Cílem projektu je tvorba metodických textů pro podporu využití simulačních webových nástrojů "PhET interactive simulations". Výstupem budou propracovaná zadání a řešené úlohy podporující koncepční porozumění dané zkoumané oblasti. Práce má současně podpořit zájem žáků a studentů o technicky zaměřené obory.
Anotace v angličtině
The goal of the project is the creation of methodical texts to support the use of simulation web tools "PhET interactive simulations". The output will be sophisticated assignments and solved tasks supporting conceptual understanding of the area under consideration. At the same time, the thesis should support students interest in technically oriented fields.
Cílem projektu je tvorba metodických textů pro podporu využití simulačních webových nástrojů "PhET interactive simulations". Výstupem budou propracovaná zadání a řešené úlohy podporující koncepční porozumění dané zkoumané oblasti. Práce má současně podpořit zájem žáků a studentů o technicky zaměřené obory.
Anotace v angličtině
The goal of the project is the creation of methodical texts to support the use of simulation web tools "PhET interactive simulations". The output will be sophisticated assignments and solved tasks supporting conceptual understanding of the area under consideration. At the same time, the thesis should support students interest in technically oriented fields.
Zpracujte literární rešerši na téma využití simulačních experimentů ve výuce na základní škole.
Analyzujte současný stav používání simulačních experimentů ve výuce přírodovědných předmětů na základní škole. Proveďte průzkum využití webových simulačních nástrojů používaných při výuce na základní škole.
Navrhněte konkrétní využití simulačního portálu PhET ve výuce vybraných předmětů na základní škole. Sestavte náplň jednotlivých vyučovacích hodin a navrhněte samostatné úkoly.
Připravte podklady pro výuku pro vybrané vyučovací jednotky (vybraná témata). Podklady budou zahrnovat pracovní listy pro studenty, metodické listy pro učitele, popřípadě videotutoriály.
Vytvořte videotutoriál k představení a seznámení se s portálem PhET.
Zhodnoťte přínosy a rizika využití webových simulací na portálu PhET ve výuce na základní škole.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na téma využití simulačních experimentů ve výuce na základní škole.
Analyzujte současný stav používání simulačních experimentů ve výuce přírodovědných předmětů na základní škole. Proveďte průzkum využití webových simulačních nástrojů používaných při výuce na základní škole.
Navrhněte konkrétní využití simulačního portálu PhET ve výuce vybraných předmětů na základní škole. Sestavte náplň jednotlivých vyučovacích hodin a navrhněte samostatné úkoly.
Připravte podklady pro výuku pro vybrané vyučovací jednotky (vybraná témata). Podklady budou zahrnovat pracovní listy pro studenty, metodické listy pro učitele, popřípadě videotutoriály.
Vytvořte videotutoriál k představení a seznámení se s portálem PhET.
Zhodnoťte přínosy a rizika využití webových simulací na portálu PhET ve výuce na základní škole.
Seznam doporučené literatury
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017, 455 s. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-8568-8.
POLAKOVIČ, Peter, Rozmarína DUBOVSKÁ a Klára HENNYEYOVÁ. Informačné a komunikačné technológie - prostriedok zvyšovania efektivity edukačného procesu. Praha: Extrasystem Praha, 2016, 103 s. Didaktika, pedagogika. ISBN 978-80-87570-31-9.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 279 s. ISBN 978-80-7552-217-7.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
MEDKOVÁ, Ivana. Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 184 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-5999-3. Dostupné také z: http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp28.pdf
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007, 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200705/contents/nkc20071712475_1.pdf
Seznam doporučené literatury
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017, 455 s. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-8568-8.
POLAKOVIČ, Peter, Rozmarína DUBOVSKÁ a Klára HENNYEYOVÁ. Informačné a komunikačné technológie - prostriedok zvyšovania efektivity edukačného procesu. Praha: Extrasystem Praha, 2016, 103 s. Didaktika, pedagogika. ISBN 978-80-87570-31-9.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 279 s. ISBN 978-80-7552-217-7.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
MEDKOVÁ, Ivana. Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 184 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-5999-3. Dostupné také z: http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp28.pdf
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007, 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200705/contents/nkc20071712475_1.pdf
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
SStudentka seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byla komise seznámena s posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena rozprava během které byly položeny následující dotazy a připomínky:
Oceňuji zpracování metodického listu k vybrané tématice. Nicméně se přikláním k názoru učitelů,
který je prezentován v práci. Takto zpracovaný metodický list na jednu vyučovací jednotku (45
minut) neodpovídá realitě. Svým obsahem odpovídá minimálně třem vyučovacím jednotkám. Velmi kladně hodnotím zpracování videotutoriálu k webovým simulacím PhET, který může sloužit
pedagogům s minimálními zkušenostmi s webovými simulacemi. (prod. doc. Chramcov)
Kde budu jako pedagog a fyzikář kritický, to jsou vytvořené metodické listy. S ohledem na
název DP se jedná jen o jeden metodický list pro jednu vyučovací hodinu, který není dobře
metodicky zpracovaný. Podstatou metodiky výuky, a to nejen na základní škole, je, že učitel
zprostředkovává vyučovací látku vhodnou didaktickou transformací ve srozumitelné formě,
která je přiměřená věku, schopnostem a dovednostem žáků. Otázky v metodickém listu jsou
nevhodně formulované, mnohdy nepřesné a zavádějící. (dr. Sedláček)
Při opakovací hodině považuji za nevhodné provádět simulace. (prod. doc. Chramcov)
Proč se ptáte v dotazníku vyučujících zda využívají počítačové simulace, když předchozí otázku jste měla zda vyučující ví o existenci počítačových simulací. (dr. Sysala)
Jaké statistické metody jste použila pro vyhodnocení výsledků? Nebo jste jen provedla grafické vyhodnocení? (dr. Fajkus)
Prezentujte vaše výsledky, např. zvolenou simulaci ve webovém prohlížeči. (doc. Botek)
Studentka na všechny dotazy reagovala a zodpověděla je správně.