Bakalářská práce je zaměřena na evaluaci kvality výuky odborných předmětů na střední škole. Nejprve definuje základní pojmy a objasňuje souvislosti mezi nimi, následně zjišťuje, jak hodnotí žáci konkrétní školy výuku předmětu ekonomika, jak vnímají učitele při výuce a jeho požadavky ke zkoušení. Evaluační šetření je postaveno na bázi akčního výzkumu s využitím dotazníkového šetření. Výzkumem došlo k závěru, že se žáci shodují na problémech, které se týkají určitých konkrétních oblastí. Jedná se o technické problémy při výuce, příliš velkou náročnost předmětu a mají také určité výhrady k učiteli a jeho výuce. Na druhou stranu hodnotí žáci mnoho oblastí velmi pozitivně. Přínosem práce je zjištění jak pozitivních, tak i negativních aspektů kvality výuky předmětu ekonomika z hlediska žáků a poskytnutí těchto výsledků škole, která je má možnost využít při obdobném šetření v budoucnu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focusses on quality evaluation relating to vocational subjects in secondary education. Firstly, main terms are defined and associations among them are explained. Furthermore, the goal of the thesis is dealt with, particularly, how students of a high school evaluate one of their subjects economics, how they perceive their teachers during teaching, including evaluation criteria. Questionnaire research was used for data obtaining. The research found that students give the same problems concerning particular issues. These include technical problems in teaching, and too demanding requirements of the subject. Moreover, students expressed some objection to their teacher, including his/her teaching practice. On the contrary, many issues were evaluated positively. Altogether, the thesis contributes to identification of students' attitudes to both positive and negative aspects of education in economics, and these findings have been p rovided to the school. In this way, the opportunity arises to repeat the same design of the survey in future.
Bakalářská práce je zaměřena na evaluaci kvality výuky odborných předmětů na střední škole. Nejprve definuje základní pojmy a objasňuje souvislosti mezi nimi, následně zjišťuje, jak hodnotí žáci konkrétní školy výuku předmětu ekonomika, jak vnímají učitele při výuce a jeho požadavky ke zkoušení. Evaluační šetření je postaveno na bázi akčního výzkumu s využitím dotazníkového šetření. Výzkumem došlo k závěru, že se žáci shodují na problémech, které se týkají určitých konkrétních oblastí. Jedná se o technické problémy při výuce, příliš velkou náročnost předmětu a mají také určité výhrady k učiteli a jeho výuce. Na druhou stranu hodnotí žáci mnoho oblastí velmi pozitivně. Přínosem práce je zjištění jak pozitivních, tak i negativních aspektů kvality výuky předmětu ekonomika z hlediska žáků a poskytnutí těchto výsledků škole, která je má možnost využít při obdobném šetření v budoucnu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focusses on quality evaluation relating to vocational subjects in secondary education. Firstly, main terms are defined and associations among them are explained. Furthermore, the goal of the thesis is dealt with, particularly, how students of a high school evaluate one of their subjects economics, how they perceive their teachers during teaching, including evaluation criteria. Questionnaire research was used for data obtaining. The research found that students give the same problems concerning particular issues. These include technical problems in teaching, and too demanding requirements of the subject. Moreover, students expressed some objection to their teacher, including his/her teaching practice. On the contrary, many issues were evaluated positively. Altogether, the thesis contributes to identification of students' attitudes to both positive and negative aspects of education in economics, and these findings have been p rovided to the school. In this way, the opportunity arises to repeat the same design of the survey in future.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace na úrovni sekundárního vzdělávání a specifik kvality výuky v odborných předmětech.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku pro žáky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace na úrovni sekundárního vzdělávání a specifik kvality výuky v odborných předmětech.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku pro žáky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Milan KUBIATKO a Petr BLAŽEJ. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5705-0.
JANÍK, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
MARZANO, Robert J. a Michael TOTH. Teacher evaluation that makes a difference: a new model for teacher growth and student achievement. Alexandria, Virginia: ASCD, 2013. ISBN 978-1-4166-1573-6.
RYAN, Katherine E. a J. Bradley COUSINS. The SAGE international handbook of educational evaluation. Los Angeles: SAGE, 2009. ISBN 978-1-4129-4068-9.
RYŠKA, Radim. Kvalita škol a hodnocení výsledků vzdělávání. Vydavatelství Pedagogické fakulty, Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-7290-368-9.
Seznam doporučené literatury
JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Milan KUBIATKO a Petr BLAŽEJ. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5705-0.
JANÍK, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
MARZANO, Robert J. a Michael TOTH. Teacher evaluation that makes a difference: a new model for teacher growth and student achievement. Alexandria, Virginia: ASCD, 2013. ISBN 978-1-4166-1573-6.
RYAN, Katherine E. a J. Bradley COUSINS. The SAGE international handbook of educational evaluation. Los Angeles: SAGE, 2009. ISBN 978-1-4129-4068-9.
RYŠKA, Radim. Kvalita škol a hodnocení výsledků vzdělávání. Vydavatelství Pedagogické fakulty, Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-7290-368-9.
Přílohy volně vložené
1 CD-R
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci, představila výsledky výzkumu včetně doporučení do praxe středních škol. Vedoucí práce zhodnotila práci z hlediska přístupu ke zpracování s tím, že je přehledná, s jasnými cíli. Studentka prokázala uvažování nad zkoumaným problémem a snahu o interpertaci získaných dat. Oponent práce poukazuje na přesah obsahu práce nad rámec tématu. Studentka odpověděla na otázky z posudků. Proběhla diskuse se členy komise k otázce cílů výuky a pojetí výuky. \par\par \par\par\par \par\par\par