Předkládaná diplomová práce je zaměřena na zachycení podstaty transferu obsahu přírodovědného vzdělávání učitelkami mateřské školy. Teoretická část je sumarizací pojmů souvisejících s přírodovědným vzděláváním. Teoretická východiska slouží jako podklad pro zpracování empirického šetření. Výzkum byl uskutečněn pomocí obsahové analýzy a pozorování. Předmětem analýzy byly vybrané školní vzdělávací programy. Ve vybraných mateřských školách byla obsahová analýza doplněná pozorováním reálné práce učitelek mateřských škol. Výzkumná zjištění byla interpretována a vyhodnocena. Výsledkem je prezentace podob transferu přírodovědného vzdělávání učitelkami vybraných mateřských škol.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused at capturing the essence of the transfer of the content of science education to the teachers of the kindergarten. The theoretical part is a summary of concepts related to science education. The theoretical basis serves as a basis for the empiri-cal investigation. The research was carried out through content analysis and observation. The subject of the analysis was selected school educational programs. At selected kinder-gartens the content analysis was supplemented by observation of the real work of teachers of kindergartens. Research findings have been interpreted and evaluated. The result is the presentation of the transfer of science education to teachers of selected kindergartens.
Klíčová slova
Přírodovědné vzdělávání, transfer obsahu vzdělávání, obsahová analýza, kurikulární programy
Klíčová slova v angličtině
Science education, transfer of educational content, content analysis, curriculum programs
Rozsah průvodní práce
74 s. (102 997 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na zachycení podstaty transferu obsahu přírodovědného vzdělávání učitelkami mateřské školy. Teoretická část je sumarizací pojmů souvisejících s přírodovědným vzděláváním. Teoretická východiska slouží jako podklad pro zpracování empirického šetření. Výzkum byl uskutečněn pomocí obsahové analýzy a pozorování. Předmětem analýzy byly vybrané školní vzdělávací programy. Ve vybraných mateřských školách byla obsahová analýza doplněná pozorováním reálné práce učitelek mateřských škol. Výzkumná zjištění byla interpretována a vyhodnocena. Výsledkem je prezentace podob transferu přírodovědného vzdělávání učitelkami vybraných mateřských škol.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused at capturing the essence of the transfer of the content of science education to the teachers of the kindergarten. The theoretical part is a summary of concepts related to science education. The theoretical basis serves as a basis for the empiri-cal investigation. The research was carried out through content analysis and observation. The subject of the analysis was selected school educational programs. At selected kinder-gartens the content analysis was supplemented by observation of the real work of teachers of kindergartens. Research findings have been interpreted and evaluated. The result is the presentation of the transfer of science education to teachers of selected kindergartens.
Klíčová slova
Přírodovědné vzdělávání, transfer obsahu vzdělávání, obsahová analýza, kurikulární programy
Klíčová slova v angličtině
Science education, transfer of educational content, content analysis, curriculum programs
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se přírodovědného vzdělávání v edukačním procesu v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek, vymezení výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu, výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a analýzy třídních vzdělávacích programů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se přírodovědného vzdělávání v edukačním procesu v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek, vymezení výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu, výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a analýzy třídních vzdělávacích programů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ASLAN, Durmuş a Işil TAŞ, Írem GÜRGAH OGU. Pre- and In-service Preschool Teachers' Science Teaching Efficacy Beliefs. Educational Research and Reviews. 2016, 1344 - 1350. ISSN 1990-3839.
DEJONCKHEERE J.N., Peter, Kristof Van de KEERE, Nele De WIT a Stephanie VERVAET. Exploring the classroom: Teaching science in early childhood. International Electronic Journal of Elementary Education. 2016, 8(4), 537 - 558. ISSN 1307-9298.
OKUR AKÇAY, Nilüfer. Determining the Views and Adequacy of the Preschool Teachers Related to Science Activities. Universal Journal of Educational Research. 2016, 4(4), 821 - 829. ISSN 2332-3205.
OLCER, Sevinc. Science Content Knowledge of 5-6 Year Old Preschool Children. International Journal of Environmental & Science Education. 2017, 12(2), 143-175. EISSN 1306-3065.
TIMUR, Betül. Determination of Factors Affecting Preschool Teacher Candidates' Attitudes towards Science Teaching. Educational Sciences: Theory & Practice - Special Issue. 2012, (Autumn), 2997 - 3009. ISSN 1303-0485.
Seznam doporučené literatury
ASLAN, Durmuş a Işil TAŞ, Írem GÜRGAH OGU. Pre- and In-service Preschool Teachers' Science Teaching Efficacy Beliefs. Educational Research and Reviews. 2016, 1344 - 1350. ISSN 1990-3839.
DEJONCKHEERE J.N., Peter, Kristof Van de KEERE, Nele De WIT a Stephanie VERVAET. Exploring the classroom: Teaching science in early childhood. International Electronic Journal of Elementary Education. 2016, 8(4), 537 - 558. ISSN 1307-9298.
OKUR AKÇAY, Nilüfer. Determining the Views and Adequacy of the Preschool Teachers Related to Science Activities. Universal Journal of Educational Research. 2016, 4(4), 821 - 829. ISSN 2332-3205.
OLCER, Sevinc. Science Content Knowledge of 5-6 Year Old Preschool Children. International Journal of Environmental & Science Education. 2017, 12(2), 143-175. EISSN 1306-3065.
TIMUR, Betül. Determination of Factors Affecting Preschool Teacher Candidates' Attitudes towards Science Teaching. Educational Sciences: Theory & Practice - Special Issue. 2012, (Autumn), 2997 - 3009. ISSN 1303-0485.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou diplomovou práci. Vedoucí práce ocenila vysoké nasazení a motivaci studentky pro zpracování tématu a spolupráci při konzultacích. Vytkla drobné formální nedostatky práce, celkově však text působí velmi kultivovaně. Doc. Wiegerová dále vyjádřila očekávání, že studentka by mohla na tuto kvalitní práci navázat v doktorském studiu. Oponentka upozonila na myšlenkový rozpor v teoretické části práce a chybějící aspekt badatelských aktivit žáků v analýze výsledků empirické části. Pozitivně však hodnotila obsah i přehlednost představených modelů na základě metody pozorování a celkově náročnost zpracování tématu práce. Studentka zodpověděla otázky uvedné v posudcích. Proběhla diskuze k pojetí experimentu a pokusu v přírodovědném vzdělávání. Prof. Gavora položil studentce otázky k pojmu obsah vzdělávání, upozornil na limitování pojetí v práci směrem k činnostem učitele, studentka dokázala odborně svou koncept zdůvodnit. Komise dále diskutovala možnosti doladění prezentovaných modelů.