Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Diplomová práce se zaměřuje na projevy separační úzkosti u dětí do tří let při nástupu do mateřské školy. V teoretické části autorka analyzuje základní pojmy týkající se úzkosti a strachu u dětí předškolního věku s důrazem na separační úzkost. V teoretické části se autorka dále zaměřuje na popis projevů separační úzkosti a také na působení rodičů a učitelů na dítě se separační úzkostí. Empirická část popisuje kvalitativní výzkumný design prováděný formou zúčastněného pozorování dětí od dvou do tří let v prostředí mateřské školy, dále prostřednictvím polostrukturovaného interview s rodiči. Došlo k interpretaci výzkumných zjištění a vytvoření modelu projevů separační úzkosti u dětí od dvou do tří let.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a theoretical-empirical character. The diploma thesis focuses on the symptoms of separation anxiety in children up to three years of age when entering the nursery school. In the theoretical part, the author analyzes the basic concepts of anxiety and fear in preschool children with an emphasis on separation anxiety. In the theoretical part, the author also focuses on the description of the symptoms of separation anxiety and also on the influence of parents and teachers on the child with separation anxiety. The empirical part describes a qualitative research project carried out in the form of participatory observation of children from two to three years in kindergarten environment, further through a semi-structured interview with parents. Author create a model of a manifestations of separation anxiety.
Klíčová slova
separační úzkost, nástup do mateřské školy, dítě ve věku dvou let
Klíčová slova v angličtině
separation anxiety, entrance to the nursery school, 2-3 years old children
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Diplomová práce se zaměřuje na projevy separační úzkosti u dětí do tří let při nástupu do mateřské školy. V teoretické části autorka analyzuje základní pojmy týkající se úzkosti a strachu u dětí předškolního věku s důrazem na separační úzkost. V teoretické části se autorka dále zaměřuje na popis projevů separační úzkosti a také na působení rodičů a učitelů na dítě se separační úzkostí. Empirická část popisuje kvalitativní výzkumný design prováděný formou zúčastněného pozorování dětí od dvou do tří let v prostředí mateřské školy, dále prostřednictvím polostrukturovaného interview s rodiči. Došlo k interpretaci výzkumných zjištění a vytvoření modelu projevů separační úzkosti u dětí od dvou do tří let.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a theoretical-empirical character. The diploma thesis focuses on the symptoms of separation anxiety in children up to three years of age when entering the nursery school. In the theoretical part, the author analyzes the basic concepts of anxiety and fear in preschool children with an emphasis on separation anxiety. In the theoretical part, the author also focuses on the description of the symptoms of separation anxiety and also on the influence of parents and teachers on the child with separation anxiety. The empirical part describes a qualitative research project carried out in the form of participatory observation of children from two to three years in kindergarten environment, further through a semi-structured interview with parents. Author create a model of a manifestations of separation anxiety.
Klíčová slova
separační úzkost, nástup do mateřské školy, dítě ve věku dvou let
Klíčová slova v angličtině
separation anxiety, entrance to the nursery school, 2-3 years old children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti teorie úzkosti a strachu u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se problematiky separační úzkosti u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování dětí předškolního věku a interview s učitelkami a rodiči dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti teorie úzkosti a strachu u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se problematiky separační úzkosti u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování dětí předškolního věku a interview s učitelkami a rodiči dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, John. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 399 s. ISBN 978-80-262-0076-5.
BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 360 s. ISBN 978-80-7367-670-4.
DOWLING, Marion. Young children's personal, social and emotional development. 4th edition. London: Sage Publications, 2014, 264 p. ISBN 978-1-4462-8589-3.
GORDON, Kimberly A. Early childhood education: becoming a professional. 1th edition. London: Sage Publications, 2013, 552 p. ISBN 978-1-4129-7345-8.
HORT, Vladimír. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 496 s. ISBN 978-80-7367-404-5.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, John. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 399 s. ISBN 978-80-262-0076-5.
BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 360 s. ISBN 978-80-7367-670-4.
DOWLING, Marion. Young children's personal, social and emotional development. 4th edition. London: Sage Publications, 2014, 264 p. ISBN 978-1-4462-8589-3.
GORDON, Kimberly A. Early childhood education: becoming a professional. 1th edition. London: Sage Publications, 2013, 552 p. ISBN 978-1-4129-7345-8.
HORT, Vladimír. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 496 s. ISBN 978-80-7367-404-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou bakalářskou práci. Vedoucí práce ocenil vysoké nasazení autorky, shrnul své připomínky k formálním nedostatkům a vybraným konkrétním vyjádřením autorky v práci. Vyzdvihl zpracování získaných výsledků výzkumu. Oponentka práce také kladně hodnotila celkovou úroveň práce, kterou doporučuje k publikování. Studentka zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuze komise k doporučením pro učitele mateřských škol. Prof. Gavora upozornil na nesprávné určení typu realizovaného pozorování.