Tato práce je zaměřena na profesní orientaci romských žáků v České republice. V teoretické části jsou vymezeny historické a kulturní vzorce chování romské menšiny. Praktická část práce je zaměřena na romské žáky základních škol, kteří se nyní nachází v situaci, kdy se rozhodují o svém budoucím profesním zaměření. Dotazníkové šetření zkoumá, jaký mají žáci vztah k budoucímu vzdělávání a budoucí pracovní profesi, dále jakým směrem se bude jejich profesní cesta ubírat a jaké jsou nejsilnější faktory ovlivňující tahle rozhodnutí.
Anotace v angličtině
This work is aimed at vocational orientation of Romany pupils in Czech Republic. The theoretical part defines historical and cultural patterns of behavior of the Roma mi-nority. The practical part of the thesis is focused on Roma pupils of primary schools, who are now in a situation where they decide on their future professional orientation. The que-stionnaire survey examines what relationship are pupils in to future education and future occupational professions, what their career paths will be, and what are the most powerful factors influencing these decisions.
Klíčová slova
Rom, vzdělávání, profesní orientace
Klíčová slova v angličtině
Romany, education, professional orientation
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na profesní orientaci romských žáků v České republice. V teoretické části jsou vymezeny historické a kulturní vzorce chování romské menšiny. Praktická část práce je zaměřena na romské žáky základních škol, kteří se nyní nachází v situaci, kdy se rozhodují o svém budoucím profesním zaměření. Dotazníkové šetření zkoumá, jaký mají žáci vztah k budoucímu vzdělávání a budoucí pracovní profesi, dále jakým směrem se bude jejich profesní cesta ubírat a jaké jsou nejsilnější faktory ovlivňující tahle rozhodnutí.
Anotace v angličtině
This work is aimed at vocational orientation of Romany pupils in Czech Republic. The theoretical part defines historical and cultural patterns of behavior of the Roma mi-nority. The practical part of the thesis is focused on Roma pupils of primary schools, who are now in a situation where they decide on their future professional orientation. The que-stionnaire survey examines what relationship are pupils in to future education and future occupational professions, what their career paths will be, and what are the most powerful factors influencing these decisions.
Klíčová slova
Rom, vzdělávání, profesní orientace
Klíčová slova v angličtině
Romany, education, professional orientation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výchovného poradenství, multikulturního vzdělávání a profesní orientace žáků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výchovného poradenství, multikulturního vzdělávání a profesní orientace žáků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. a kol. Romové a pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000. ISBN 80-902461-3-3.
BALVÍN, J. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno 2005. ISBN 80-86633-37-3.
Romové v České republice. Praha: SOCIOKLUB, 1999. ISBN 80-902260-7-8.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0277-0.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. a kol. Romové a pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000. ISBN 80-902461-3-3.
BALVÍN, J. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno 2005. ISBN 80-86633-37-3.
Romové v České republice. Praha: SOCIOKLUB, 1999. ISBN 80-902260-7-8.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0277-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zahajila obhajobu úvodem do teoretické části. Dále se soustředila na vymezení metodologie výzkumu. Potom představila jednotlivé výsledky výzkumu. Diskuze komise nad jednotlivými výsledky, studentka adekvátně reagovala na průběžné dotazy. Následně studentka uvedla shrnutí výzkumu. Odpověděla také na otázky k obhajobě stanovených v posudcích práce. Komise poukazala na zajimavost tématu.