Diplomová práce se zabývá fenoménem kyberšikany u žáků druhého stupně základních škol. Jejím cílem je zjistit, jaké s ní mají žáci zkušenosti a také zda kontrola ze strany rodičů a čas strávený online s jejich zkušenostmi souvisí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na přiblížení světa, v němž dominují informační a komunikační technologie, zabývá se vymezením kyberšikany, jejích forem a profilů jednotlivých aktérů. To vše se odráží ve světle tradiční šikany. Pozornost se dále soustředí na možnosti preventivních opatření a intervenci ze strany rodičů a školy s přihlédnutím ke konkrétním vyrovnávacím strategiím. Praktická část prezentuje výsledky kvantitativního výzkumu, které statisticky vyhodnocuje, analyzuje a interpretuje.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the phenomenon of cyberbullying among upper primary school children. Its goal is to find out what experience the children have with the cyberbullying and whether parental control and time spent online are related with their experience. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part focuses on an idea of world where the information and communication technologies dominates. It deals with definition of cyberbullying its forms and profiles of individual participants. All this is reflected in the light of traditional bullying. Attention will also be focused on the possibility of preventive measures and intervention by parents and schools with considerations of particular coping strategies. The practical part presents the results of quantitative research which is statistically evaluated, analyzed and interpreted.
Diplomová práce se zabývá fenoménem kyberšikany u žáků druhého stupně základních škol. Jejím cílem je zjistit, jaké s ní mají žáci zkušenosti a také zda kontrola ze strany rodičů a čas strávený online s jejich zkušenostmi souvisí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na přiblížení světa, v němž dominují informační a komunikační technologie, zabývá se vymezením kyberšikany, jejích forem a profilů jednotlivých aktérů. To vše se odráží ve světle tradiční šikany. Pozornost se dále soustředí na možnosti preventivních opatření a intervenci ze strany rodičů a školy s přihlédnutím ke konkrétním vyrovnávacím strategiím. Praktická část prezentuje výsledky kvantitativního výzkumu, které statisticky vyhodnocuje, analyzuje a interpretuje.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the phenomenon of cyberbullying among upper primary school children. Its goal is to find out what experience the children have with the cyberbullying and whether parental control and time spent online are related with their experience. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part focuses on an idea of world where the information and communication technologies dominates. It deals with definition of cyberbullying its forms and profiles of individual participants. All this is reflected in the light of traditional bullying. Attention will also be focused on the possibility of preventive measures and intervention by parents and schools with considerations of particular coping strategies. The practical part presents the results of quantitative research which is statistically evaluated, analyzed and interpreted.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice kyberšikany, jejích účastníků a úloze sociálního pedagoga v této oblasti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice kyberšikany, jejích účastníků a úloze sociálního pedagoga v této oblasti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6374-7.
HOLLÁ, Katarína. Sexting a kyberšikana. Bratislava: Iris, 2016. ISBN 978-80-8153-061-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-210-7527-6.
VAŠUTOVÁ, Maria. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6374-7.
HOLLÁ, Katarína. Sexting a kyberšikana. Bratislava: Iris, 2016. ISBN 978-80-8153-061-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-210-7527-6.
VAŠUTOVÁ, Maria. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se zaměřila na popis výzkumné strategie. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a hypotézy. Členové komise se doptávali na formulaci hypotéz. Představen byl výzkumný soubor, způsob sběru dat a analýza dat. Následně se studentka věnovala prezentaci výsledků výzkumného šetření. Zodpovězeny byly otázky z posudků. Členové komise se dále doptávali na některé závěry výzkumu a na vymezení kyberšikany (a na vymezení intenzity kyberšikany). Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Studentka dále odpovídala na otázky z posudků. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravena. \par \par\par \par\par\par