Diplomová práce se zabývá ekologií jako jedním z nástrojů sociální pedagogiky a zaměřuje se na zjištění ekologické gramotnosti studentů tohoto oboru. V teoretické části charakte-rizuje ekologii jako vědu o životním prostředí pohledem vybraných humanitních disciplín, jimiž prostupuje. Dále popisuje environmentální vzdělávání, jenž by mělo být nedílnou součástí sociální pedagogiky, v níž se rovněž odráží globální problémy společnosti včetně problémů ekologických. Postihuje rovněž otázku trvale udržitelného rozvoje, včetně vý-chodisek a charakteristiky jeho náplně. V praktické části se práce věnuje výzkumu z cílem zjistit ekologickou gramotnost u studentů sociální pedagogiky, k čemuž využívá osvědče-nou empirickou metodu v podobě dotazníku NEP v jeho rozšířené podobě, který měří proenvironmetální postoje a jednání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with ecology as one of the instruments of social pedagogy and focuses on finding environmental literacy of students in this field. The theoretical part cha-racterizes ecology as an environmental science through the view of the selected humanities through which it penetrates. It also describes environmental education, which should be an integral part of social pedagogy, which also reflects global societal problems, including environmental issues. It also affects the issue of sustainable development, including the outlook and the characteristics of its content. In the practical part, the work is devoted to research in order to find out the environmental literacy of the students of social pedagogy. For this reason, it uses the best empirical method in the form of a NEP questionnaire in its extended form, measuring proenvironmetal attitudes and behavior.
Klíčová slova
ekologie, životní prostředí, environmentální vzdělávání, globalizace, ekologická gramotnost
Diplomová práce se zabývá ekologií jako jedním z nástrojů sociální pedagogiky a zaměřuje se na zjištění ekologické gramotnosti studentů tohoto oboru. V teoretické části charakte-rizuje ekologii jako vědu o životním prostředí pohledem vybraných humanitních disciplín, jimiž prostupuje. Dále popisuje environmentální vzdělávání, jenž by mělo být nedílnou součástí sociální pedagogiky, v níž se rovněž odráží globální problémy společnosti včetně problémů ekologických. Postihuje rovněž otázku trvale udržitelného rozvoje, včetně vý-chodisek a charakteristiky jeho náplně. V praktické části se práce věnuje výzkumu z cílem zjistit ekologickou gramotnost u studentů sociální pedagogiky, k čemuž využívá osvědče-nou empirickou metodu v podobě dotazníku NEP v jeho rozšířené podobě, který měří proenvironmetální postoje a jednání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with ecology as one of the instruments of social pedagogy and focuses on finding environmental literacy of students in this field. The theoretical part cha-racterizes ecology as an environmental science through the view of the selected humanities through which it penetrates. It also describes environmental education, which should be an integral part of social pedagogy, which also reflects global societal problems, including environmental issues. It also affects the issue of sustainable development, including the outlook and the characteristics of its content. In the practical part, the work is devoted to research in order to find out the environmental literacy of the students of social pedagogy. For this reason, it uses the best empirical method in the form of a NEP questionnaire in its extended form, measuring proenvironmetal attitudes and behavior.
Klíčová slova
ekologie, životní prostředí, environmentální vzdělávání, globalizace, ekologická gramotnost
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z ekologie, environmentálního vzdělávání a životního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z ekologie, environmentálního vzdělávání a životního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ATTFILED, Robin. Ethics of the Global Environment. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2015. ISBN 978-0748654819.
SOUKUP, Václav. Antropologie - Teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8.
ORTOVÁ, Jitka. Kulturní a sociální ekologie I. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-224-9.
MOLDAN, Bedřich. Příroda a civilizace. Praha: SPN, 1997. ISBN 80-04-26434-4.
BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 1999. ISBN 80-86073-52-1.
Seznam doporučené literatury
ATTFILED, Robin. Ethics of the Global Environment. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2015. ISBN 978-0748654819.
SOUKUP, Václav. Antropologie - Teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8.
ORTOVÁ, Jitka. Kulturní a sociální ekologie I. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-224-9.
MOLDAN, Bedřich. Příroda a civilizace. Praha: SPN, 1997. ISBN 80-04-26434-4.
BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 1999. ISBN 80-86073-52-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval zdůvodnění volby tématu. Stručně predstavil základní teoretická východiska práce. Dále prezentoval výzkumné cíle práce, vymezil výzkumné otázky. Prezentoval výzkumný soubor a výzkumnou metodu. Následně seznamil komisi s nejdůležitějšími výsledky výzkumu a závěry práce. Student odpověděl na otázky vedoucího a oponenta diplomové práce. Komise neměla doplňující dotazy.\par