Diplomová práce se zabývá problematikou využití digitálních technologií na středních školách. Teoretická část se zaměřuje na popis digitálních technologií, stručnou historii, možnosti jejich využití v běžném životě i ve vzdělávání, dále vysvětluje pojem digitální gramotnost a její význam ve společnosti a poukazuje na rozdíly mezi středními školami ve využití digitálních technologií. Praktická část se zaměřuje na kvantitativní výzkum provedený dotazníkovým šetřením.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis is focused on utilization of digital technologies at secondary schools. The theoretical section is focused on the description of digital technologies, brief history, possibilities of their use in daily life as well as in education, then it is focused on explanation the term digital literacy and its significance in society and it refers to the differences between secondary schools in utilization of digital technologies. The practical section is focused on quantitative research by a questionnaire survey.
Klíčová slova
digitální technologie, informačně-komunikační technologie, digitální technologie ve vzdělání, e-learning, digitální gramotnost, střední škola
Klíčová slova v angličtině
digital technologies, information and communication technologies, digital technology in education, e-learning, digital literacy, secondary school
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou využití digitálních technologií na středních školách. Teoretická část se zaměřuje na popis digitálních technologií, stručnou historii, možnosti jejich využití v běžném životě i ve vzdělávání, dále vysvětluje pojem digitální gramotnost a její význam ve společnosti a poukazuje na rozdíly mezi středními školami ve využití digitálních technologií. Praktická část se zaměřuje na kvantitativní výzkum provedený dotazníkovým šetřením.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis is focused on utilization of digital technologies at secondary schools. The theoretical section is focused on the description of digital technologies, brief history, possibilities of their use in daily life as well as in education, then it is focused on explanation the term digital literacy and its significance in society and it refers to the differences between secondary schools in utilization of digital technologies. The practical section is focused on quantitative research by a questionnaire survey.
Klíčová slova
digitální technologie, informačně-komunikační technologie, digitální technologie ve vzdělání, e-learning, digitální gramotnost, střední škola
Klíčová slova v angličtině
digital technologies, information and communication technologies, digital technology in education, e-learning, digital literacy, secondary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti aplikace digitálních technologií ve vzdělávání, digitální gramotnosti a diferenciace jejich využívání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti aplikace digitálních technologií ve vzdělávání, digitální gramotnosti a diferenciace jejich využívání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti: nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015. Studie. ISBN 978-80-7419-231-9.
WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. díl. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.
WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 2. díl. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.
Seznam doporučené literatury
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti: nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015. Studie. ISBN 978-80-7419-231-9.
WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. díl. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.
WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 2. díl. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil základní teoretická východiska své diplomové práce. Blíže seznamil komisi s výzkumným problémem, prezentoval dílčí výzkumné cíle. Následně se student věnoval analýze a interpretaci dat. Student prezentoval základní zjištění vyplývající z výzkumného šetření. Zodpověděl otázky uvedené v posudcích práce. \par
Dotazy: Kde jste dělal výzkum? Porovnával jste výzkum s něčím jiným? Student zodpověděl na dotazy komise. Komise neměla další dotazy.\par