Cílem práce je návrh využití dostupných informačních a komunikačních technologií ve škole s žáky se specifickými potřebami. Práce řeší problematiku ověření specifického edukačního software pro konkrétní diagnostikovanou poruchu u jednotlivých žáků a současně použití dané technologie i metody zdůvodňuje a objektivizuje. Práce je zadána ve spolupráci s klinickým školským pracovištěm zaměřeným na autismus a jiná mentální postižení dětí.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to use the available information and communication technologies at a school with pupils with specific needs. The thesis solves the problem of verifying specific educational software for a particular diagnosed disorder in individual pupils and justifies and objectivises the use of the given technology and methods. The work is done in cooperation with a clinical school workplace focusing on autism and other mental disabilities of children.
Klíčová slova
ICT, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, zdravotní postižení, vzdělávání, výukové programy (software), speciální hardware.
Klíčová slova v angličtině
ICT, pupil with special educational needs, disability education, teaching programs (software), special hardware
Rozsah průvodní práce
116 s. (148 102 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je návrh využití dostupných informačních a komunikačních technologií ve škole s žáky se specifickými potřebami. Práce řeší problematiku ověření specifického edukačního software pro konkrétní diagnostikovanou poruchu u jednotlivých žáků a současně použití dané technologie i metody zdůvodňuje a objektivizuje. Práce je zadána ve spolupráci s klinickým školským pracovištěm zaměřeným na autismus a jiná mentální postižení dětí.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to use the available information and communication technologies at a school with pupils with specific needs. The thesis solves the problem of verifying specific educational software for a particular diagnosed disorder in individual pupils and justifies and objectivises the use of the given technology and methods. The work is done in cooperation with a clinical school workplace focusing on autism and other mental disabilities of children.
Klíčová slova
ICT, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, zdravotní postižení, vzdělávání, výukové programy (software), speciální hardware.
Klíčová slova v angličtině
ICT, pupil with special educational needs, disability education, teaching programs (software), special hardware
Zásady pro vypracování
Proveďte informační rešerši v oblasti využití ICT (informační a komunikační technologie) ve škole se žáky se specifickými potřebami.
Analyzujte dostupné HW a SW nástroje pro zvolené konkrétní diagnostikované poruchy.
Proveďte návrh reálného využití ICT v cílovém prostředí.
Realizujte vlastní návrh a ověřte možnost jeho reálného použití.
Vyhodnoťte zvolené řešení a diskutujte jeho smysluplnost pro orientaci v současném světě.
Zásady pro vypracování
Proveďte informační rešerši v oblasti využití ICT (informační a komunikační technologie) ve škole se žáky se specifickými potřebami.
Analyzujte dostupné HW a SW nástroje pro zvolené konkrétní diagnostikované poruchy.
Proveďte návrh reálného využití ICT v cílovém prostředí.
Realizujte vlastní návrh a ověřte možnost jeho reálného použití.
Vyhodnoťte zvolené řešení a diskutujte jeho smysluplnost pro orientaci v současném světě.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. , přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. Praha: Grada, 2011, 140 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3854-3.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. vyd. Praha: Triton, 2014, 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 80-7367-013-5.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s.
ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 978-80-247-3852-9.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. , přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. Praha: Grada, 2011, 140 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3854-3.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. vyd. Praha: Triton, 2014, 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 80-7367-013-5.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s.
ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 978-80-247-3852-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala prezentaci diplomové práce a komise byla seznámena s posudky vedoucího a oponenta
Otázky oponenta (Kozubíková Petra, Ing.):
1) Může podle Vás využívání ICT a speciálních HW a SW nástrojů plně nahradit individuální
přístup k lidem se specifickými vzdělávacími potřebami?
2) Jak velký podíl by podle Vás měly mít moderní technologie v přirozeném vývoji zdravého
dítěte?
3) Bude Váš návrh pořízení speciálních HW a SW nástrojů v ZŠS Kroměříž realizován?
Doplňující dotazy komise:
1. Narazila jste na konkrétní technologie pomáhající v procesech ?
2. Setkala jste se s někým, kdo by měl autismus ?
3. Jsou tam studenti na internátu nebo dojíždí ?
4. Na základě čeho jste navrhovala prostředky pro školu ?
5. školní vzdělávací program jste brala v potaz ?
6. Jak jste vybírala HW ? Prodle čeho jste zvolila, že je to vhodné pro žáka školy ?
7. Kolik je poměr zaměstnanců/asistentů ?
8. Kolik lidí bylo ve výuce ?
Student reagoval na otázky komise pohotově a odpověděl v plném rozsahu.