Předmětem bakalářské práce je zjistit rozdíly v motivaci žáků ke studiu na různých typech středních škol. První kapitola teoretické části se zabývá základním vymezením pojmu moti-vace, druhá kapitola se zaměřuje na motivace ve školním prostředí. Přibližuje motivaci ke studiu, prvky ovlivňující motivaci k učení, vliv učitele na motivaci žáka a hodnotovou ori-entaci v osobnosti žáka. Třetí kapitola teoretické části se věnuje psychologické charakteris-tice žáka střední školy. Čtvrtá kapitola seznamuje čtenáře s vyšším sekundárním stupněm vzdělávání v České republice. Stěžejní je praktická část zabývající se vyhodnocením dotaz-níkového šetření, kde jsou rozebrány jednotlivé motivační prvky mající vliv na motivaci žáka ke studiu. Závěrem je provedeno shrnutí a vyhodnocení dosažených výsledků.
Anotace v angličtině
The subject of bachelor thesis is to find differences in the motivation of pupils to study at different types of secondary schools. The first chapter of the theoretical part deals with the basic definition of the concept of motivation, second chapter focuses on motivation in the school environment. The motivational approach study, elements influencing motivation to learn, teacher's influence on pupil's motivation, and value orientation in pupil's personality. The third chapter of the theoretical part devotes to psychological characteristic of a secon-dary school pupil. The fourth chapter introduces readers with higher secondary education in the Czech Republic. The most important component is dealing with the evaluation of the questionnaire survey, where an individual's motivational elements influencing the pupil's motivation to study are analyzed. Evaluation of the results and recommendations for practice are summarized in the final part.
Klíčová slova
motivace, motivace ve školním prostředí, střední škola, gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště
Klíčová slova v angličtině
Motivation, Motivation in School Environment, Secondary School, Secondary General School, Secondary Technical School, Secondary Vocational School
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce je zjistit rozdíly v motivaci žáků ke studiu na různých typech středních škol. První kapitola teoretické části se zabývá základním vymezením pojmu moti-vace, druhá kapitola se zaměřuje na motivace ve školním prostředí. Přibližuje motivaci ke studiu, prvky ovlivňující motivaci k učení, vliv učitele na motivaci žáka a hodnotovou ori-entaci v osobnosti žáka. Třetí kapitola teoretické části se věnuje psychologické charakteris-tice žáka střední školy. Čtvrtá kapitola seznamuje čtenáře s vyšším sekundárním stupněm vzdělávání v České republice. Stěžejní je praktická část zabývající se vyhodnocením dotaz-níkového šetření, kde jsou rozebrány jednotlivé motivační prvky mající vliv na motivaci žáka ke studiu. Závěrem je provedeno shrnutí a vyhodnocení dosažených výsledků.
Anotace v angličtině
The subject of bachelor thesis is to find differences in the motivation of pupils to study at different types of secondary schools. The first chapter of the theoretical part deals with the basic definition of the concept of motivation, second chapter focuses on motivation in the school environment. The motivational approach study, elements influencing motivation to learn, teacher's influence on pupil's motivation, and value orientation in pupil's personality. The third chapter of the theoretical part devotes to psychological characteristic of a secon-dary school pupil. The fourth chapter introduces readers with higher secondary education in the Czech Republic. The most important component is dealing with the evaluation of the questionnaire survey, where an individual's motivational elements influencing the pupil's motivation to study are analyzed. Evaluation of the results and recommendations for practice are summarized in the final part.
Klíčová slova
motivace, motivace ve školním prostředí, střední škola, gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště
Klíčová slova v angličtině
Motivation, Motivation in School Environment, Secondary School, Secondary General School, Secondary Technical School, Secondary Vocational School
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti motivace, motivace ke studiu a vzdělávacího systému v ČR.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření a metod statistické analýzy dat.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti motivace, motivace ke studiu a vzdělávacího systému v ČR.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření a metod statistické analýzy dat.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Seznam doporučené literatury
COWAN, John. Motivating students to learn - By Jere Brophy. British Journal of Educational Technology [online]. 2010, 41(6), E160-E160. ISSN 00071013.
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 333 s. ISBN 978-80-262-0870-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1997. ISBN 978-80-200-0592-2.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-092-7.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
COWAN, John. Motivating students to learn - By Jere Brophy. British Journal of Educational Technology [online]. 2010, 41(6), E160-E160. ISSN 00071013.
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 333 s. ISBN 978-80-262-0870-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1997. ISBN 978-80-200-0592-2.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-092-7.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci včetně prezentace výsledků výzkumu. Vedoucí práce poukázal na vhodné statistické zpracování dat ve výzkumné části. Oponent práce hodnotil teoretickou část práce spíše jako sled definic bez větší návaznosti na praktickou část. Oceňuje studentku, že dokázala propojit výsledky s jinými podobnými výzkumy a poukazuje na využití analýzy rozptylu. Otázky z posudků studentka dokázala adekvátně zodpovědět, prokázala přípravu na obhajobu.