Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Zaměřuje se na zapojování rodičů do činností mateřské školy. Teoretická část se zabývá typologií rodin, spoluprací mezi MŠ a rodinou, vzájemnými vztahy a zapojováním rodin do činností mateřské školy. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí polostrukturovaného inter-view s rodiči. Odkrývá, jak probíhá zapojování rodin do činností mateřské školy ve městě a na vesnici.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has a theretical and also an empirical character. Its main focus is on engaging parents to the activities at nursery school. The teoretical part describes a typology of family, cooperation between nursery school and family, their mutual relationships and engaging families to the activities at nursery school. In the practical part we can find a qua-litative research based on semi-structured interview with parents. It helps to uncover how much are parents participating on activities at th nursery school in a city and in a village.
Klíčová slova
rodič, vztahy mezi učitelem a rodičem, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
parent, relation between teacher and perent, cooperation
Rozsah průvodní práce
56 (88 635)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Zaměřuje se na zapojování rodičů do činností mateřské školy. Teoretická část se zabývá typologií rodin, spoluprací mezi MŠ a rodinou, vzájemnými vztahy a zapojováním rodin do činností mateřské školy. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí polostrukturovaného inter-view s rodiči. Odkrývá, jak probíhá zapojování rodin do činností mateřské školy ve městě a na vesnici.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has a theretical and also an empirical character. Its main focus is on engaging parents to the activities at nursery school. The teoretical part describes a typology of family, cooperation between nursery school and family, their mutual relationships and engaging families to the activities at nursery school. In the practical part we can find a qua-litative research based on semi-structured interview with parents. It helps to uncover how much are parents participating on activities at th nursery school in a city and in a village.
Klíčová slova
rodič, vztahy mezi učitelem a rodičem, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
parent, relation between teacher and perent, cooperation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k typologii rodin s předškoláky.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti zapojování rodin do činností mateřské školy, jejich spolupráce a budování vzájemných vztahů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k typologii rodin s předškoláky.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti zapojování rodin do činností mateřské školy, jejich spolupráce a budování vzájemných vztahů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
EPSTEIN, Joyce Levy. School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools, CO: Westview Press, 2011. ISBN 978-08-133-4447-8.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet, Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
RABUŠICOVÁ, Milada a kol. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 978-80-2103-598-0.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
EPSTEIN, Joyce Levy. School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools, CO: Westview Press, 2011. ISBN 978-08-133-4447-8.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet, Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
RABUŠICOVÁ, Milada a kol. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 978-80-2103-598-0.
Přílohy volně vložené
1 rozhovor, 1 informovaný souhlas
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci souvisle. Výsledky výzkumu studentka interpretovala zřetelně, avšak jedna kategorie v prezentaci ve výsledcích výzkumu nebyla uvedena. V prezentaci byla doporučení pro praxi mateřských škol prezentována velmi nepřehledně. Vedoucí a oponent práce se shodují na tom, že práci hodnotí jako zajímavou. Získaná data jsou ale velmi povrchní a očekávaná úroveň interpretace dat nebyla dosažena. Problematické jsou také některé formální nedostatky práce. Studentka dokázala následně v diskuzi reagovat na doplňující otázky komise.