Bakalářská práce se věnuje problematice vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v České republice, konkrétně se zaměřuje na podpůrná opatření a jejich mechanismy ke zvýšení školní úspěšnosti těchto žáků. Teoretická část vymezuje legislativu spojenou s rovným a spravedlivým přístupem ke vzdělání a sociálním znevýhodněním. Dále se věnuje rodině, jakožto hlavnímu determinantu sociálního znevýhodnění a představuje jednotlivá podpůrná opatření sloužící k podpoře sociálně znevýhodněných žáků. Praktickou část tvoří kvantitativní výzkumné šetření zaměřené na zjišťování názorů pedagogů na využívání podpůrných opatření a jejich mechanismy ve vztahu k romským žákům.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of education of socially disadvantaged pupils in the Czech republic, specifically focuses on support measures and their mechanism to increase the school success of socially disadvantaged pupils. The theoretical part defines legislation related to equal and fair access in education and social disadvantage. Furthermore, it focuses on family as the main determinant of social disadvantage and presents measures to increase the school success of socially disadvantaged pupils. The practical part consists of a quantitative research survey and tries to find out opinions of teachers on the use of the support measures and their mechanisms in relation to Roma pupils.
Socially disadvantaged pupil, support measures, inclusive education, equal acces, Roma pupils.
Rozsah průvodní práce
66 s. (96 709)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v České republice, konkrétně se zaměřuje na podpůrná opatření a jejich mechanismy ke zvýšení školní úspěšnosti těchto žáků. Teoretická část vymezuje legislativu spojenou s rovným a spravedlivým přístupem ke vzdělání a sociálním znevýhodněním. Dále se věnuje rodině, jakožto hlavnímu determinantu sociálního znevýhodnění a představuje jednotlivá podpůrná opatření sloužící k podpoře sociálně znevýhodněných žáků. Praktickou část tvoří kvantitativní výzkumné šetření zaměřené na zjišťování názorů pedagogů na využívání podpůrných opatření a jejich mechanismy ve vztahu k romským žákům.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of education of socially disadvantaged pupils in the Czech republic, specifically focuses on support measures and their mechanism to increase the school success of socially disadvantaged pupils. The theoretical part defines legislation related to equal and fair access in education and social disadvantage. Furthermore, it focuses on family as the main determinant of social disadvantage and presents measures to increase the school success of socially disadvantaged pupils. The practical part consists of a quantitative research survey and tries to find out opinions of teachers on the use of the support measures and their mechanisms in relation to Roma pupils.
Socially disadvantaged pupil, support measures, inclusive education, equal acces, Roma pupils.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti legislativy týkající se vzdělávání v ČR, sociálního znevýhodnění a metod práce se žáky se sociálním znevýhodněním.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti legislativy týkající se vzdělávání v ČR, sociálního znevýhodnění a metod práce se žáky se sociálním znevýhodněním.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
BASL, Josef, Petr MATĚJŮ a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004.
Školství: školy a školská zařízení, školský zákon a vyhlášky, pedagogičtí pracovníci, vysoké školství, výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče : podle stavu k 15.9.2008. Ostrava: Sagit, 2008, 464 s. ÚZ : úplné znění. ISBN 978-80-7208-698-6.
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
BENDL, Stanislav, Jaroslava HANUŠOVÁ a Marie LINKOVÁ. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016, 108 s. ISBN 978-80-7387-703-3.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
BASL, Josef, Petr MATĚJŮ a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004.
Školství: školy a školská zařízení, školský zákon a vyhlášky, pedagogičtí pracovníci, vysoké školství, výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče : podle stavu k 15.9.2008. Ostrava: Sagit, 2008, 464 s. ÚZ : úplné znění. ISBN 978-80-7208-698-6.
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
BENDL, Stanislav, Jaroslava HANUŠOVÁ a Marie LINKOVÁ. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016, 108 s. ISBN 978-80-7387-703-3.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále se zaměřila na popis praktické části práce. Studentka uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle a představila výzkumný soubor. Následně se zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky k obhajobě z posudků a na otázky členů komise. Členové komise práci hodnotili kladně a ocenili volbu tématu. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.