Cílem diplomové práce je vytvořit historický pohled vzniku a vývoje mateřských škol ve Zlíně, nahlédnout do života škol a vytvořit tak reálný obraz jejich fungování. Důležitým bodem je shromáždění dostatečného množství dobových materiálů, jako jsou úřední listiny, kroniky a dobová fotografická dokumentace. Praktická část se opírá o zjištěné materiály, ale také o záznamy rozhovorů s pamětníky, kteří mateřskou školu navštěvovali nebo v daném předškolním zařízení vyučovali. Výsledkem diplomové práce jsou souhrnné informace o vývoji mateřských škol ve Zlíně od 1. poloviny 20. století po současnost a zmapování zkušeností učitelek se změnami mateřských školách v regionu za období po roce 1989.
Anotace v angličtině
The goal of the thesis is to create a historical overview of emergence and development of kindergartens in Zlin, to look into the life of kindergartens and make a real picture of their functioning. An important point here is collecting enough period materials such as official documents, chronicles and period photographic documentation. The practical part is based on findings from found materials and records of interviews with witnesses who either were attendants or teachers at the observed preschool facilities. The result of the thesis are summary information about development of kindergartens in Zlin from the first half of the 20th century to the present and map teachers experience with change of kindergartens in region after 1989.
Klíčová slova
Baťovy závody, baťovský výchovně vzdělávací systém, baťova pokusná mateřská škola, zkušenosti učitelek, období po roce 1989
Klíčová slova v angličtině
Bata´s company, Bata´s educational systém, Kindergarden, Bata´s experimental kindergarten, teacher experience, period after 1989
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je vytvořit historický pohled vzniku a vývoje mateřských škol ve Zlíně, nahlédnout do života škol a vytvořit tak reálný obraz jejich fungování. Důležitým bodem je shromáždění dostatečného množství dobových materiálů, jako jsou úřední listiny, kroniky a dobová fotografická dokumentace. Praktická část se opírá o zjištěné materiály, ale také o záznamy rozhovorů s pamětníky, kteří mateřskou školu navštěvovali nebo v daném předškolním zařízení vyučovali. Výsledkem diplomové práce jsou souhrnné informace o vývoji mateřských škol ve Zlíně od 1. poloviny 20. století po současnost a zmapování zkušeností učitelek se změnami mateřských školách v regionu za období po roce 1989.
Anotace v angličtině
The goal of the thesis is to create a historical overview of emergence and development of kindergartens in Zlin, to look into the life of kindergartens and make a real picture of their functioning. An important point here is collecting enough period materials such as official documents, chronicles and period photographic documentation. The practical part is based on findings from found materials and records of interviews with witnesses who either were attendants or teachers at the observed preschool facilities. The result of the thesis are summary information about development of kindergartens in Zlin from the first half of the 20th century to the present and map teachers experience with change of kindergartens in region after 1989.
Klíčová slova
Baťovy závody, baťovský výchovně vzdělávací systém, baťova pokusná mateřská škola, zkušenosti učitelek, období po roce 1989
Klíčová slova v angličtině
Bata´s company, Bata´s educational systém, Kindergarden, Bata´s experimental kindergarten, teacher experience, period after 1989
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky pokusných a alternativních mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rozvoje předškolního vzdělávání ve Zlínském regionu.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace výzkumu formou rozhovoru s pamětníky z předškolních zařízení na Zlínsku.
Zpracování a vyhodnocení dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu. Doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky pokusných a alternativních mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rozvoje předškolního vzdělávání ve Zlínském regionu.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace výzkumu formou rozhovoru s pamětníky z předškolních zařízení na Zlínsku.
Zpracování a vyhodnocení dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu. Doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ĎURIŠOVÁ, Libuše. Odraz rozvoje firmy Baťa ve struktuře vzdělávací soustavy ve zlínském regionu v letech 1894-1948. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky, 2011, 199 s. ISBN 978-80-7454-128-5.
KAŠPÁRKOVÁ, Svatava. Výchova školní a mimoškolní na pokusných reformních měšťanských školách a možnosti výchovného zhodnocení volného času ve Zlíně. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 84 s. ISBN 978-80-7315-218-5.
KONČITÍKOVÁ, Gabriela a Svatava KAŠPÁRKOVÁ. Baťovský Zlín - mladé ženy. 1. vyd. Zlín: [Univerzita Tomáše Bati], 2012, 126 s. ISBN 978-80-7454-264-0.
GAVORA, Peter. Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby [online]. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Centrum výzkumu: Pedagogická orientace, 2015, 2015, 25(3) [cit. 2015-11-12]. ISSN 1805-9511. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/issue/viewIssue/280/pdf_21
CATARCI, Marco a Massimiliano FIORUCCI. Intercultural education in the European context: theories, experiences, challenges. Farnham, Surrey: Ashgate, 2015. ISBN 978-1-4724-5162-0.
Seznam doporučené literatury
ĎURIŠOVÁ, Libuše. Odraz rozvoje firmy Baťa ve struktuře vzdělávací soustavy ve zlínském regionu v letech 1894-1948. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky, 2011, 199 s. ISBN 978-80-7454-128-5.
KAŠPÁRKOVÁ, Svatava. Výchova školní a mimoškolní na pokusných reformních měšťanských školách a možnosti výchovného zhodnocení volného času ve Zlíně. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 84 s. ISBN 978-80-7315-218-5.
KONČITÍKOVÁ, Gabriela a Svatava KAŠPÁRKOVÁ. Baťovský Zlín - mladé ženy. 1. vyd. Zlín: [Univerzita Tomáše Bati], 2012, 126 s. ISBN 978-80-7454-264-0.
GAVORA, Peter. Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby [online]. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Centrum výzkumu: Pedagogická orientace, 2015, 2015, 25(3) [cit. 2015-11-12]. ISSN 1805-9511. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/issue/viewIssue/280/pdf_21
CATARCI, Marco a Massimiliano FIORUCCI. Intercultural education in the European context: theories, experiences, challenges. Farnham, Surrey: Ashgate, 2015. ISBN 978-1-4724-5162-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Popsala obsahovou analýzu dokumentů jako
volenou výzkumnou metodu a závěry, které vyplývají z realizovaného výzkumu. Zkoušející
se vyjádřila k přehlednému prezentování výsledků výzkumu. Vedoucí položila otázky týkající
se zjištění vztahující se k historickému vývoji mateřských škol ve Zlínském regionu. Oponentka
práce se vyjádřila k citacím v textu, které byly velmi obsáhlé. V praktické části byly nevhodně
formulovány cíle výzkumu. Položila otázky týkající se etiky výzkumu. Prof. Gavora vznesl dotaz
ohledně volby výzkumného vzorku. Na otázky studentka dokázala adekvátně reagovat.
Proběhla diskuse k voleným výzkumným metodám a možné návaznosti na prezentovaný výzkum.