obor ktorý vychováva učiteľov).
Otázky:
Pokúste sa preformulovať hypotézy, aby boli v súlade s cieľom praktickej časti a dotazníkovým
šetrením.
Vysvetlite základné princípy formulovania cieľov výchovy a vzdelávania podľa Blooma a jeho
taxonómie.
Vyšpecifikujte podrobnejšie metodický list, zameraný na evaluáciu aktivít žiaka a učiteľa počas
edukačného procesu. Sústreďte sa i na ?aktivity? mimo reálny čas - offline. (doc. Chudý)
Student na všechny dotazy reagoval a zodpověděl je správně.