Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku vzdělávání nezaměstnaných osob, které spadají do rizikových skupin osob na trhu práce. Vzdělávání je poskytováno prostřednictvím specifického vzdělávacího programu Pokrok založeného na individuálním badání jednotlivce nad příčinami své tíživé situace, svojí nezaměstnaností a hledání řešení. První část práce vymezuje obecné pojmy nezaměstnanosti včetně deskripce fungování a aplikování nástrojů řešení problematiky nezaměstnanosti v České republice. Druhá část je věnována cílovým skupinám ohrožených na trhu práce a jejich stručným charakteristikám. Závěrečné kapitoly teoretické části konkrétně popisují vzdělávací program Pokrok, jeho východisko ze strategie Mostů z chudoby a vše doplňují ukázky zahraničních výzkumů. Praktická část této práce je zaměřena na hodnocení průběhu programu Pokrok ze strany jeho zainteresovaných účastníků.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on the issue of education of unemployed persons who are among the risk groups of people in the labor market. Education is provided through a specific education program Getting Ahead which is based on an individual´s investigation of its difficult life situation, their unemployment followed by the search for solutions. The first part of the thesis defines the general concepts of unemployment, including the description of functioning and application of the tools for addressing unemployment issues in the Czech Republic. The second part describes the target risk groups in the labor market including their brief characteristics. The final chapters of the theoretical part specifically describe Getting Ahead program, its resources in Bridges out of Poverty strategy complemented by examples of foreign research. The practical part of this work focuses on the evaluation of Getting Ahead initiative from participants´ point of view.
Keywords
nezaměstnanost, trh práce, riziková skupina, vzdělávání dospělých
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku vzdělávání nezaměstnaných osob, které spadají do rizikových skupin osob na trhu práce. Vzdělávání je poskytováno prostřednictvím specifického vzdělávacího programu Pokrok založeného na individuálním badání jednotlivce nad příčinami své tíživé situace, svojí nezaměstnaností a hledání řešení. První část práce vymezuje obecné pojmy nezaměstnanosti včetně deskripce fungování a aplikování nástrojů řešení problematiky nezaměstnanosti v České republice. Druhá část je věnována cílovým skupinám ohrožených na trhu práce a jejich stručným charakteristikám. Závěrečné kapitoly teoretické části konkrétně popisují vzdělávací program Pokrok, jeho východisko ze strategie Mostů z chudoby a vše doplňují ukázky zahraničních výzkumů. Praktická část této práce je zaměřena na hodnocení průběhu programu Pokrok ze strany jeho zainteresovaných účastníků.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on the issue of education of unemployed persons who are among the risk groups of people in the labor market. Education is provided through a specific education program Getting Ahead which is based on an individual´s investigation of its difficult life situation, their unemployment followed by the search for solutions. The first part of the thesis defines the general concepts of unemployment, including the description of functioning and application of the tools for addressing unemployment issues in the Czech Republic. The second part describes the target risk groups in the labor market including their brief characteristics. The final chapters of the theoretical part specifically describe Getting Ahead program, its resources in Bridges out of Poverty strategy complemented by examples of foreign research. The practical part of this work focuses on the evaluation of Getting Ahead initiative from participants´ point of view.
Keywords
nezaměstnanost, trh práce, riziková skupina, vzdělávání dospělých
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti trhu práce, nezaměstnanosti a vzdělávání nezaměstnaných.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti trhu práce, nezaměstnanosti a vzdělávání nezaměstnaných.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BUZAN, Tony. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-73672-00-3.
DEVOL, Philip E. Getting Ahead in a Just-Getting'-By-World. Third edition. Highlands, Texas: aha! Process, 2013. ISBN 978-19-34583-69-2.
KROHE A KOL., Petr. Mosty z chudoby ve středoevropském prostředí. Přerov: Centrum pro komunitní práci, 2014. ISBN 978-80-87809-26-6.
MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-73575-81-6.
PAYNE, Ruby K., Philip E. DEVOL a Terie Dreussi SMITH. Bridges out of poverty. Revised edition. Moorabbin, Victoria: Hawker Brownlow, 2010. ISBN 978-17-41708-83-7.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996. ISBN 80-21-01333-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-73673-13-0.
Recommended resources
BUZAN, Tony. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-73672-00-3.
DEVOL, Philip E. Getting Ahead in a Just-Getting'-By-World. Third edition. Highlands, Texas: aha! Process, 2013. ISBN 978-19-34583-69-2.
KROHE A KOL., Petr. Mosty z chudoby ve středoevropském prostředí. Přerov: Centrum pro komunitní práci, 2014. ISBN 978-80-87809-26-6.
MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-73575-81-6.
PAYNE, Ruby K., Philip E. DEVOL a Terie Dreussi SMITH. Bridges out of poverty. Revised edition. Moorabbin, Victoria: Hawker Brownlow, 2010. ISBN 978-17-41708-83-7.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996. ISBN 80-21-01333-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-73673-13-0.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně stručně popsala teoretická východiska práce a následně se věnovala praktické části bakalářské práce. Studentka se dále věnovala popisu výzkumné strategie - výzkumné otázky, výzkumné cíle, sběr dat, apod. Následně se zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky z posudků. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.