Bakalářská práce se zaměřuje na evaluaci vybraného školního vzdělávacího programu s ekonomickým zaměřením z pohledu zaměstnavatelů. Cílem je provést hodnocení jestli školní vzdělávací program reflektuje požadavky zaměstnavatelů na znalosti a dovednosti budoucích absolventů a zároveň hodnotí jestli jsou očekávané výstupy školního vzdělávacího programu naplňovány v rámci výuky. Výstupem je průnik požadavků zaměstnavatelů, obsahu školního vzdělávacího programu a získaných znalosti a dovednosti studentů během studia. Na základě těchto výstupů jsou formulovány doporučení pro zlepšení aktuální situace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on evaluation of selected school curriculum with economic focus from the point of view of employers. The aim is to assess whether the school curriculum reflects employers' demands on the knowledge and skills of prospective graduates and assesses whether the expected outcomes of the school curriculum are fulfilled within the framework of teaching. The output is the penetration of employer´s requirements, the content of the school curriculum and the acquired knowledge and skills of students during their studies. Based on these outputs, recommendations are formulated to improve the current situation.
Klíčová slova
evaluace, školní vzdělávací program, rámcový vzdělávací program, konkurenceschopnost, zaměstnavatel, trh práce, žák, učitel
Bakalářská práce se zaměřuje na evaluaci vybraného školního vzdělávacího programu s ekonomickým zaměřením z pohledu zaměstnavatelů. Cílem je provést hodnocení jestli školní vzdělávací program reflektuje požadavky zaměstnavatelů na znalosti a dovednosti budoucích absolventů a zároveň hodnotí jestli jsou očekávané výstupy školního vzdělávacího programu naplňovány v rámci výuky. Výstupem je průnik požadavků zaměstnavatelů, obsahu školního vzdělávacího programu a získaných znalosti a dovednosti studentů během studia. Na základě těchto výstupů jsou formulovány doporučení pro zlepšení aktuální situace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on evaluation of selected school curriculum with economic focus from the point of view of employers. The aim is to assess whether the school curriculum reflects employers' demands on the knowledge and skills of prospective graduates and assesses whether the expected outcomes of the school curriculum are fulfilled within the framework of teaching. The output is the penetration of employer´s requirements, the content of the school curriculum and the acquired knowledge and skills of students during their studies. Based on these outputs, recommendations are formulated to improve the current situation.
Klíčová slova
evaluace, školní vzdělávací program, rámcový vzdělávací program, konkurenceschopnost, zaměstnavatel, trh práce, žák, učitel
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace a řízení kvality na úrovni sekundárního vzdělávání.
Příprava metodiky praktické části.
Realizace průzkumu mezi potenciálními zaměstnavateli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků průzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace a řízení kvality na úrovni sekundárního vzdělávání.
Příprava metodiky praktické části.
Realizace průzkumu mezi potenciálními zaměstnavateli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků průzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FITZPATRICK, Jody L., James R. SANDERS a Blaine R. WORTHEN. Program evaluation: alternative approaches and practical guidelines. 4th ed. Boston: Pearson, 2012. ISBN 978-0-205-02734-7.
JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Milan KUBIATKO a Petr BLAŽEJ. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5705-0.
MCDAVID, James C., Irene HUSE a Laura R. L. HAWTHORN. Program evaluation and performance measurement: an introduction to practice. 2nd ed. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 978-1-4129-7831-6.
RYAN, Katherine E. a J. Bradley COUSINS. The SAGE international handbook of educational evaluation. Los Angeles: SAGE, 2009. ISBN 978-1-4129-4068-9.
RYŠKA, Radim. Kvalita škol a hodnocení výsledků vzdělávání. Vydavatelství Pedagogické fakulty, Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-7290-368-9.
Seznam doporučené literatury
FITZPATRICK, Jody L., James R. SANDERS a Blaine R. WORTHEN. Program evaluation: alternative approaches and practical guidelines. 4th ed. Boston: Pearson, 2012. ISBN 978-0-205-02734-7.
JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Milan KUBIATKO a Petr BLAŽEJ. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5705-0.
MCDAVID, James C., Irene HUSE a Laura R. L. HAWTHORN. Program evaluation and performance measurement: an introduction to practice. 2nd ed. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 978-1-4129-7831-6.
RYAN, Katherine E. a J. Bradley COUSINS. The SAGE international handbook of educational evaluation. Los Angeles: SAGE, 2009. ISBN 978-1-4129-4068-9.
RYŠKA, Radim. Kvalita škol a hodnocení výsledků vzdělávání. Vydavatelství Pedagogické fakulty, Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-7290-368-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svou bakalářskou práci, uvedl teoretická východiska pro výzkumnou část, ve které se pokusil o představení výsledků výzkumného šetření včetně návrhů a opatření pro praxi středních škol. Vedoucí práce upozornila na povrchnost v analýze dané problematiky. Oproti tomu oponent práce poukázal na komplexnost řešeného teoretického problému, ve svém posudku oceňovala kontakt s praxí. Student reagoval na otázky komise v rámci otázek z posudků.