Bakalářská práce se zabývá problematikou informovanosti učitelů základních škol o inkluzivním vzdělávání. Teoretická část se zabývá teoretickými východisky v oblasti inkluze, charakterizuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu docházky na běžnou základní školu a dále se zaměřuje na učitelskou profesi v podmínkách základního školství. Empirická část je zaměřena na zjištění informovanosti učitelů základních škol ve Zlínském kraji o inkluzivním vzdělávání. Data byla získána prostřednictvím dotazníku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problems of awareness of primary school teachers about inclusive education. The theoretical part deals with the theoretical bases in the field of inclusion, describes the special educational needs of students in the context of primary school attendance and is also focused on pedagogue profession in conditions of primary schools. Practical part of this thesis is focused on survey about inclusive education awareness of primary school teachers in the Zlín Region. Data was obtained by questionnaires.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, učitel základní školy, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, students with special educational needs, teacher of primary school, quantitative research
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou informovanosti učitelů základních škol o inkluzivním vzdělávání. Teoretická část se zabývá teoretickými východisky v oblasti inkluze, charakterizuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu docházky na běžnou základní školu a dále se zaměřuje na učitelskou profesi v podmínkách základního školství. Empirická část je zaměřena na zjištění informovanosti učitelů základních škol ve Zlínském kraji o inkluzivním vzdělávání. Data byla získána prostřednictvím dotazníku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problems of awareness of primary school teachers about inclusive education. The theoretical part deals with the theoretical bases in the field of inclusion, describes the special educational needs of students in the context of primary school attendance and is also focused on pedagogue profession in conditions of primary schools. Practical part of this thesis is focused on survey about inclusive education awareness of primary school teachers in the Zlín Region. Data was obtained by questionnaires.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, učitel základní školy, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, students with special educational needs, teacher of primary school, quantitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školní inkluze, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a učitelské profese.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včerně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školní inkluze, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a učitelské profese.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včerně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-213-4.
LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-213-4.
LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla teoretická východiska práce. Dále se soustředila na praktickou část bakalářské práce, kde uvedla metodologii výzkumu. Následně prezentovala hlavní zjištění vyplývající z výzkumného šetření. Uvedla také závěry z výzkumného šetření a doporučení pro praxi. Dotazy komise na základě posudků: Jaký je aplikační rozměr Vaši práce? Studentka dotaz zodpověděla. Jaké jiné legislativní změny by vedly k realizaci inkluze? Studentka dotaz částečně zodpověděla.Četla jste i jiné práce na toto téma? Studentka dotaz nezodpověděla.\par\par