- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Prostorový zvuk pro potřeby virtuální reality v audiovizuálních dílech
2. Praktická část: Audiovizuální dílo nebo tématický soubor audiovizuálních děl, délka minimálně 20 min., zvuková skladba
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical Part: Spatial Sound for the needs of Virtual Reality in Audiovisual Works (prof. Ing. Ján Grečnár, ArtD.)
2. Practical Part: Audiovisual Work or Thematic Set of Audiovisual Works. Length at least 20 min., Sound Composition (prof. Ing. Ján Grečnár, ArtD.)
Název dle studenta
Prostorový zvuk pro potřeby virtuální reality v audiovizuálních dílech
Název dle studenta v angličtině
Spatial Sound for the Needs of Virtual Reality in Audiovisual Works
Práce je zaměřena především na trend 360° děl, který v audiovizuálním průmyslu v současnosti vzrůstá, ale lehce se dotýká i možné budoucí transformace ve virtuální realitu. Na tuto problematiku se dívá z hlediska mistra zvuku. Nejprve stručně shrnuje historii a vývoj prostorového 3D zvuku. Dále vysvětluje teoretické základy nejužívanějších metod, které jsou pro tento účel navrženy, včetně formátů či způsobů reprodukce. Nakonec se tématu věnuje z praktického hlediska a snaží se nastínit způsob, jak lze ke zvukové stránce těchto děl přistupovat, a to pomocí zkušeností zběhlých profesionálů, i autora práce.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the trend of 360° audiovisual works, which has been growing in the audiovisual industry in recent years, but it mentions the industry's potential future transform into virtual reality as well. The thesis is looking into this issue from the point of view of a sound engineer. First, it briefly summarizes the history and progress of 3D spatial sound. Next, it explains the theoretical bases of the most commonly used methods, which are designed for this purpose, including formats and ways of reproduction. It concludes with an exploration of the practical considerations and tries to outline a methodology, how to approach to the audio part of these works, with the help of skilled professionals' and author's own experiences.
Práce je zaměřena především na trend 360° děl, který v audiovizuálním průmyslu v současnosti vzrůstá, ale lehce se dotýká i možné budoucí transformace ve virtuální realitu. Na tuto problematiku se dívá z hlediska mistra zvuku. Nejprve stručně shrnuje historii a vývoj prostorového 3D zvuku. Dále vysvětluje teoretické základy nejužívanějších metod, které jsou pro tento účel navrženy, včetně formátů či způsobů reprodukce. Nakonec se tématu věnuje z praktického hlediska a snaží se nastínit způsob, jak lze ke zvukové stránce těchto děl přistupovat, a to pomocí zkušeností zběhlých profesionálů, i autora práce.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the trend of 360° audiovisual works, which has been growing in the audiovisual industry in recent years, but it mentions the industry's potential future transform into virtual reality as well. The thesis is looking into this issue from the point of view of a sound engineer. First, it briefly summarizes the history and progress of 3D spatial sound. Next, it explains the theoretical bases of the most commonly used methods, which are designed for this purpose, including formats and ways of reproduction. It concludes with an exploration of the practical considerations and tries to outline a methodology, how to approach to the audio part of these works, with the help of skilled professionals' and author's own experiences.
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou být v kroužkové vazbě.
Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu pdf. a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 2 ks DVD ve formátu DVD-video (PAL) s graficky upraveným bookletem.
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah: 2x normostrany.
c) V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tyto data odevzdává za projekt vždy jeden člověk - nutná konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou být v kroužkové vazbě.
Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu pdf. a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 2 ks DVD ve formátu DVD-video (PAL) s graficky upraveným bookletem.
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah: 2x normostrany.
c) V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tyto data odevzdává za projekt vždy jeden člověk - nutná konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
GREČNÁR, Ján. Zvuková realizácia filmu: umenie majstra zvuku. Bratislava: Juga, 2012. ISBN 978-80-89030-50-7.
DOOR JOHN GARAS. Adaptive 3D sound systems. [S.l: s.n.], 1999. ISBN 90-386-1640-6.
BEGAULT, Durand R. 3-D sound for virtual reality and multimedia. Boston: AP Professional, c1994. ISBN 0120847353.
WIGGINS, B. (2004) An Investigation into the Real-time Manipulation and Control of Three-dimensional Sound Fields. PhD thesis, University of Derby, Derby, UK.
PULKKI, Ville. Spatial sound generation and perception by amplitude panning techniques. Espoo: Helsinki University of Technology, 2001. ISBN 9512255316.
POWER, Paul James. Future Spatial Audio: Subjective Evaluation of 3D Surround Systems. Salford. Dissertation thesis. University of Salford.
ARTEAGA, Daniel. Introduction to Ambisonics. Barcelona, 2017. Universitat Pompeu Fabra.
Seznam doporučené literatury
GREČNÁR, Ján. Zvuková realizácia filmu: umenie majstra zvuku. Bratislava: Juga, 2012. ISBN 978-80-89030-50-7.
DOOR JOHN GARAS. Adaptive 3D sound systems. [S.l: s.n.], 1999. ISBN 90-386-1640-6.
BEGAULT, Durand R. 3-D sound for virtual reality and multimedia. Boston: AP Professional, c1994. ISBN 0120847353.
WIGGINS, B. (2004) An Investigation into the Real-time Manipulation and Control of Three-dimensional Sound Fields. PhD thesis, University of Derby, Derby, UK.
PULKKI, Ville. Spatial sound generation and perception by amplitude panning techniques. Espoo: Helsinki University of Technology, 2001. ISBN 9512255316.
POWER, Paul James. Future Spatial Audio: Subjective Evaluation of 3D Surround Systems. Salford. Dissertation thesis. University of Salford.
ARTEAGA, Daniel. Introduction to Ambisonics. Barcelona, 2017. Universitat Pompeu Fabra.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Odpovědí na položené otázky, které vzešly z rozpravy komise a zodpovězením na otázky vedoucích v posudcích, student obhájil svoji závěrečnou práci.