Tato bakalářská práce pojednává o problematice rodiny a dítěte s poruchou autistického spektra. Práce je složena ze dvou částí, a to teoretické a praktické. V teoretické části se zabýváme obecnou problematikou poruch autistického spektra, diagnostikou a jejími metodami, v poslední části teorie pojednáváme o rodině, jak rodina tráví svůj volný čas, nebo jaké máme dělení rodiny. V praktické části se zaměřujeme na kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí rozhovorů s rodiči dětí, které trpí PAS. V druhé části praktické části se seznámíme s výsledky celého šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with problems of family and child with autism spectrum disorders. The thesis is composed of two parts: theoretical and practical. The theoretical part deals with the general problem of autistic spectrum disorders, diagnostics and its methods. The underlying part of the theory is concerned with the issue of family family leisure time activities and division of families. The practical part is focused on qualitative research, which was conducted through interviews with parents of children suffering from ASD. The second part of the practical part obtains the results of the whole study.
Klíčová slova
autismus, dítě, diagnostika, rodina, volný čas, funkce rodiny
Klíčová slova v angličtině
autism, child, diagnostics, family, leisure time, family functions
Rozsah průvodní práce
65 s. (87 796 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o problematice rodiny a dítěte s poruchou autistického spektra. Práce je složena ze dvou částí, a to teoretické a praktické. V teoretické části se zabýváme obecnou problematikou poruch autistického spektra, diagnostikou a jejími metodami, v poslední části teorie pojednáváme o rodině, jak rodina tráví svůj volný čas, nebo jaké máme dělení rodiny. V praktické části se zaměřujeme na kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí rozhovorů s rodiči dětí, které trpí PAS. V druhé části praktické části se seznámíme s výsledky celého šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with problems of family and child with autism spectrum disorders. The thesis is composed of two parts: theoretical and practical. The theoretical part deals with the general problem of autistic spectrum disorders, diagnostics and its methods. The underlying part of the theory is concerned with the issue of family family leisure time activities and division of families. The practical part is focused on qualitative research, which was conducted through interviews with parents of children suffering from ASD. The second part of the practical part obtains the results of the whole study.
Klíčová slova
autismus, dítě, diagnostika, rodina, volný čas, funkce rodiny
Klíčová slova v angličtině
autism, child, diagnostics, family, leisure time, family functions
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch autistického spektra, rodiny a vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch autistického spektra, rodiny a vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, Věra a kol. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-244-3309-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova, 2001. 103 s. ISBN 80-7290-042-0.
POTMĚŠILOVÁ, Petra et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Praha: Parta, 2013. 186 s. ISBN 978-80-7320-179-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 453 s.ISBN 80-7367-091-7.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, Věra a kol. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-244-3309-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova, 2001. 103 s. ISBN 80-7290-042-0.
POTMĚŠILOVÁ, Petra et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Praha: Parta, 2013. 186 s. ISBN 978-80-7320-179-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 453 s.ISBN 80-7367-091-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zahajila prezentaci bakalářské práce. Stručně uvedla teoretickou část, následně se zaměřila na praktickou část, kde prezentovala výsledky výzkumu.Uvedla také shrnutí a doporučení pro praxi. Dotazy komise:Nacházíte shody či rozdíly s jinými výzkumy? Studentka dotaz zodpověděla. Proč jste využila otevřené kodovaní, paradigmatický model? Co je cílem paradigmatického modelu? K čemu vám paradigmatický model pomohl? Studentka dotaz částečně zodpověděla.