Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku rizikové on-line komunikace a seznamování s neznámými lidmi v prostředí internetu z pohledu žáků 8. a 9. ročníku 2. stupně ZŠ. Za-bývá se tedy novým internetovým jevem zvaným kybergrooming. Teoretická část bakalář-ské práce se nejprve zabývá vymezením pojmu kybergrooming, etapami, obětmi a pachateli kybergroomingu. V dalších částech je věnována pozornost sociálním sítím, jejich pro-střednictvím může útočník také navázat kontakt s potenciální obětí.
Annotation in English
The bachelor thesis focuses on the issue of risk online communication and acquaintance with unknown people in the Internet environment from the point of view of pupils of 8th and 9th grade of elementary school. It is becoming a new internet phenomenon called cy-bernetic. The theoretical part of the bachelor thesis deals first with the definition of cyber-netics, stages, victims and cybercriminals. In the next sections attention is paid to social networks and their attacker can also establish contact with a potential victim.
Keywords
kybergrooming, on-line komunikace, pachatelé, oběti, sociální sítě
Keywords in English
cyber grooming, on-line communications, offenders, victims, social networks
Length of the covering note
65 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku rizikové on-line komunikace a seznamování s neznámými lidmi v prostředí internetu z pohledu žáků 8. a 9. ročníku 2. stupně ZŠ. Za-bývá se tedy novým internetovým jevem zvaným kybergrooming. Teoretická část bakalář-ské práce se nejprve zabývá vymezením pojmu kybergrooming, etapami, obětmi a pachateli kybergroomingu. V dalších částech je věnována pozornost sociálním sítím, jejich pro-střednictvím může útočník také navázat kontakt s potenciální obětí.
Annotation in English
The bachelor thesis focuses on the issue of risk online communication and acquaintance with unknown people in the Internet environment from the point of view of pupils of 8th and 9th grade of elementary school. It is becoming a new internet phenomenon called cy-bernetic. The theoretical part of the bachelor thesis deals first with the definition of cyber-netics, stages, victims and cybercriminals. In the next sections attention is paid to social networks and their attacker can also establish contact with a potential victim.
Keywords
kybergrooming, on-line komunikace, pachatelé, oběti, sociální sítě
Keywords in English
cyber grooming, on-line communications, offenders, victims, social networks
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální komunikace, online komunikace a kybergroomingu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální komunikace, online komunikace a kybergroomingu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-545-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KONEČNÝ, Štěpán. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5488-2.
KOPECKÝ, Kamil. Moderní trendy v e-komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-78-0.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché. ISBN 978-80-210-7527-6.
Recommended resources
HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-545-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KONEČNÝ, Štěpán. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5488-2.
KOPECKÝ, Kamil. Moderní trendy v e-komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-78-0.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché. ISBN 978-80-210-7527-6.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se zaměřila na popis praktické čísti bakalářské práce. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a představila kvantitativní výzkum. Popsala analýzu dat a věnovala se prezentaci výsledků výzkumného šetření. Následně studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.