Bakalářská práce se zabývá informovaností žáků II. stupně základních škol na Vsetínsku o problematice šikany. V teoretické části blíže charakterizuje starší školní věk, vymezuje účastníky šikany, druhy a projevy, vývojová stádia, kyberšikanu, či následky šikany, které mnohdy mohou být velmi nebezpečné. Dále se podrobně zaměřuje na prevenci šikany. Hlavním cílem praktické části je zjistit výskyt šikany a informovanost o ní u žáků II. stupně základních škol. Pro tyto účely byl zvolen kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is dealing with the awareness of students of the second grade Elemen-tary schools in Vsetín about the problematics of bullying. In the theoretical part it characte-rizes older school age, defines participators of bullying, types and manifestations, develo-pmental stages, cyberbullying, or the consequences of bullying, which can often be very dangerous. Next, it focuses on the prevention of bullying. The main objective of the practi-cal part is to find out what is the presence of bullying of students of the second grade Ele-mentary schools and if the students are well-educated on this topic. For these purposes the quantitative research was chosen in the form of a survey.
Klíčová slova
šikana, agresor, oběť, informovanost, starší školní věk, prevence
Klíčová slova v angličtině
bullying, aggressor, victim, awareness, older school age, prevention
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá informovaností žáků II. stupně základních škol na Vsetínsku o problematice šikany. V teoretické části blíže charakterizuje starší školní věk, vymezuje účastníky šikany, druhy a projevy, vývojová stádia, kyberšikanu, či následky šikany, které mnohdy mohou být velmi nebezpečné. Dále se podrobně zaměřuje na prevenci šikany. Hlavním cílem praktické části je zjistit výskyt šikany a informovanost o ní u žáků II. stupně základních škol. Pro tyto účely byl zvolen kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is dealing with the awareness of students of the second grade Elemen-tary schools in Vsetín about the problematics of bullying. In the theoretical part it characte-rizes older school age, defines participators of bullying, types and manifestations, develo-pmental stages, cyberbullying, or the consequences of bullying, which can often be very dangerous. Next, it focuses on the prevention of bullying. The main objective of the practi-cal part is to find out what is the presence of bullying of students of the second grade Ele-mentary schools and if the students are well-educated on this topic. For these purposes the quantitative research was chosen in the form of a survey.
Klíčová slova
šikana, agresor, oběť, informovanost, starší školní věk, prevence
Klíčová slova v angličtině
bullying, aggressor, victim, awareness, older school age, prevention
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany, rizikového chování a staršího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany, rizikového chování a staršího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. Pedagogika (ISV). ISBN 80-86642-08-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
VÁGNEROVÁ, Kateřina a Markéta BAJEROVÁ. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. Pedagogika (ISV). ISBN 80-86642-08-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
VÁGNEROVÁ, Kateřina a Markéta BAJEROVÁ. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zahajila obhajobu prezentaci teoretické části bakalářské práce. Poté seznamila komisi s výzkumným cílem, výzkumnými otázkami a metodologii výzkumu. Dále představiila jednotlivé výsledky z výzkumného šetření. Uvedla také doporučení pro praxi. Dále studentka odpovídala na otázky stanovené v posudcích práce. Jak byste výzkumné otázky přeformulovala? Studentka dotaz zodpověděla.