Bakalářská práce je zaměřena na identifikaci využívání aktivizujících metod ve výuce na střední škole v předmětu ekonomie. Cílem této práce je analýza interakce učitele a žáků z hlediska vyučovacích metod a popis postoje žáků k aktivizujícím metodám ve výuce. Pro dosažení cíle je autorem realizován kvantitativní pedagogický výzkum, v němž bylo použito pozorování výuky a záznam jednotlivých využitých metod a vyhodnocen sémantický diferenciál postojů žáků k těmto využitým metodám. Zpracováním získaných dat v tabulkovém procesoru jsou výsledky interpretovány v strukturovaném členění ve slovní, tabulkové a jinak grafické podobě. Na základě výsledků jsou formulována doporučení k využitelnosti výzkumu v pedagogické praxi na střední škole.
Annotation in English
The bachelor thesis is focused on identifying the use of activating methods in teaching at high school in the subject of economics. The aim of this work is to analyze the interaction of teacher and pupils in terms of teaching methods and to describe the attitudes of pupils to activating methods in teaching. In order to achieve the goal, the author realizes quantitative pedagogical research, which used the observation of the teaching and recording of the individual methods used and evaluated the semantic differentiality of the attitudes of the pupils towards these used methods. Processing the data obtained in a spreadsheet processor results are interpreted in a structured division in word, spreadsheet, and graphical form. On the basis of the results, recommendations on the usability of research in pedagogical practice at high school are formulated.
Bakalářská práce je zaměřena na identifikaci využívání aktivizujících metod ve výuce na střední škole v předmětu ekonomie. Cílem této práce je analýza interakce učitele a žáků z hlediska vyučovacích metod a popis postoje žáků k aktivizujícím metodám ve výuce. Pro dosažení cíle je autorem realizován kvantitativní pedagogický výzkum, v němž bylo použito pozorování výuky a záznam jednotlivých využitých metod a vyhodnocen sémantický diferenciál postojů žáků k těmto využitým metodám. Zpracováním získaných dat v tabulkovém procesoru jsou výsledky interpretovány v strukturovaném členění ve slovní, tabulkové a jinak grafické podobě. Na základě výsledků jsou formulována doporučení k využitelnosti výzkumu v pedagogické praxi na střední škole.
Annotation in English
The bachelor thesis is focused on identifying the use of activating methods in teaching at high school in the subject of economics. The aim of this work is to analyze the interaction of teacher and pupils in terms of teaching methods and to describe the attitudes of pupils to activating methods in teaching. In order to achieve the goal, the author realizes quantitative pedagogical research, which used the observation of the teaching and recording of the individual methods used and evaluated the semantic differentiality of the attitudes of the pupils towards these used methods. Processing the data obtained in a spreadsheet processor results are interpreted in a structured division in word, spreadsheet, and graphical form. On the basis of the results, recommendations on the usability of research in pedagogical practice at high school are formulated.
Zpracování rámcové struktury bakalářské práce a literární rešerše k problematice výukových metod.
Zpracování teoretických východisek vč. metodologie pro pozorování výuky na střední škole a identifikaci aktivizujících výukových metod.
Formulace cílů praktické části práce a definování výzkumného souboru pro zpracování dat.
Verifikace hypotéz a interpretace zjištěných výsledků výzkumu.
Zvážení využitelnosti výsledků výzkumu v pedagogické praxi a formulace doporučení pro praxi výuky na střední škole.
Research Plan
Zpracování rámcové struktury bakalářské práce a literární rešerše k problematice výukových metod.
Zpracování teoretických východisek vč. metodologie pro pozorování výuky na střední škole a identifikaci aktivizujících výukových metod.
Formulace cílů praktické části práce a definování výzkumného souboru pro zpracování dat.
Verifikace hypotéz a interpretace zjištěných výsledků výzkumu.
Zvážení využitelnosti výsledků výzkumu v pedagogické praxi a formulace doporučení pro praxi výuky na střední škole.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu, Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika, Pro studium a praxi. Vydání 1., Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil SVĚC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
KRPÁLEK, Pavel a Katarina KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ. Didaktika ekonomických předmětů. Praha: Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1909-8.
SULLO, Robert A. Activating the Desire to Learn. Alexandria: ASCD, 2007. ISBN 978-1-4166-0423-5.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu, Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika, Pro studium a praxi. Vydání 1., Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil SVĚC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
KRPÁLEK, Pavel a Katarina KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ. Didaktika ekonomických předmětů. Praha: Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1909-8.
SULLO, Robert A. Activating the Desire to Learn. Alexandria: ASCD, 2007. ISBN 978-1-4166-0423-5.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student prezentoval svou bakalářskou práci. Vedoucí práce ocenila přístup ke zpracování teoretické i praktické části práce. Oponent práce se vyjádřil k nesrovnalostem ve využití pojmu postoj a metodologickému postupu v práci. Student odpověděl na otázky z posudků s předložením vysvětlení interpretace dat. Proběhla diskuse s komisí k problematice aktivizujících metod.