Diplomová práce popisuje způsob realizace primární logopedické prevence v mateřské škole. Teoretická část práce se soustřeďuje na objasnění pojmu primární logopedická prevence a na komunikační kompetence dítěte předškolního věku, které souvisejí s vývojem jazyka a řeči. Praktická část práce je zaměřena na učitele v mateřské škole, co dělá v rámci primární logopedické prevence a odkrývá, jak logopedická prevence reálně probíhá. Výzkumné šetření bylo založeno na metodách nestrukturované pozorování a polostrukturované interview. Na základě interpretace výzkumných zjištění byl vytvořen teoretický model vztahů v primární logopedické prevenci.
Anotace v angličtině
The thesis describes the way of realisation of primary speech prevention in kindergarten terms. The theoretical part focuses on clarification concept primary speech prevention and communication competencies of preschool child, which related with language and speech development. The practical part is concentrated on preschool teacher, what does within primary speech prevention and open, how logopedic prevention really takes place. Research was based on unstructured observation and semi-structured interview. The theoretical model of relationships in primary speech prevention was created based on interpretation research findings.
Klíčová slova
primární logopedická prevence, komunikační kompetence, jazyk a řeč
Klíčová slova v angličtině
primary speech prevention, communication competences, language and speech
Rozsah průvodní práce
78 s. (153 193 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce popisuje způsob realizace primární logopedické prevence v mateřské škole. Teoretická část práce se soustřeďuje na objasnění pojmu primární logopedická prevence a na komunikační kompetence dítěte předškolního věku, které souvisejí s vývojem jazyka a řeči. Praktická část práce je zaměřena na učitele v mateřské škole, co dělá v rámci primární logopedické prevence a odkrývá, jak logopedická prevence reálně probíhá. Výzkumné šetření bylo založeno na metodách nestrukturované pozorování a polostrukturované interview. Na základě interpretace výzkumných zjištění byl vytvořen teoretický model vztahů v primární logopedické prevenci.
Anotace v angličtině
The thesis describes the way of realisation of primary speech prevention in kindergarten terms. The theoretical part focuses on clarification concept primary speech prevention and communication competencies of preschool child, which related with language and speech development. The practical part is concentrated on preschool teacher, what does within primary speech prevention and open, how logopedic prevention really takes place. Research was based on unstructured observation and semi-structured interview. The theoretical model of relationships in primary speech prevention was created based on interpretation research findings.
Klíčová slova
primární logopedická prevence, komunikační kompetence, jazyk a řeč
Klíčová slova v angličtině
primary speech prevention, communication competences, language and speech
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se rozvoje komunikačních kompetencí dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek z oblasti logopedické prevence v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a rozhovorů s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se rozvoje komunikačních kompetencí dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek z oblasti logopedické prevence v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a rozhovorů s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
HULME, Charles. a Margaret J. SNOWLING. Developmental disorders of language learning and cognition. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 0631206124.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-394-10.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-726-2598-7.
LIPNICKÁ, Milena. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0381-0.
Seznam doporučené literatury
HULME, Charles. a Margaret J. SNOWLING. Developmental disorders of language learning and cognition. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 0631206124.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-394-10.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-726-2598-7.
LIPNICKÁ, Milena. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0381-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci, dokázala jasně, uceleně a odborně pojednat o hlavních tezích a výzkumných zjištěních. Vedoucí práce ocenila pečlivou přípravu výzkumu, i když ve fázi analýzy dat se studentka potýkala s obtížemi vycházejícími z nevhodně nastaveného časového harmonogramu. Vedoucí i oponentka shodně vytkly méně odborné vyjadřování studentky v textu práce. Získané množství dat nedokázala studentka v práci uchopit tak, aby výsledky byly přehledně zpracovány.
Studentka prokázala schopnost prezentovat svou výzkumnou práci a potenciál pro kvalitnější zpracování, doložila, že dokáže teoretický rámec i výzkumná zjištění strukturovat, analyzovat a interpretovat. Předsedkyně komise se vyjádřila k celkovým kvalitám studentky, které v průběhu studia prokazovala.