Bakalářská práce se zabývá deskripcí výchovných prostředků. Zaměřuje se na používání odměn a fyzických trestů ve výchovných metodách rodičů skrze pohled dospívajících. Teoretická rovina se zaměřuje na základní pojmy, které se k tomuto tématu vážou jako je rodina, výchova, výchovné styly a prostředky. V praktické části bakalářské práce je pomocí kvantitativního výzkumu sledováno, zda rodiče ve své výchově používají fyzické tresty a jaký názor mají dospívající na výchovné metody svých rodičů. Jak je vnímají a hodnotí, zda je považují za správný výchovný postup a jak se tyto metody odráží na jejich vztahu s rodiči.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on children upbringing methods description. It concentrates especially on rewards usage and physical punishments in upbringing methods through a view of adolescents. The theoretical part focuses on the basic terms related to this theme, such as family, upbringing of children and it´s styles and methods. Practical part of the bachelor thesis is using quantitative research for monitoring parents' usage of physical punishments in the proces of children upbringing and also what do the teenagers think of their parents' methods usage. How they perceive them, how do they evaluate them, whether they consider them to be the right way and how are these methods reflected in the relationship with their parents.
Family, parents, upbringing of children, upbringing methods, physical punishments, rewards.
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá deskripcí výchovných prostředků. Zaměřuje se na používání odměn a fyzických trestů ve výchovných metodách rodičů skrze pohled dospívajících. Teoretická rovina se zaměřuje na základní pojmy, které se k tomuto tématu vážou jako je rodina, výchova, výchovné styly a prostředky. V praktické části bakalářské práce je pomocí kvantitativního výzkumu sledováno, zda rodiče ve své výchově používají fyzické tresty a jaký názor mají dospívající na výchovné metody svých rodičů. Jak je vnímají a hodnotí, zda je považují za správný výchovný postup a jak se tyto metody odráží na jejich vztahu s rodiči.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on children upbringing methods description. It concentrates especially on rewards usage and physical punishments in upbringing methods through a view of adolescents. The theoretical part focuses on the basic terms related to this theme, such as family, upbringing of children and it´s styles and methods. Practical part of the bachelor thesis is using quantitative research for monitoring parents' usage of physical punishments in the proces of children upbringing and also what do the teenagers think of their parents' methods usage. How they perceive them, how do they evaluate them, whether they consider them to be the right way and how are these methods reflected in the relationship with their parents.
Family, parents, upbringing of children, upbringing methods, physical punishments, rewards.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti uplatnění výchovných metod rodičů a možnosti intervence v oblasti vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti uplatnění výchovných metod rodičů a možnosti intervence v oblasti vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi: celistvé a otevřené pojetí [vzdělávání a] výchovy. 314 s. 2. upr. vyd. Ostrava: Amosium Servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 176 s. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. 116 s. Praha: Grada, 2004. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0814-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. 98 s. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 212 s. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
Seznam doporučené literatury
BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi: celistvé a otevřené pojetí [vzdělávání a] výchovy. 314 s. 2. upr. vyd. Ostrava: Amosium Servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 176 s. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. 116 s. Praha: Grada, 2004. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0814-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. 98 s. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 212 s. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále stručně popsala teoretická východiska. Následně studentka popsala praktickou část bakalářské práce, studentka uvedla výzkumnou strategii - výzkumné otázky, výzkumné cíle, kvantitativní výzkum, metodu sběru dat, představila výzkumný soubor, apod. Studentka se dále věnovala prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise (výběr výzkumného vzorku). Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.