Diplomová práce má teoreticko- empirický charakter. Cílem práce je popsat problémy, které se pojí se střídavou péčí o dítě předškolního věku z pohledu učitelky v mateřské škole. V teoretické části této práce jsou shrnuty obecné aspekty střídavé péče o dítě s ohledem na rodiče a dítě v mateřské škole jakožto aktéry této formy porozvodové péče. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data byla sesbírána prostřednictvím interview s učitelkami v mateřských školách. Z analýzy dat vyplynulo, že se dítě předškolního věku ve střídavé péči musí vypořádat se změnami, jejichž zdrojem je často nevhodný přístup rodičů, který se také podepíše i na učitelce v mateřské škole v jejím pracovním a osobním životě.
Anotace v angličtině
Master thesis has an empirical character. Its aim is to describe problems connected with a child in joint custody from the nursery school teacher perspective. In theoretical part, gen-eral aspects of joint custody are summarized with regards to parents and a child in a nursery school as agents of this post-divorce arrangement. In empirical part, results of qualitative research are presented. The data were collected via interviews with nursery school teachers. Data analysis showed that nursery school child has to deal with various changes, caused by inappropriate attitude of parents towards this issue, which also affects the nursery school teacher in her professional and personal life.
Klíčová slova
formy porozvodové péče, střídavá péče, učitelka v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
post-divorce arrangements for children, joint custody, nursery school teacher
Rozsah průvodní práce
77 s. (163 877 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko- empirický charakter. Cílem práce je popsat problémy, které se pojí se střídavou péčí o dítě předškolního věku z pohledu učitelky v mateřské škole. V teoretické části této práce jsou shrnuty obecné aspekty střídavé péče o dítě s ohledem na rodiče a dítě v mateřské škole jakožto aktéry této formy porozvodové péče. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data byla sesbírána prostřednictvím interview s učitelkami v mateřských školách. Z analýzy dat vyplynulo, že se dítě předškolního věku ve střídavé péči musí vypořádat se změnami, jejichž zdrojem je často nevhodný přístup rodičů, který se také podepíše i na učitelce v mateřské škole v jejím pracovním a osobním životě.
Anotace v angličtině
Master thesis has an empirical character. Its aim is to describe problems connected with a child in joint custody from the nursery school teacher perspective. In theoretical part, gen-eral aspects of joint custody are summarized with regards to parents and a child in a nursery school as agents of this post-divorce arrangement. In empirical part, results of qualitative research are presented. The data were collected via interviews with nursery school teachers. Data analysis showed that nursery school child has to deal with various changes, caused by inappropriate attitude of parents towards this issue, which also affects the nursery school teacher in her professional and personal life.
Klíčová slova
formy porozvodové péče, střídavá péče, učitelka v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
post-divorce arrangements for children, joint custody, nursery school teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se střídavé péče s ohledem na zájmy dítěte.
Vymezení teoretických východisek k problematice střídavé péče u dětí předškolního věku a jejího vnímání učitelkami mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace a tvorba závěrů výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se střídavé péče s ohledem na zájmy dítěte.
Vymezení teoretických východisek k problematice střídavé péče u dětí předškolního věku a jejího vnímání učitelkami mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace a tvorba závěrů výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, Eduard. Rozvodová tematika a moderní psychologie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1089-2.
BAUSERMAN, Robert. Child adjustment in joint-custody versus sole-custody arrangements. Journal of Family Psychology. 2002, 16(1), 91-102. ISSN 08933200.
NOVÁK, Tomáš a Bohumila PRŮCHOVÁ. Předrozvodové a rozvodové poradenství. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1449-3.
NOVÁK, Tomáš. Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0342-1.
SPENCE, Linda. Furhtering our understanding of post- separation behavioral adjustment of children in three post- divorce family types: mother- custody, father- custody, joint- custody. Ontario, 1992. Disertační práce. Carleton University Ottawa, Departement of Psychology.
TRÁVNÍČEK, Milan. Střídavá péče. V Praze: C.H. Beck, 2015. Beckova edice právní instituty. ISBN 978-80-7400-596-1.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, Eduard. Rozvodová tematika a moderní psychologie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1089-2.
BAUSERMAN, Robert. Child adjustment in joint-custody versus sole-custody arrangements. Journal of Family Psychology. 2002, 16(1), 91-102. ISSN 08933200.
NOVÁK, Tomáš a Bohumila PRŮCHOVÁ. Předrozvodové a rozvodové poradenství. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1449-3.
NOVÁK, Tomáš. Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0342-1.
SPENCE, Linda. Furhtering our understanding of post- separation behavioral adjustment of children in three post- divorce family types: mother- custody, father- custody, joint- custody. Ontario, 1992. Disertační práce. Carleton University Ottawa, Departement of Psychology.
TRÁVNÍČEK, Milan. Střídavá péče. V Praze: C.H. Beck, 2015. Beckova edice právní instituty. ISBN 978-80-7400-596-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student adekvátně prezentoval svou diplomovou práci. Vedoucí práce ocenila zdařilou teoretickou část práce, konceptualizaci teoretických východisek pro výzkumnou část, oporu o mnohé zahraniční zdroje. V empirické části práce se projevily prozatím menší zkušenosti autora jako výzkumníka, především v závěrečném sdělení práce a diskuzi. Oponentka se shoduje na hodnocení vysoké úrovně teoretické části práce i celkové kvality. Vyzdvihla jedinečnost přístupu studenta, který se odrazil také v tom, že student je již publikačně činný, doporučila dále rozpracování předložené diplomové práce do podoby rigorózní či jiné kvalifikační práce vyšší úrovně. Student zodpověděl otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuze k vymezení problému jako pojmu v názvu práce a práce s konceptem, který tento pojem zahrnoval.