Informace o kvalifikační práci Míra virtuální závislosti u žáků středních škol Zlínského kraje a možnosti intervence rodičů jako prevence vzniku závislosti
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Míra virtuální závislosti u žáku středních škol a možnosti intervence rodičů jako prevence vzniku závislosti
Hlavní téma v angličtině
The Degree of Virtual Dependence among Secondary School Students and the Possibility of Parental Intervention as a Prevention of Addiction
Název dle studenta
Míra virtuální závislosti u žáků středních škol Zlínského kraje a možnosti intervence rodičů jako prevence vzniku závislosti
Název dle studenta v angličtině
The rate of virtual addiction of secondary school students in the Zlin Region and the possibilities of parents' intervention as a prevention of this addiction
Bakalářská práce se zabývá mírou virtuální závislosti žáků středních škol a možností intervence rodičů jako prevence vzniku této závislosti. V teoretické části je z psychologického hlediska rozebrán dospívající jedinec a nastíněny jsou také definice, znaky, rizika a prevence netolismu. V praktické části je kvantitativní metodou sledována skutečná míra této závislosti u žáků středních škol ve Zlínském kraji. Výzkumu realizovaného v podobě dotazníkového šetření se zúčastnily 4 střední školy, přičemž dotazník vyplnilo celkem 178 respondentů. Prostřednictvím následných analýz, do nichž byly zahrnuty dotazníky od 168 žáků, byla zkoumána míra virtuální závislosti žáků s ohledem na jejich věk a pohlaví, vliv pohlaví na míru hraní počítačových her či užívaní mobilního telefonu, vliv rodiny nebo její finanční zajištěnosti na míru virtuální závislosti a také ovlivnění zdraví v důsledku nadměrného užívání virtuálních médií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the rate of virtual addiction of secondary school students and the possibilities of parents' intervention as a prevention of this addiction. In the theoretical part, a teenage individual is analyzed from a psychological point of view. Further, the definitions, signs, risks and prevention of virtual addiction are outlined. In the practical part, an actual rate of this addiction is monitored by a quantitative method among secondary school students in the Zlín Region. The survey carried out in the form of a questionnaire was attended by four secondary schools, with a total of 178 respondents. Through the follow-up analyzes, which included questionnaires from 168 students, the rate of students' virtual addiction was examined with respect to their age and gender, the gender's influence on playing computer games or using mobile phone, the influence of family or financial security on the level of virtual addiction, and health issues caused by excessive use of virtual media.
Bakalářská práce se zabývá mírou virtuální závislosti žáků středních škol a možností intervence rodičů jako prevence vzniku této závislosti. V teoretické části je z psychologického hlediska rozebrán dospívající jedinec a nastíněny jsou také definice, znaky, rizika a prevence netolismu. V praktické části je kvantitativní metodou sledována skutečná míra této závislosti u žáků středních škol ve Zlínském kraji. Výzkumu realizovaného v podobě dotazníkového šetření se zúčastnily 4 střední školy, přičemž dotazník vyplnilo celkem 178 respondentů. Prostřednictvím následných analýz, do nichž byly zahrnuty dotazníky od 168 žáků, byla zkoumána míra virtuální závislosti žáků s ohledem na jejich věk a pohlaví, vliv pohlaví na míru hraní počítačových her či užívaní mobilního telefonu, vliv rodiny nebo její finanční zajištěnosti na míru virtuální závislosti a také ovlivnění zdraví v důsledku nadměrného užívání virtuálních médií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the rate of virtual addiction of secondary school students and the possibilities of parents' intervention as a prevention of this addiction. In the theoretical part, a teenage individual is analyzed from a psychological point of view. Further, the definitions, signs, risks and prevention of virtual addiction are outlined. In the practical part, an actual rate of this addiction is monitored by a quantitative method among secondary school students in the Zlín Region. The survey carried out in the form of a questionnaire was attended by four secondary schools, with a total of 178 respondents. Through the follow-up analyzes, which included questionnaires from 168 students, the rate of students' virtual addiction was examined with respect to their age and gender, the gender's influence on playing computer games or using mobile phone, the influence of family or financial security on the level of virtual addiction, and health issues caused by excessive use of virtual media.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzniku, průběhu, projevů a důsledků netolismu studentů, vzdělávání dospělých pro možnou intervenci v případě virtuální závislosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzniku, průběhu, projevů a důsledků netolismu studentů, vzdělávání dospělých pro možnou intervenci v případě virtuální závislosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. Psychologická setkávání. ISBN 80-725-4360-1.
POSPÍŠILOVÁ, Marie. Facebooková (ne)závislost: identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3306-0.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-863-2033-2.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-802-6207-726.
KONEČNÝ, Štěpán. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5488-2.
Seznam doporučené literatury
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. Psychologická setkávání. ISBN 80-725-4360-1.
POSPÍŠILOVÁ, Marie. Facebooková (ne)závislost: identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3306-0.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-863-2033-2.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-802-6207-726.
KONEČNÝ, Štěpán. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5488-2.
Přílohy volně vložené
cd-rom
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se zaměřila na popis praktické části práce. Studentka uvedla výzkumnou strategii - způsob zkoumání, výzkumný vzorek, výzkumné cíle, výzkumné otázky, apod. Následně se studentka zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Členové komise komentovali doporučení pro praxi, které nebylo příliš reálné a mělo spíše obecný charakter. Studentka měla popsat způsob vyhodnocení výsledků a pokusit se o interpretaci dat. Nedostatky obsahoval dotazník. Studentka odpovídala na otázky k obhajobě z posudků. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.