Diplomová práce pod názvem Vnímání žákovské diverzity v inkluzivním
vzdělávání pohledem jejich rodičů se snaží přiblížit aktuální téma, které je inkluzivní
pedagogika. Teoretická část pracuje s pojmy, jako je inkluze nebo integrace, které jsou
nedílnými součástmi tohoto tématu. Práce je koncipována z pohledu rodičů, jelikož v naší společnosti existuje mnoho dětí se vzdělávacími potřebami a je důležité si uvědomit, že i jejich potřeby jsou součástí naší společenské reality. Je potřeba si uvědomit, s jakými druhy žákovské diverzity se můžeme setkat v prostředí škol. Všechny tyto aspekty jsou důležité jak v rámci vnímání jak pohledem rodičů, učitelů nebo kolektivu s ohledem na dítě se
speciálními vzdělávacími potřebami.
Cílem práce je zjistit, jak se inkluzivní pedagogika v českých školách vyvíjí, zda naplňuje očekávání rodičů a jejich dětí nebo funguje dle principů, které nabízí. Praktická část je
zpracována kvalitativním výzkumem, pro design výzkumu byla použita interpretativní
fenomenologická analýza.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called Perception of Pupils' Diversity in Inclusive Education through their Parents' Eyes focuses on up-to-date topic that is inclusive pedagogy. The theoretical part works with concepts such as inclusion or integration that are integral parts of this topic. The work is conceived from the parents' point of view because there are many children with educational needs in our society and it is important to realize that their needs are also part of our social reality. It is necessary to realize which kinds of pupils' diversity we can meet at schools. All these aspects are important both in parenting perception and in the view of teachers or colleagues with regard to a child with special educational needs. The theoretical part also deals with pupils'diversity and environment where the child lives.
The aim of the thesis is to find out how inclusive education at Czech schools evolves, me-ets the expectations of parents and their children or works according to the principles it offers. The practical part is processed by qualitative research, for the research design inter-pretative phenomenological analysis was used.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní pedagogika, integrace, legislativa, žákovská diverzita, speciální vzdělá-vací potřeby, učitel, rodina, žák, spolupráce, prostředí školy
Klíčová slova v angličtině
inclusion, inclusive pedagogy, integration, legislation, pupil diversity, special educational needs, teacher, family, pupil, cooperation, school environment
Rozsah průvodní práce
117 s. (227 690 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pod názvem Vnímání žákovské diverzity v inkluzivním
vzdělávání pohledem jejich rodičů se snaží přiblížit aktuální téma, které je inkluzivní
pedagogika. Teoretická část pracuje s pojmy, jako je inkluze nebo integrace, které jsou
nedílnými součástmi tohoto tématu. Práce je koncipována z pohledu rodičů, jelikož v naší společnosti existuje mnoho dětí se vzdělávacími potřebami a je důležité si uvědomit, že i jejich potřeby jsou součástí naší společenské reality. Je potřeba si uvědomit, s jakými druhy žákovské diverzity se můžeme setkat v prostředí škol. Všechny tyto aspekty jsou důležité jak v rámci vnímání jak pohledem rodičů, učitelů nebo kolektivu s ohledem na dítě se
speciálními vzdělávacími potřebami.
Cílem práce je zjistit, jak se inkluzivní pedagogika v českých školách vyvíjí, zda naplňuje očekávání rodičů a jejich dětí nebo funguje dle principů, které nabízí. Praktická část je
zpracována kvalitativním výzkumem, pro design výzkumu byla použita interpretativní
fenomenologická analýza.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called Perception of Pupils' Diversity in Inclusive Education through their Parents' Eyes focuses on up-to-date topic that is inclusive pedagogy. The theoretical part works with concepts such as inclusion or integration that are integral parts of this topic. The work is conceived from the parents' point of view because there are many children with educational needs in our society and it is important to realize that their needs are also part of our social reality. It is necessary to realize which kinds of pupils' diversity we can meet at schools. All these aspects are important both in parenting perception and in the view of teachers or colleagues with regard to a child with special educational needs. The theoretical part also deals with pupils'diversity and environment where the child lives.
The aim of the thesis is to find out how inclusive education at Czech schools evolves, me-ets the expectations of parents and their children or works according to the principles it offers. The practical part is processed by qualitative research, for the research design inter-pretative phenomenological analysis was used.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní pedagogika, integrace, legislativa, žákovská diverzita, speciální vzdělá-vací potřeby, učitel, rodina, žák, spolupráce, prostředí školy
Klíčová slova v angličtině
inclusion, inclusive pedagogy, integration, legislation, pupil diversity, special educational needs, teacher, family, pupil, cooperation, school environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti systému vzdělávání, různorodosti žáků a jejich přizpůsobení v rámci inkluzivního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti systému vzdělávání, různorodosti žáků a jejich přizpůsobení v rámci inkluzivního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 270 s. ISBN 978-80-210-8140-6.
ČAPEK, Robert, Marek LAUERMANN, Irena PŘÍKAZSKÁ, Miroslav VOSMIK a Jan VYHNÁLEK. Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Praha: Raabe, 2017, 116 s. Dobrá škola. Třídní učitel II. ISBN 978-80-7496-295-0.
GAJDOŠOVÁ, Eva. Školská psychológia a školský psychológ pre 21. storočie. Žilina: Eurokódex, 2015, 247 s. ISBN 978-80-8155-056-0.
POHNĚTALOVÁ, Yveta. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 178 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-626-1.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011, 348 s. ISBN 978-80-246-1911-8.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 270 s. ISBN 978-80-210-8140-6.
ČAPEK, Robert, Marek LAUERMANN, Irena PŘÍKAZSKÁ, Miroslav VOSMIK a Jan VYHNÁLEK. Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Praha: Raabe, 2017, 116 s. Dobrá škola. Třídní učitel II. ISBN 978-80-7496-295-0.
GAJDOŠOVÁ, Eva. Školská psychológia a školský psychológ pre 21. storočie. Žilina: Eurokódex, 2015, 247 s. ISBN 978-80-8155-056-0.
POHNĚTALOVÁ, Yveta. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 178 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-626-1.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011, 348 s. ISBN 978-80-246-1911-8.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vymezila teoretická východiska práce, představila výzkumnou strategii, vymezila výzkumný soubor, techniku sběru dat. Následně prezentovala výsledky výzkumu. Studentka se dále podrobně věnovala interpretaci jednotlivých výsledků. Uvedla doporučení pro praxi. Studentka zodpověděla otázky vedoucího práce a oponenta práce. Komise neměla další dotazy.